Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Graviditet og fødsel

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-05-2013, 11:02
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard Fødselshistorien!!

Må skrive den litt "kort", for det er smått ubehagelig å skrive for mye på tastatur pga karpaltunnelsyndromet - har ikke gitt seg enda... Når jeg var på sykehuset var det *helt* umulig å skrive noe særlig, pga jeg hadde bare iPad, og med de fingrene da...

Oh well - skal prøve å få med de viktige detaljene da!

Mandagen (termindato) gikk jo uten noe tegn til fødsel, og mor begynte å bli smått frustrert (som dere skjønte her inne ). Tirsdagen kom og gikk, forsåvidt greit nok det, siden eldste hadde bursdag da.

Onsdagen startet uten fødsel, og jeg husker jeg fikk litt sånn tanker om at kanskje det aldri ble noe baby... Fra formiddagen kjente jeg forandringer i kroppen. Jeg kan ikke forklare det, men jeg husker jeg kjente på følelsen av å "måtte" slappe av/hvile. Jeg følte meg sterkere og klarere enn noengang liksom, men husker jeg tenkte jeg måtte ikke ta gleden på forskudd, for følelsene, ønskene og kroppen hadde narret meg før, og dette var sikkert bare narring. Utpå ettermiddagen kom guttene hjem fra skolen, og jeg hadde fortsatt bare uklare og uregelmessige "murringer", som jeg hadde hatt hele tiden, og det var ingen tegn til noe spesielt når mannen tok guttene med seg på fotballcup. Jeg valgte å stå over, for jeg var sliten og orket ikke å stå oppreist i duskregnet to-tre timer.

Mens de var på fotballcup begynte noe å skje i kroppen. Jeg kjente murringene kraftigere, og som flere ganger før begynte jeg å prate med lille i magen. Jeg satt/sto og strøk på magen, spurte om h*n hadde tenkt å komme ut til oss i dag, og forklarte at jeg var mer enn klar til å møte babyen, at jeg gledet meg til å treffe han/henne osv. Jeg ringte mannen på fotballcup, og ba han ta med litt sjokolade hjem til meg og nevnte at det *kjennes* ut som noe er i gjære, men ingen panikk eller noe enda - vi avventer og ser hva som skjer. Når mannen og guttene kom hjem, var det tydelig at noe skjedde, selv om jeg fortsatt var veldig usikker på hvor lenge vi hadde igjen. Hadde vonde tak nederst i magen og i korsryggen. Jeg måtte gå/stå litt gjennom det som viste seg å være rier, for det var lettere å "være meg selv" da ift guttene feks. Jeg og mannen gikk og smilte lurt til hverandre, han strøk på magen og kysset meg hele tiden. Vi forklarte også guttene før de la seg, at mamma nå kjente at noe skjedde, at de kanskje våknet med farfar i huset istedet for oss, og at i såfall var de sannsynligvis storebrødre når de våknet. Kanskje! I 20/21-tiden tok jeg meg en dusj, og fikk en rie i dusjen - da blødde jeg endel. Tok også tiden på riene nå, og hadde 9-10 rier på en times tid. Mannen laget mat til oss mens jeg dusjet, så vi fikk spist litt og lagret litt energi - visste jo fortsatt ingenting sikkert ift hvor lenge noe ville vare. Ringte til føden når jeg kjente det var ca 5 minutter mellom riene, og mannen ringte svigerfar - tok ca 1 minutt før han var her! (han var blitt "advart" tidligere på kvelden da ). Så puttet vi de siste tingene i bagen, tok med vannflaske og kaffe til turen, og la i vei.

Mannen kjørte fort, for riene var sterke og det var ikke behagelig å sitte i bil mens riene tok for seg. På strekket til sykehuset ble vi stoppet i fartskontroll!!! Speedometeret viste 120, og det var 70-sone (skogsområde og "oversiktlig", så det var kontrollert kjøring) akkurat der de målte - et sted det er "lett" å kjøre for fort! Politimannen vinket oss inn, mannen stoppet bare ved siden av politimannen og sa "Hei, jeg har ei som føder her, jeg!" og smilte - politimannen så på meg som satt og pustet med riemåler-app på telefonen i hånda mi, smilte bredt og sa "Kjør videre!!" mens han vinket oss blidt avgårde!

