Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Generelt om tilknytningsomsorg > Tilknytningsteorien

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-12-2011, 13:21
Hybelkaninen Hybelkaninen er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 387
Hybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond repute
Standard Skaper TIO-miljøer også fordommer? (Oss mot dem, Riktig vs Galt)

Jeg får av og til inntrykk av dette. Det er kanskje totalsummen av noen år på forum og fra ulike miljøer andre steder jeg føler dette. At innad i en klikk, vil det (også i TIO-miljøer) kunne dannes uheldige holdninger. Alle foreldre ønsker det beste for sine barn, og da vil man gjerne mene at de som gjør ting annerledes gjør det feil, siden vi da dermed gjør det som er riktig.

Her inne er det veldig mange velformulerte innlegg, og mange som har et veldig bevisst forhold til hvordan de lever. Men det er jo ikke alltid slik. Jeg har opplevd mer tabloide holdninger også i tilknytningsmiljøer. En grunn til dette er selvsagt at man slipper ut gruff i miljøer hvor man føles seg hjemme, på samme måte som man kanskje klager over sin egen mor til en god venninne, uten at det egentlig stikker veldig dypt.

Generelt synes jeg det alltid er skummelt da folk slutter å tenke selv - det være seg barneoppdragelse, politikk eller religion.

Det ene barnet vårt er det vi spøkefullt kaller "født selvstendig". Veldig lik meg som barn (og som voksen), liker å gå sine egne veier, lite avhengig av foreldre (alt etter alder selvsagt) osv. Personlig ser jeg slettes ikke noe galt i det - faktisk er trygghet i seg selv noe jeg setter veldig høyt, og gjerne ønsker at barna mine skal ha med seg i livet.

Yngstebarnet har vært motsatt fra dag en - har kan vi trygt krysse av på langtidsamming, samsøving, bæring, og ikke minst - MAMMA er lyspunktet i livet.

For oss er ikke samsoving og så videre målet i seg selv, jeg håper for barnets del at h*n også en dag vil stå like trygt og støtt som eldstemann. En litt kontroversiell tanke her inne kanskje? Jeg ser hvor mye mer sårbar den yngste er "ute i verden", og hvor mange sorger eldste slipper unna med den medfødte tryggheten. Nye steder, nye opplevelser og vennskap glir så lett da du har en grunnleggende trygghet i deg selv.

Alt etter som hvilket miljø jeg er i, vil det gjerne være en bestemt oppfatning av at vi har gjort ting riktig med det ene barnet, og feil med det andre.

Vi har jo hatt barn i mange år nå, men som nybakt forelder blir man veldig sårbar. Og det finnes så mange eksperter. Hvor ofte leser vi ikke om en tante eller søster som gjerne vil pushe på for at de ferske foreldrene "må reise fra barnet snart", "må redusere ammingen", eller "må bruke vogna mindre, og bæretøyet (gjerne gitt i barselgave) mer".

Hva tenker dere rundt dette temaet? Hadde mine to vært mer like hadde jeg sikkert vært langt mer bastant selv. Enten som kjernemedlem her inne eller på Nybakt Mamma. Alt etter som.
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 14:03
løvemamma sin avatar
løvemamma løvemamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,200
løvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond reputeløvemamma has a reputation beyond repute
Standard

At barn er forskjellige fra starten av kan jeg også skrive under på. Men med andremann hadde jeg mer bevisste holdninger for hvordan jeg ønsket å møte han og hva jeg ville tilby i form av amming, samsoving og bæring. Du kan selvsagt si at dette bare var påvirkninger fra ting jeg hadde lest på forum og av litteratur, men det hadde jo også skjedd en personlig prosess som førte til at jeg ønsket å velge slik jeg gjorde. Andremann er den i dag som er mest trygg og selvstendig og ordner seg selv, selv om han ikke klarte å sovne i vogn som baby. Om vi har vært med å gi han denne tryggheten eller om han har den medfødt i seg er jo vanskelig å si, men mange bærebarn er raske til å løpe bort fra foreldre og ut i verden når de kommer ut av sjal og bæresele.

Min første derimot var kanskje den som ledet meg inn på TiO-forum med sine behov og en stor porsjon utrygghet. Skulle gjerne ha kunnet skru tiden tilbake for å gi han også flere av verktøyene til TiO-omsorg for å gi han et best mulig utgangspunkt (slik jeg tror på det).

Mitt mål for ungene er nettopp at de skal bli selvstendige (dog også vite at vi er avhengig av hverandre, vi mennesker) og klare seg fint i livet, jeg tror ikke dette er kontroversielt her inne. Men jeg ønsker at ting skal skje i deres tempo.*Det å følge barnets tempo og møte det med respekt er det jeg aller mest leser ut av tilknytningsomsorg.

Sånn sett er det nettopp tilknytningsomsorg du bedriver når du leser ungene dine og gir dem det hver enkelt har behov for.

