Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06-02-2011, 23:05
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,004
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard Bikarbonat?

Er dette det samme som Baking Soda, som man kan bruke til rengjøring o.s.v?

(Var i Sverige i går, og fant da poser med BIKARBONAT sammen med krydderet.) Jeg har nemlig aldri funnet Baking Soda her i Norge, så om dette er det samme så skal jeg hamstre neste gang vi drar.
Gammel 07-02-2011, 00:14
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,065
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Det er baking soda ja, men natron er også det samme

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 07-02-2011, 04:14
Miriel Miriel er offline
Member

Medlem siden: Nov 2010
Meldinger: 62
Miriel will become famous soon enough
Standard

Baking soda er sodium bicarbonat, mens natron er det pluss enda en type soduim karbonat. Bakepulver er sodium bikarbonat og litt andre stoffer. Det gjør det samme alt sammen da, slipper fra seg karbondioksid i deigen så den hever Men om man bruker natron eller baking soda må deigen inneholde noe syrlig, f.eks. sitronsaft, rømme, youghurt, kulturmelk, eddik osv.
Svar med sitat
Gammel 07-02-2011, 10:57
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Hu? Er natron det samme? Så når alle disse hippiene på Mothering snakker om at de bruker baking soda og eddik til rengjøring og/eller i klesvasken, så er det det samme som natron??

Mener vi har hatt tråder om dette før, der andre også snakket om at de ikke fant baking soda i Norge? *må sjekke*
Gammel 07-02-2011, 13:21
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,215
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Ler av hippiebeskrivelsen din jeg ante heller ikke at det var natron. Det er jo helt kuult å få det oppklart! Det er jo noe jeg alltid har hatt i skapet.

Jeg har aldri kommet så langt som til å tenke på det for rengjøring heller da... ei heller eddik. Men jeg har i de minste begynt så smått å bruke ecover-kjøkken og baderomsspray og gulvvask. Er det ok?

sist jeg bestilte såper og shampo (f.eks. Dr. Bronner's såpe og giovanni shampo) og ting og tang fra såpelangeren min www.kinsarvik.no tenkte jeg å bestille flytende tea trea såpe fra dr. Bronner's, og bruke som kjøkkenspray - tynnes ut med vann og has i sprayflaske. Tips fra en venninne her. Men når varene kom, var det ingen sånn såpe med. Jeg hadde glemt å trykke på bestill eller kjøp-knappen eller hva det nå var... teatrea er visst bakteriedrepende. Men det går sikkert fint og er billigere med eddik?
Ja, det har nok vært tråder om dette før. Men da var jeg ikke helt der - nå er jeg bittelitt videre. Kan jo ikke forandre på alt på en dag heller. Må jo henge med i svingene selv... *treg*

Hvordan bruker man natron til vask da? Om noen gidder opplyse om det her....

Forresten - Etikettene på dr. Bronner's- såpene er vel verdt kjøpet i seg selv.
Svar med sitat
Gammel 07-02-2011, 18:57
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

Standard

Du er nok flinkere enn meg, Kivi. Jeg bruker helt vanlig vaskemiddel, shampoo og såpe enda, jeg. (Coop sin Änglamark-serie.) Men jeg har lyst til å "forske" litt på dette nå, og se om ikke jeg kan bli litt mer miljøvennlig/hippie.

Kinsarvik er konge, forresten. Mamma bor jo i Bergen, der de egentlig holder til. Jeg blir helt sjuuuk av å besøke de butikkene når jeg er hjemme, altså. Såååå mye kult de har, både av rengjørings-stæsj og vegetar/sær mat. *sukk*
Gammel 07-02-2011, 23:41
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,215
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har vært på den Kinsarvikbutikken i Bergen en gang... fikk lyst til å flytte inn der...

De hadde en filial i Trondheim en periode også... men vet ikke om den ble lagt ned eller flyttet på... de hadde brukbart utvalg der til å være helsekost.. så var den plutselig borte vekk...
Svar med sitat
Gammel 09-02-2011, 01:41
Lille O sin avatar
Lille O Lille O er offline
Junior Member

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Midtnorge
Meldinger: 7
Lille O is on a distinguished road
Standard Re: Bikarbonat?

Jeg har i allefall brukt natron når jeg stripper tøybleier Og eddik og for den del. Det funker fint, men vet ikke om jeg ville brukt eddik i en sprayflaske. Det har en viss odør

*Direkte inne fra sin superkule Htc desire* :konge:
Gammel 09-02-2011, 07:25
Takhisis sin avatar
Takhisis Takhisis er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 1,618
Takhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud ofTakhisis has much to be proud of
Standard

Jeg bruker natron og eddik til ganske mye rart...
Natron er en bestanddel i det hjemmelagede vaskemiddelet mitt,eddik bruker jeg til skyllemiddel(med litt lavendelolje oppi).
Hvis jeg er tom for ecover-spray bruker jeg eddik når jeg tørker over kjøkkenflater(det lukter ikke av eddik når den har tørket).
Eddik bruker jeg til vindusvask
Natron bruker jeg som skuremiddel på baderomsflater
Jeg vasker håret med natron og eplecidereddik når jeg er tom for shampo
I går laget jeg såpe og var så uheldig å søle lut på hånden min.Da helte jeg på eddik,og det nøytraliserte luten så det sluttet å svi.
Natron bruker jeg til å skrubbe ovnen både utenpå og inni(ovnsrens er creepy greier som i hvertfall ikke jeg vil ha i hus).

http://tussabloggen.blogspot.com/
Svar med sitat
Gammel 09-02-2011, 10:54
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

Standard

Å, takk! Her var det masse nyttig info.

Får man kjøpt natron i større partier, eller blir det disse små posene? Det kan vel bli dyrt i lengden om man må kjøpe så små mengder?

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:40.

HOVEDSIDER