Vel fremme på sykehuset, parkerte vi utenfor akutten og gikk opp på føden. Ble tatt vel imot av ei hyggelig jordmor, og vist inn på et kontrollrom. Der satte hun på CTG, og alt så greit ut. Målte blodtrykk osv, og alt var i orden. Hun satte akupunktur i ørene og hodet - AU! (følte forsåvidt ikke at de hadde noen effekt denne gangen - følte jeg hadde god effekt av akupunktur med eldstemann). Hun sjekket meg nedentil, og målte meg til 3-4 cm - tøyelig til 4 cm, ca kl 23.30. Vi fikk komme inn på fødestuen med badekar, etter mitt ønske - det var rolig på fødeavdelingen i dag. Kledde av meg mens de tappet vann i karet, og fikk komme meg oppi det lindrende vannet. Riene kom hurtig og heftig, og jeg fikk ikke slappe mye av oppi karet. Etter en god stund med rier og pusting, kastet jeg opp masse (kontrollert, heldigvis! ), og riene hadde ingen pauser. Jordmor ba meg komme opp av vannet så hun kunne kontrollere meg, *hvis* jeg ønsket det, noe jeg ønsket (jeg måtte bare vite). Fikk lagt meg over på senga og hun målte meg til nesten 10 cm og helt avflatet - kun en liten kant igjen. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ønsket å føde i vann, var det tiden for å gå over nå - vi kunne ikke vente. Grunnen til at riene var så heftige nå, var blant annet fordi vannet ikke var gått, og det sto en stor vannboble ut og sprengte. Jeg var et øyeblikk i tvil om jeg orket å reise meg igjen, men tenkte med meg selv "Det var vannfødsel jeg ønsket meg!!", samlet krefter fra et eller annet sted, og reiste meg fra senga. Midt på gulvet mellom senga og karet gikk vannet med et plask , og jeg ble beordret oppi karet fortest mulig. Nå gikk det fort!! Med masse støtte og hjelp fra mannen, jordmor og barnepleier fikk jeg kommet meg trygt oppi karet igjen, og tross jordmors bønn om å prøøøve å holde litt igjen med pressing pga kanten, så hadde jeg ikke noe valg - jeg måtte presse. Jordmor kikket og passet på, og lot meg kjøre mitt løp - jeg styrte pressing og fødselen helt selv nå. Og på et par trykk var hodet ute, og et minutt og et trykk etterpå svømte jenta vår ut i vannet kl 01.20. Jeg var helt i bobla og så selvsagt ingenting, men mannen sa det var helt magisk å se på. Fikk henne opp på magen, og mor var i himmelen. Hun skrek ikke så mye med en gang, for hun hadde svelget litt fostervann/vann, men hun ble rosa fort og fikk opp mesteparten av vannet ganske snart. Hun fikk ligge på magen min helt til navlestrengen var sluttet helt å pulsere, og mannen klippet da av. Så pakket de henne inn og ga henne til pappaen, mens vi fikk ut morkaka, som forøvrig var helt fin den også. Jeg kom meg opp av karet, fikk tørket meg og fikk på meg litt tøy, og kom meg opp i senga. Der fikk jeg gullet og fikk lagt henne til - hun sugde seg fast i puppen som hun aldri har gjort annet.

Vi fikk inn litt mat, og det var deilig å få i seg litt - ikke minst drikke! Jeg var helt uttørket! Etter noen timer i ro og fred på fødestua, ble vi trillet bort til rommet, der mannen fikk inn seng og fikk være resten av natta med meg og vår nye lille skatt. Vi visste at guttene var i trygge hender med farfar, så det var herlig å få noen timer sammen bare oss tre. På morgenen/formiddagen kom farfar og guttene til sykehuset, og det var verdens stolteste storebrødre som entret rommet.