Store Løve 08.08.03
Lille Løve 16.04.07
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 15:38
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hybelkaninen Vis post
For oss er ikke samsoving og så videre målet i seg selv, jeg håper for barnets del at h*n også en dag vil stå like trygt og støtt som eldstemann. En litt kontroversiell tanke her inne kanskje? Jeg ser hvor mye mer sårbar den yngste er "ute i verden", og hvor mange sorger eldste slipper unna med den medfødte tryggheten. Nye steder, nye opplevelser og vennskap glir så lett da du har en grunnleggende trygghet i deg selv.
Jeg tenker at samsoving, amming, bæring etc er hjelpemidler MOT målet - ikke målet i seg selv... Og målet kan jo være så mangt, men jeg tror de fleste er enige i at vi som foreldre ønsker, når barna omsider blir voksne, at de skal være selvstendige og sterke individer, med god selvtillit. Noen blir selvstendige og "tøffe" tidlig, andre trenger mange år på dette. Ingen av delene er mer feil eller riktig enn den andre, tenker jeg.

Jeg har to gutter, med samme far og samme oppvekstvilkår - nesten... Med eldste var jeg usikker og uerfaren. I tillegg hadde de rundt meg *helt* andre holdninger, enn det jeg har vokst meg til å ha. Han sluttet jeg å amme når han var 3 mnd, han ble ikke bært (i sjal/bæresele... bortsett fra en dårlig BB ) før han var nærmere 1 år gammel. Han sov derimot hos oss hele tiden, for jeg klarte ikke å legge han *helt* for seg selv. Minsten ble selvregulert fullammet til nesten 7 mnd og ammet videre etter det i tillegg til smaksprøver og enkel mat. Han samsov med oss fra fødselen, og ble bært i sjal og ergonomisk korrekte bæreseler fra han ble født. Her hos oss er det *minsten* som klarer seg best! Ja, sånn sosialt tenker jeg da... eldste er den "smarte" av dem, selv om minsten også klarer seg veldig godt på skolen. Men eldste har temperament og er utagerende, og er superemosjonell på alle måter. Samtidig er han selvstendig på helt andre områder enn minsten. De er to vidt forskjellige gutter, og selv om eldste ikke fikk "optimal" start av mange årsaker, så har vi jobbet veldig bevisst ift at guttene skal sees og høres. Det er *det* som er det viktigste verktøyet ift å nå "målet" - å lese barna, se dem, lytte til dem, og være der for dem...
Gammel 14-12-2011, 17:13
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Jeg må si at jeg kan overhodet ikke se noe kontroversielt i å mene at samsoving i seg selv ikke er målet? (Veldig forenklet skrevet, selvsagt.)

Samsoving o.l. er i mine øyne noe de aller fleste (merk: jeg skriver aller fleste, ikke alle) små barn har behov for. Og da mener jeg det er riktig å fylle dette behovet. Men, det er jo ikke måten man fyller ett behov på som er målet. Målet er å fylle ett behov.

Vi ønsker vel alle friske, trygge, sunne barn. Og jeg tror og mener at TiO er den beste, mest gjennomtenkte måten å oppdra barn på. Men, TiO, for meg, handler om å SE barnet mitt, behandle det med respekt og kjærlighet, være obs på barnets behov o.s.v. Ikke nødvendigvis om HVORDAN man gjør disse tingene. Selv om jeg, som sagt, tror og mener at bæring og samsoving er viktige verktøy som for de aller fleste vil være en veldig viktig del av et TiO liv.
Gammel 14-12-2011, 18:29
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg ser på de verktøyene/idealene som den "lettvinne" veien til tilknytning. For de aller fleste barn vil samsoving være det de trives aller best med, i alle fall om man starter med det fra de kommer ut av magen. Merk "de aller fleste" Samsoving er trygt og godt, det fyller opp med mamma- og pappakos i løpet av natten og er en stor "gratis" fordel for barnet. Og jeg kjenner det i alle fall andre veien også, at det hjelper på min tilknytning til barna. For de få barna som ikke samsoving funker for, så gjelder det å finne en måte de kan sove trygt og godt om natta på. Og har man av en eller annen grunn ikke mulighet til å dekke barnets behov for nærhet om natten, så kan det funke (for mange barn) at man venner de til noe annet. Som ikke er ideellt for barnet kanskje, men en OK erstatning, men som totalt sett for familien (og dermed også for barnet totalt sett) blir bedre. Med hvert eneste ideal/verktøy tenker jeg på denne måten. Verktøyet blir den lettvinne veien for barnet. Så får man finne gode tilknytningskompensasjoner når man trenger det.

Men ja, jeg har fordommer. Når jeg ser babyer og barn med behov som ikke møtes, så får jeg fordommer. Men jeg får ikke fordommer av å se barn som legges i egen seng eller får flaske.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 20:55
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post

Men ja, jeg har fordommer. Når jeg ser babyer og barn med behov som ikke møtes, så får jeg fordommer. Men jeg får ikke fordommer av å se barn som legges i egen seng eller får flaske.

