Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Graviditet og fødsel

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-10-2012, 22:29
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard Den hemmelige sorgen

http://www.susannekaluza.com/?p=3274
Gammel 12-10-2012, 23:36
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er glad jeg har sett hjertet banke... ellers hadde jeg fått angst nå, tror jeg...
Gammel 12-10-2012, 23:49
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

uffda, beklager, Nselk. Ikke meningen å skremme deg, eller andre, med denne linken. Men jeg kjente meg så veldig godt igjen i det hun skriver, og det er fint at noen står fram med sånne historier, synes jeg.
Men man burde jo ikke lese sånt når man er gravid. Og dessuten går det jo som oftest bra!!!!!! Beklager igjen.
Gammel 13-10-2012, 08:32
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Maman Vis post
uffda, beklager, Nselk. Ikke meningen å skremme deg, eller andre, med denne linken. Men jeg kjente meg så veldig godt igjen i det hun skriver, og det er fint at noen står fram med sånne historier, synes jeg.
Men man burde jo ikke lese sånt når man er gravid. Og dessuten går det jo som oftest bra!!!!!! Beklager igjen.
Nei, helt i orden, kjære deg! Jeg vet jo hvordan det er, og hvordan livet er! Og selv om jeg heldigvis ikke har mistet så sent som hun beskriver, så synes jeg det er bra det skrives/snakkes om temaet!! Var bare en klam hånd som klemte rundt hjertet mitt når jeg leste - de er jo så dyrebare disse barna våre - og jeg er rundt 2 mnd nå, og kunne levende forestille meg hvordan hun hadde det... men ikke din skyld det, nei!!
Gammel 13-10-2012, 08:39
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Huff - så trist...

Jeg har heldigvis sluppet dette, men jeg har hardnakket kalt den lille for baby fra dag en - og fortalt "alle" om det veldig tidlig nettopp av denne grunnen!! (Eller det ER jo en baby for meg - blir helt fornærmet når noen kaller babyen min for foster selv omd en er i magen. Akkurat som en liten klump blod liksom...). Men jeg har tenkt mye på det å skulle sørge alene om man mister, og funnet ut at det jammen meg var bedre om folk sørget med meg....).

Supert at noen tør skrive om dette!! Og jeg vet (selv om jeg og muligens hadde skylt den ned i do i forfjamselsen) at jeg helst ville hatt en slags begravelse for den lille, for det har jo vært et virkelig menneske som døde. Det rakk bare ikke å bli sås tort. Og det var jo som hunsier, søsteren eller broren til de andre barna hennes..... Men man får vel ikke engang grave ned sånne på kirkegården, så hva skulle man gjort? Laget sitt eget gravsted i skogen eller noe kanskje...?
Svar med sitat
Gammel 13-10-2012, 09:06
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Jeg syns denne var veldig fin! Slik jeg har opplevd dette temaet, så føler jeg at det enten ikke blir pratet om, eller så blir det sagt at det er jo så vanlig å miste tidlig, så det er jo ikke noe å ta på vei for, siden man i gamledager bare trodde at man hadde en veldig forsinket mens. Derfor syns jeg det er veldig bra at det blir snakket åpent om, også om sorgen som kommer, at sorgen kan få være noe naturlig som er der, selv om det ikke er uvanlig å miste og selv om det ofte er kromosomfeil ol. (uforenlig med liv) som er årsaken til aborten.
Gammel 14-10-2012, 10:40
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Så utrolig viktig tema, og så fint at det kommer fram på denne måten. Jeg tror det er uhyre viktig å begynne å være åpne om det. Få lov til å sørge. Vite hva man skal gjøre, eller i alle fall vite hva folk tidligere har gjort og sagt og følt. Ikke stå der med et bittelite foster, en minibaby, og ikke vite hva man rent fysisk skal gjøre med det. De fleste ender antakelig i do. Det er jo forsåvidt greit, om mammaen synes det er greit. Da jeg jobbet på gyn og vi hadde damer med truende abort/spontanabort inne, så passet vi på at de tisset på et bekken (som vi satte i do) for å forhindre dette. Når den kom ut ville som regel ikke foreldrene se i bekkenet (ikke noe vi oppmuntret til), men vi tok fosteret unna alt blodet, la det pent og så ble foreldrene oppfordret til å se. Oppfordret er litt svakt uttrykk, vi ga oss vel i grunnen ikke før de hadde sett Uhyre viktig for sorgprosessen. Så fikk de se og ta og gråte og evt. vise fram til besteforeldre. Vi var der om de ville, de var alene om de ville. Så etter hvert var de klare for at vi tok det bort. Da fikk de velge om det skulle på minnelund eller ikke. Mange valgte minnelund - det er et dedikert sted på kirkegården her som fostre blir gravd ned på. Uten egen gravstøtte, men man har likevel en grav å gå til.

Jeg kan ikke huske at noen kom innom oss med et abortert foster som de hadde abortert hjemme. Men hadde de gjort det, så hadde vi nok gjort samme greia - hjulpet de å se. Trøstet. Tilbudt plass på minnelund eller tatt over fosteret for destruksjon om de heller ville det. Og jeg ser helt klart at dette er et tilbud man skulle hatt - og som alle visste om. Synd jeg ikke jobber på gyn nå, ellers hadde jeg rett og slett startet et slikt prosjekt!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker fjummsi sin post:
Belladonna (16-10-2012), Bonsky (16-10-2012)
Gammel 15-10-2012, 21:02
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Nydelig, kjempefin tekst. Har selv mistet på et tidspunkt vi hadde bestilt hjemmefødselsjordmor, og bestemt navn. Kramper, små veer, og så en liten klump. Som ble grått over, og så skylt ned i do. Visste ikke hva annet vi skulle gjøre. Savner henne ennå.
Gammel 15-10-2012, 21:54
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post

Jeg kan ikke huske at noen kom innom oss med et abortert foster som de hadde abortert hjemme. Men hadde de gjort det, så hadde vi nok gjort samme greia - hjulpet de å se. Trøstet. Tilbudt plass på minnelund eller tatt over fosteret for destruksjon om de heller ville det. Og jeg ser helt klart at dette er et tilbud man skulle hatt - og som alle visste om. Synd jeg ikke jobber på gyn nå, ellers hadde jeg rett og slett startet et slikt prosjekt!
Jeg gjorde faktisk det, da jeg mistet i tredje måned. Ba om hjelp til å se, for det kjente jeg behov for. Føles ennå litt leit at jeg ble avvist på det. Så jeg synes det var en god idé, Fjummsi, med et sånt prosjekt!!
Ellers kjente jeg meg veldig igjen i dette innlegget.
Gammel 16-10-2012, 09:12
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Maman Vis post
Jeg gjorde faktisk det, da jeg mistet i tredje måned. Ba om hjelp til å se, for det kjente jeg behov for. Føles ennå litt leit at jeg ble avvist på det. Så jeg synes det var en god idé, Fjummsi, med et sånt prosjekt!!
Ellers kjente jeg meg veldig igjen i dette innlegget.
Forferdelig trist at du ble avvist! Det var fryktelig uproft av de du traff, altså

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:06.

HOVEDSIDER