Nå er vi blitt en familie på fem - jeg er trebarnsmor. Det føles rart, overveldende, herlig, skremmende, vidunderlig - alt på en gang. Jeg går fra "Hva har jeg gjort?? Fikser jeg dette??" via "Jeg er verdens heldigste!!" til "Nå er jeg klar til å leve resten av livet, og har det som plommen i egget - dette er da ikke noe problem!!" Jeg regner med det er vanlig å overstrømmes av mange motstridende følelser den første tiden - det *er* jo en altomgripende hendelse, når man får enda et lite barn inn i familien. I går, to dager etter fødselen, fikk jeg reise hjem. Det var helt fantastisk å bli hentet på sykehuset, og bære med seg vårt lille nurk ut i verden. Og ikke minst å være hjemme med hele familien - min kjære, elskede mann, og mine tre vakre, vidunderlige barn. Jeg er så heldig!!

At vi dro rett på fotballcup for å se minsten spille siste kampen (rakk det akkurat!), og var innom butikken på handel på vei hjem, har jeg fått mye kommentarer på!! Og tross smerter i rygg/mage - etterrier + ettervirkninger av en dårlig sykehusseng, er jeg egentlig i veldig god form. Melka har kommet for fullt, og vi ammer og koser oss glugg. Snuppa bare sover, ligger og ser på oss, spiser og promper, og er forgudet av hele familien allerede!

Sist endret av Nselk; 26-05-2013 kl 11:11
Svar med sitat
Følgende 13 medlemmer liker Nselk sin post:
*LoveBugMama* (26-05-2013), Ellen (26-05-2013), elma (11-06-2013), Enchanted (03-06-2013), Godemine (26-05-2013), Gyda (26-05-2013), Hildeborg (27-05-2013), Ingrid (26-05-2013), Jordbær (27-05-2013), Nete (15-06-2013), petunia (26-05-2013), Sally (26-05-2013), Vamamma (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 11:15
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Sååå nydelig å lese. Hørtes ut som en drømmefødsel Og stoppet i fartskontrolll, det er litt sånn som man ser på film Kos deg hjemme nå!

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Medlemmer som liker petunia sin Post:
Nselk (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 11:57
CarinaNV CarinaNV er offline
Senior Member

Meldinger: 5,369
CarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond repute
Standard

Fantastiskt! Grattis igen,
Nselk (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 12:08
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Så fantastisk!! Gratulerer så mye nok en gang

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Medlemmer som liker Belladonna sin Post:
Nselk (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 12:09
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Ja, det var som en drømmefødsel! Akkurat sånn jeg håpte på! Og jordmora og barnepleieren som var der var helt fantastiske - jeg fikk det egentlig ikke godt nok med i historien over. Jeg leverte et fødebrev når vi ankom, sånn for at jordmor skulle vite litt om hvilke holdninger/tanker/ønsker jeg hadde til fødselen, og hun tok absolutt hensyn til dette. Jeg fikk alt akkurat som jeg ønsket meg!

Digresjon - jeg har vært aktiv på et annet mammaforum (sånn terminklubb) under svangerskapet, og var innom i dag for første gang på flere dager. Der fikk jeg den vonde beskjeden om at ei som hadde termin to dager etter meg fikk navlesnorframfall og hastekeisersnitt. Babyen var livløs når hun kom ut, og ble gjennopplivet to ganger, men livet sto ikke til å redde. Helt perfekt lita jente, som ikke fikk komme til verden... Så om mulig er jeg enda mer bevisst hvor heldig jeg er, og hvor sårbart livet er!!
Hildeborg (27-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 13:57
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

For en fantastisk fødselshistorie!

Og så fryktelig å høre den andre triste historien! Ja, vi skal glede oss over livet når det er her...

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Ingrid sin post:
Enchanted (03-06-2013), Nselk (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 16:55
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

For en fantastisk historie, vennen min!! Jeg snufsa meg igjennom den!! Ååå, tenk nå er du trebarnsmamma!!!!!

Gleder meg til å treffe deg igjen etterhvert, og få hilse på gulljenta.
Nselk (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 16:56
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Så forferdelig vondt å høre om denne andre mammaen.
Nselk (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 18:56
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Så flott å lese historien din

Og grusomt å lese om babyen som ikke klarte siste etappe.
Nselk (26-05-2013)
Gammel 26-05-2013, 21:12
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Vakker historie og gratulerer så masse til dere fem.
Nselk (26-05-2013)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:07.

HOVEDSIDER