Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-06-2014, 20:38
Flores Flores er offline
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 29
Flores is on a distinguished road
Standard Langtidsamming - dialog med barnet?

Mye spennende lesing her!! Veldig inspirerende og forfriskende! Måtte også humre litt ifht mye gjenkjennbart..
Jeg elsker tilknytningsomsorg, og planlegger å amme snuppa til hun slutter selv. Hun er snart 2,5 og puppen er fortsatt kjempeviktig for henne. Nattamming og.
Det jeg kunne tenkt å høre litt om er om dere på noe vis forteller barnet at på et tidspunkt kommer det til å slutte å amme?
Vil være obs ifht å ikke legge noe press, eller å skamindusere.
Men ifht å sove på eget rom (hun har eget rom, men sover med oss nå), så har jeg jo fortalt henne at hun en dag skal sove der, men at det er når hun er klar, og at det bestemmer hun selv.
Har ikke sagt så mye ifht ammingen enda.
Erfaringer/praksis?
Svar med sitat
Gammel 16-06-2014, 22:43
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Jeg fortalte min mellomste at han måtte slutte å få pupp da han var to. Det var trist for meg og han, men jeg var gravid og det ble så innmari smertefult å amme, sikkert fordi jeg var gravid. Han var trist men godtok det, han merket nok at jeg var klar i min beslutning og den ble tatt innenfra. Jeg sa også at han kunne få igjen når babyen kom ut. Gjennom resten av svangerskapet sa han nesten daglig "baby tomme ut, H få melk". Jeg sa at ja, det kunne han. Men da babyen kom ville han ikke ha lenger.
Når det gjelder samsoving så sover vi hele familien sammen. Eldste er 6,5. Han har lyst til å klare å sove på eget rom, men er ikke klar enda. Han "trenger å sove med familien min" som han sa en dag. Og selvfølgelig sover vi sammen så lenge de vil.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 16-06-2014, 23:32
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Dersom du tenker at du skal la henne selvavvenne ville jeg ikke sagt noe om ammeslutt - det kommer helt av seg selv når hun er klar for det... Det å snakke om slutting når det ikke er snakk om styrt avvenning bringer bare usikkerhet og sorg inn i ammingen, tror jeg.

Ang eget rom - vi har hatt senger til barna på barnerom, selv om de sov med oss. Vi har aldri snakket så mye om det, men de har visst at det er deres senger, og at de velger selv hvor de vil sove - nøkternt og verdinøytralt...

Og sakte men sikkert har de eldste i eget tempo flyttet mer og mer inn på egne rom. Knøtt foretrekker fremdes armkroken min, heldigvis

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 17-06-2014, 00:45
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Det er avhengig av barn og særlig situasjon. Den eldste sluttet jeg å amme da hun var 2 1/2, men det var nok litt sosialt press. Med den mellomste ble jeg gravid da hun var to, og jeg var så sliten at faren min til slutt sa at jeg måtte tenke litt på meg og selv og babyen i maven. Den tredje følte jeg at det var riktig da hun nærmet seg 3. Gjorde kort prosess. Den 4 ammet jeg til han til slutt sa det var på tide å slutte. Da var han 4 1/2. Nedtrapping tenker jeg er en naturlig prosess som foregår hele tiden fra de begynner med fast føde. For meg har det også vært opplagt når de er store å la dem forstå at det ikke er greit å trekke frem puppen i tide og utide (les offentlige steder) Hvis jeg er ukomfortabel med det, er det jo en part som ikke trives. Jeg har tro på mental forberedelse, men ikke sånn at det henger der som en mørk sky. Bare som en fin påminnelse om vekst og utvikling.
Gammel 17-06-2014, 08:32
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Ja, Alexandra - jeg er enig med deg. Det er et viktig perspektiv du trekker frem. Jeg er helt enig i at det er viktig å vise sine personlige grenser rundt ammingen med større barn. De må bli fortalt at det ikke alltid kjennes ok å amme når som helst og hvor som helst når de blir store. Det er en del av langtidsammingen det å sette egne grenser for slikt, og kommunisere det til barna på en ok måte.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Medlemmer som liker Ingrid sin Post:
Vamamma (27-06-2014)
Gammel 26-06-2014, 21:38
Flores Flores er offline
Junior Member

