Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Forskning og fagartikler

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-08-2011, 12:45
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Ja, det er godt å snakke om det på nytt. Det er annerledes med større unger enn små, selv om teorien blir mye dets samme. Tenker på når babyer/smååå barn gjør noe de ikke skal, så bare avleder jeg uten frustrasjon. Jeg kan ikke si det samme når fireåringen bøller med vilje eller seksåringen forsøker å surve seg til noe i butikken
Svar med sitat
Gammel 12-08-2011, 14:22
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Sånn gjør jeg det også - so far so good! Kan forresten tenke meg du ønsket hull i gulvet hos helsesøster, ja! Men jeg må innrømme - det føles godt å vite det er noe med alderen... mine er jo 5 1/2 og 7 år, og i samme makke-alderen!

Synes du skriver veldig logisk og fornuftig, jeg! Og selv om du har litt flere barn enn meg, er det sånn jeg også tenker at jeg ønsker å gjøre det. Det du beskriver er sånn jeg prøver å gjøre det, men du vet jo meg - jeg kan tendensere til å være litt inkonsekvent. "Truer" med konsekvenser som ikke inntreffer - utroooolig lite fornuftig. Men av og til rabler det for meg, og så ramler det ut noe som jeg ikke kan gjennomføre.. har en jobb å gjøre der altså...

Synes det er veldig greit å snakke litt om dette igjen, merker jeg!
Du er ikkje aleine, eg klarer ikkje alltid reagere som eg ønsker. Stort sett jo da, men av og til berre topper det seg og "brølemamma" kjem ein på kjapp og heftig visit. It's not a pretty sight Men eg veit så godt at det gjer ingen nytte, gjer ikkje barna noko godt og heller ikkje meg sjølv, så prøver å unngå det så godt som eg kan. Kanskje du kan finne ein anna måte å "rable" på enn å komme med konsekvenstruing som du ikkje har tanke/hensikt med å utføre?
Og min lille erfaring med gutar i den alderen er at det er ei heftig tid. Huksar min eldste -han var veldig lett å ha med å gjere, lett å ha med, skikkeleg englebarn heilt til han vart ca 5 år. Hjelpes, plutseleg var det nesten umuleg å ha han med nokon stader. Måtte liksom være to voksne når me skulle noko. Ein passa han og ein passa dei to andre Og sånn var han vell til 7-8 årsalderen. Og plutseleg så var det over
No er 6 åringen i den alderen, og eg gleder meg til han kjem ut i andre enden Så det er noko med gutar i den alderen -og du har jo to i rett alder så.......

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Ja, det er godt å snakke om det på nytt. Det er annerledes med større unger enn små, selv om teorien blir mye dets samme. Tenker på når babyer/smååå barn gjør noe de ikke skal, så bare avleder jeg uten frustrasjon. Jeg kan ikke si det samme når fireåringen bøller med vilje eller seksåringen forsøker å surve seg til noe i butikken
Svar med sitat
Gammel 12-08-2011, 16:07
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Godemine: You made my day!! Nå ble jeg ytterligere motivert til å bite tennene sammen, presse frem litt mer tålmodighet og ta meg skikkelig sammen! Takk takk!!
Gammel 14-08-2011, 08:33
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Ha ha ha - Godemine!! Jeg ler meg nesten i hjel av deg på helsestasjonen...

Og sånn gjør jeg det og. Men jeg kaller det straff jeg da, for jeg har vært så mye i "hundeverden" og lært at det er den som straffes/belønnes som avgjør om det er straff eller belønning. FØLES det som straf/belønning, så er det det... Men kan jo fint pynte på det og kalle det konsekvenser, men en form for straff vil det nå vel oppleves som åkke som...

Mulig man blir strengere med flere unger og, tror i hvertfall jeg har høyere krav i mindre alder enn jeg hadde med de første. Men ellers blir liksom ikke ting gjennomførbart. Fem villunger orker ikke jer å dra til by'n eller noe sted med egentlig...
Svar med sitat
Gammel 14-08-2011, 13:40
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bonsky Vis post
Ha ha ha - Godemine!! Jeg ler meg nesten i hjel av deg på helsestasjonen...

Og sånn gjør jeg det og. Men jeg kaller det straff jeg da, for jeg har vært så mye i "hundeverden" og lært at det er den som straffes/belønnes som avgjør om det er straff eller belønning. FØLES det som straf/belønning, så er det det... Men kan jo fint pynte på det og kalle det konsekvenser, men en form for straff vil det nå vel oppleves som åkke som...

Mulig man blir strengere med flere unger og, tror i hvertfall jeg har høyere krav i mindre alder enn jeg hadde med de første. Men ellers blir liksom ikke ting gjennomførbart. Fem villunger orker ikke jer å dra til by'n eller noe sted med egentlig...
Eg føler ikkje at straff og konsekvens er det samme. Sånn eg tenker så er straff noko som utføres med den hensikt at den straffede skal føle skam/anger for det han har gjort. Ein konsekvens er berre noko som skjer pga av det barnet gjorde. Er så elendig på å forklare

Eg er blitt mildare etter kvart som eg har fått fleire barn. Fordi eg ser at eg ikkje treng å være så streng, for ungene gjer det av seg sjølv -på ein måte. Men eg er nok blitt meir myndig og står meir for det eg seier, det eg seier er det som gjeld. Altså eg kan gjerne diskutere ting og endre meining om det virker meir fornuftig, men visse ting berre bestemmer eg og sånn skal det være fordi eg er lederen -ferdig.
Svar med sitat
Gammel 14-08-2011, 15:07
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Jeg og endrer gjerne mening... Og jeg har i grunnen vært ganske mild hele tiden, men ahr som du fått den myndigheten at det jeg sier gjelder faktsik etterhvert. Og har nok en litt annen definisjon av straff en det som er vanlig her da kanskje, for jeg mener overhodet ikke at noen skal føle skam eller anger - eneste formålet er å minske risiko for gjentagelse av adferd.... Men jeg liker nå aller best å bare snakke fornuft da, ikke å lage hverken konsekvenser eller annet hurlumhei..
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:26.

HOVEDSIDER