Jepp.
Gammel 14-12-2011, 21:11
Hybelkaninen Hybelkaninen er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 387
Hybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond repute
Standard

Dette med å møte behov kan bli en balansegang da barna blir større tenker jeg. Babyer og små barn har jo ofte veldig konkrete behov. Nærhet, trøst, kos.

Men da de vokser til, og skal prøve ut egne vinger, da synes jeg ofte det er vanskeligere å vite hva som er rett og galt. Jeg er ikke spesielt "hønemor", men da barna får stadig større radius, og ferdes alene utendørs, til og fra venner osv, du er jo alltid redd for at noe skal skje. Samtidig så ser jeg et skille i klassen og venneflokken (barn på rundt ti år..) noen er bedre rustet enn andre til å lande på bena. Vi er født ulike, men jeg tenker at vi foreldre og har en viktig oppgave med å forberede barna på den lange og gradvise prosessen mot å bli et lykkelig, voksent menneske.
Svar med sitat
Gammel 14-12-2011, 21:45
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Ja, det er viktig å "sette de fri" også. Jeg har ikke så lang erfaring med det, men jeg synes det går fint faktisk. Martine er rundt omkring i nærområdet alene. Det gir meg ikke hetta Hun er hos nabojenta, overnatter der, ferdes i lysløypa og ringer på hos andre naboer for å fortelle ting. Det er jo så klart ikke 100% trygt, det kan teoretisk skje ting. Men en vurdering av risiko og sannsynlighet tilsier at det går bra. Og da lever vi med det. Petter er yngre og kan gå sammen med Martine der hun ferdes sammen med henne, men må holde seg i hagen når han er alene ute. Ludvik er under oppsyn hele tiden. Det er også etter "risikovurdering". Og sånn må det fortsette. Hva er værst tenkelige utfall? Hva er sannsynligheten for at det skal inntreffe?

Det er ikke TiO å knytte så stramme bånd til barna at man forstyrrer løsrivingsprosessen. Det er TiO å gi barna en trygg og stødig plattform de kan utforske verden fra i det tempoet de blir klare. Og evt. bidra med oppmuntring for å mestre ting de ikke helt tør når vi ser de er klare. Ikke hindre, ikke presse over evne.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 15-12-2011, 14:29
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hybelkaninen Vis post
Jeg får av og til inntrykk av dette. Det er kanskje totalsummen av noen år på forum og fra ulike miljøer andre steder jeg føler dette. At innad i en klikk, vil det (også i TIO-miljøer) kunne dannes uheldige holdninger. Alle foreldre ønsker det beste for sine barn, og da vil man gjerne mene at de som gjør ting annerledes gjør det feil, siden vi da dermed gjør det som er riktig.
Hei Hybelkaninen, jeg vil bare svar litt raskt på akkurat dette med fordommer. Jeg er helt enig i at de aller fleste miljøer har sine fordommer - og det gjelder jo ekstra mye i tette små miljøer som skiller seg fra "røkla" - sånn som TiO! Jeg har ei venninne som til tider har vært ganske aggressivt anti-tilknytningsomsorg, og en av tingene hun har reagert på er at hun synes det blir for mange regler, så mye "sånn-og-sånn skader barnet for livet". Jeg er jo uenig med henne, for jeg synes TiO gir meg rom til å følge instinktene og følelsene mine (i motsetning til reglene vi får presentert på f eks helsestasjonen). Men jeg skjønner hva hun mener også, for det kan bli litt voldsomt når alt skal gjøres motsatt av det man har "pleid" å gjøre. Og det blir sikkert i hvert fall voldsomt hvis man ikke er vant til lingoen og forviller seg inn på nettsteder sånn som dette forumet her, og får anti-BabyBjørn, anti-sovekur, anti-barnevogn, anti-egenseng og alt på en gang rett i fanget. Det er ikke noe rart hvis enkelte opplever mange av tingene vi skriver her som veldig fordomsfullt mot andre foreldre.

Men jeg kan jo ikke late som om jeg ikke mener det jeg mener heller
Gammel 18-12-2011, 01:18
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

For meg har TiO vært et møte mellom meg selv og de barna jeg har fått. Det har ikke vært et bevisst valg, men et resultat av behovene til både meg selv og barna. For eksempel har jeg hatt et behov for å være mest mulig sammen med dem.

Men jeg tror du har rett i at det er mulig å utvikle fordommer mot andre i et hvilket som helst miljø man er i - og at det er sundt å reflektere over det - og hvorfor man mener som man mener. Det er også fint å ha med seg i møtet med andre slik at det er mulig å overbringe noe av kunnskapen uten å nettopp virke bombastisk og kanskje selvgod. Ikke at jeg ikke klart ser ting jeg kunne gjort bedre. Men det handler ikke om Tio, men kanskje mer om hva jeg har gjort eller ikke gjort. Men - barna mine er gode som gull, så noe har gått rett.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:03.

HOVEDSIDER