Standard

Takk for fine svar! Og interessant å høre hvordan det var med barna deres. Blir å ikke si noe om det, la prosessen gå sin naturlige gang.
Svar med sitat
Følgende 3 medlemmer liker Flores sin post:
Ingrid (28-06-2014), petunia (29-06-2014), Vamamma (27-06-2014)
Gammel 27-06-2014, 23:49
Vamamma sin avatar
Vamamma Vamamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,139
Vamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond reputeVamamma has a reputation beyond repute
Standard

Beklager litt tregt svar her . Men, våre har ammet til de var henholdsvis 4 år og 4 år + 2 mndr, og jeg snakket aldri med noen av dem om at de en dag skulle slutte med puppen. Jeg ønsket ikke å introdusere en ''frykt'' i dem om at puppen skulle bli borte, men tok ammingen en dag av gangen til den kom til en naturlig slutt .

Vi har heller aldri snakket med våre om at de en dag skal sove på sine egne rom. De har samsovet/samsover til de selv har vært klare/er klar til å flytte inn på eget rom .
petunia (29-06-2014)
Gammel 27-06-2014, 23:58
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Veldig enig med resten her ang. dette ja. Her valgte jeg å ikke la eldste selvavvenne - etter en del press sluttet vi nesten da hun var 3 1/2, og det bragte med seg en sorg og nesten desperasjon etter pupp. Så vi begynte for fullt igjen, og da ville hun liksom bare ikke slutte. Altså, vi snakket ikke om det, men hun var skikkelig ivrig! Da hun passerte fire snakket jeg om at jeg nå ville slutte, og vi avtalte å slutte på 17. mai. Det gjorde hun, denne gangen uten sorg eller noe. Jeg tror hun var helt klar for å slutte da. Mellomste avvente seg selv mot slutten av svangerskapet med Ludvik. Jeg oppmuntret ham faktisk litt til å fortsette, for jeg så at han hadde så godt av det pga. astmaen sin. Men nei, han var ferdig Minste blir fire i september og holder det gående.

Alle har hørt fra forskjellige hold at de er for store til pupp, men de bare ler som om de hører en syk spøk. For Ludvik'er er jo ikke for store til pupp, må vite! Det er bare komisk å tenke på liksom Samme med alle tre der, de tok aldri slike kommentarer på alvor. Jeg tror de trodde det var spøk rett og slett

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker fjummsi sin post:
Maman (28-06-2014), petunia (29-06-2014)
Gammel 26-10-2015, 23:51
Flores Flores er offline
Junior Member

Standard

Hei, en liten oppdatering fra oss.
Nå er snuppa 3,5 og jeg ammer fortsatt. Puppen er fortsatt veldig viktig for henne. Den er trøst, kos, lade batteriene, og å kunne tanke opp trygghet.
Det ble litt snakk om slutting da vi var hos venner som har en på samme alder som datteren min, og han hadde selvavvent da han var litt over tre. Da snakket snuppa mi om det til meg senere at hun etterhvert kom til å slutte hun og - sa det på en litt stolt måte, som om hun liksom hadde skjønt noe eller lært noe nytt. Og jeg bekreftet det, men la til at hun slutter når hun er klar. Så det har gått helt fint å snakke om det, men trygge på at hun slutter når hun er klar.
Merker en endring siste par måneder at det er noen situasjoner hun ikke søker puppen lenger som hun ville gjort før.
Og da er jeg så glad for at jeg oppdaget tilknytningsomsorg-måten å være mamma på, og hvor utrolig spennende det er å få la utvikling og løsrivelse skje i hennes tempo! Så fasinerende, og jeg fylles av stor takknemlighet over å få være hennes mamma!

Sist endret av Flores; 27-10-2015 kl 00:24
Svar med sitat
Gammel 30-10-2015, 11:28
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Så herlig oppdatering! Her er femåringen neeeeesten helt ferdig nå. Kun noen få forsøk om morgenen en gang eller to i uka. Sier forsøk, for det er tomt for melk sier han, og har vært det lenge. Merket også en endring på alle tre rundt tre til tre og et halvt år, puppen var ikke såååå viktig lenger, og var vi et sted jeg ikke var komfortabel med å amme, så var det OK for dem. Lykke til med siste innsats

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:35.

HOVEDSIDER