Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Det å være forelder

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-02-2015, 10:26
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg hadde nå ikke tillatt at mine var på Instagram uten mitt samtykke (og det hadde jeg ikke samtykket til). Jeg hadde tatt en alvorsprat med ungen min og de andre involverte om det, ja. Og slettet kontoen.

Ellers føler jeg at det går ganske bra her. De spiller stort sett noen spill de får lov til eller er på nrksuper, og de er superflinke til å legge bort når vi ber om det.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 16-02-2015, 07:59
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Eldste her (10 1/2) hadde plutselig i helga laget seg instagram-konto og Twitter-konto. Jeg slettet umiddelbart app'ene på mobilen hans, og vi skal slette kontoene (jeg har ikke klart å mobilisere energi til å sette meg inn i hvordan jeg gjør det enda). Tok en lang prat med han, men han skjønner ikke helt hvorfor han ikke får lov, for sånn han tenker så er det helt uskyldig. Men jeg forklarer ihvertfall godt hvorfor vi nekter han, og det må han faktisk bare godta...

Ellers er det MYE spilling og skjerm her i huset - altfor mye for tiden. Så vi skal inn på litt begrensninger nå fremover, særlig etter vinterferien.
Gammel 16-02-2015, 12:31
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

ikke så lett dette, som barnevakten sier, de må jo lære dette på ett tidspunkt for sosiale medier osv er kommet for å bli. men når og hvordan??har diskutert instagram litt med moren til en klassevenninne som også er veldig streng på nettregler. hun lar 10-åringen ha instagram med strenge regler, ikke bilde av seg selv, mor må være venn osv. Hos oss er det verre, fordi kontoen ble opprettet mot min vilje i utgangspunktet.
Egentlig er momio og MSP det som tar mest tid her, og er ikke så happy for denne fascinasjonen.
Gammel 16-02-2015, 16:32
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Vi har ikke helt kommet dit enda, siden ingen av barna har mobil og vi heller ikkehar tv spill. Eldste er 7 år. Men det er spennende å lese deres tanker. Når det gjelder sletting av kono, nselk, villeejeg sjekket slettmeg.No, det gjorde jeg da jeg sletter Facebookkontoen min.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 16-02-2015, 19:09
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av petunia Vis post
Vi har ikke helt kommet dit enda, siden ingen av barna har mobil og vi heller ikkehar tv spill. Eldste er 7 år. Men det er spennende å lese deres tanker. Når det gjelder sletting av kono, nselk, villeejeg sjekket slettmeg.No, det gjorde jeg da jeg sletter Facebookkontoen min.
Takk! Ser de har noe info - da skal jeg prøve å finne ut av det!
Gammel 16-02-2015, 19:12
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Maman Vis post
ikke så lett dette, som barnevakten sier, de må jo lære dette på ett tidspunkt for sosiale medier osv er kommet for å bli. men når og hvordan??
Å prate om det har vi gjort lenge (guttene her er 9 og 10 1/2), men her er det ikke aktuelt å få hverken facebook, instagram, snapchat, twitter, kik, ask eller noen andre former for chatte/kommunikasjonsverktøy før de er gamle nok både lovmessig og i modenhet! De fleste (alle?) har vel grense på 13 år - enten lovmessig eller anbefalt...
petunia (16-02-2015)
Gammel 17-02-2015, 01:30
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Å prate om det har vi gjort lenge (guttene her er 9 og 10 1/2), men her er det ikke aktuelt å få hverken facebook, instagram, snapchat, twitter, kik, ask eller noen andre former for chatte/kommunikasjonsverktøy før de er gamle nok både lovmessig og i modenhet! De fleste (alle?) har vel grense på 13 år - enten lovmessig eller anbefalt...

ikke momio, de retter seg mot aldersgruppen 7-12
Gammel 17-02-2015, 12:22
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Vi har sagt at de må vente med sosiale medier til de er tretten. Og da syns jeg det er uproblematisk jeg må stole på ungene da (mange voksne syns jeg er myyyye verre enn ungdommen, med å legge ut rare bilder av ungene, eller statuser fra de er på fest).

Men for de yngste på 7 og 9 syns jeg det er verre. De fasineres av Clash of Clans der de avtaler på skolen at de skal spille sammen, og det er en sosial greie de ønsker å være med på. Samtidig har de ikke helt kritisk sans til hva de holder på med.

Vi har som regel 0,5 t iPad eller PC på hver av de yngste på skoledager, 1time i helger og ferier. De eldste regulerer selv.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 17-02-2015, 23:48
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Standard

angående sosiale medier, hvordan er reglene hos de andre i klassene til barna deres? er dere mye strengere enn de andre foreldrene? eller er sosiale medier ikke så mye brukt i klassen? hos oss er det (dessverre) mange som bruker dem.

Sist endret av Maman; 19-02-2015 kl 00:00
Svar med sitat
Gammel 18-02-2015, 03:19
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Sant nok. Men samtidig har ikke jeg lyst til å være den kjiipe moren som sier nei. Dessuten er det jo i alle generasjoner sånn at de eldre er mistenksomme til det de unge holder på med. Men uansett - merker jeg at de blir sure - da er det stopp. Eller selvsagt hvis sola skinne o g de burde vært ute.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:02.

HOVEDSIDER