Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Lesekroken > Bokhjørnet > Bokklubb

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-08-2014, 20:33
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexandra Vis post
Hvilken bok snakker vi om? Det er umulig å lese et elt halvt år på én dag.
når dagen varer til kl 3 på natten er det mulig

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 18-08-2014, 20:37
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexandra Vis post
Et helt, halvt år

Jeg virkelig mislikte denne bokne. Siden det var jeg som foreslo den, er det lettere å si det, enn hvis noen andre hadde gjort det.

1. Plottet er allerede brukt i en nydelig film, som het «De urørlige». Denne filmen skildrer nettopp vennskapet mellom en mann som er lam fra halsen og ned og hans assistent. I dette tilfellet en ung, svart mann.
Boka «Ett helt halvt år» er etter min mening en usjarmerende plagiat.

2. Jeg likte ikke hovedpersonen. Hun var så opplagt akkurat passe mislykket og klar for å utvikle seg voldsomt i løpet av boken. En overtydelig askepott historie.

3. Men mest av alt mislikte jeg slutten. Plutselig var boken forandret til et argument for aktiv dødshjelp. Skikkelig nedtur etter å ha kjempet meg gjennom den.
Jeg har ikke sett "De urørlige" - jeg skjønner at en slik referanse vil ødelegge hele opplevelsen av boken, ja...

Jeg er i grunnen enig med deg i okt 2 og 3... Jeg tror det jeg likte med boken var at den klarte å få meg til å håpe og håpe på en happening ending helt til siste side - enda jeg "visse" hva som kom til skje allerede halvveis i boken. Da det også skjedde ble jeg skuffet... Boken ble liksom så moraliserende der på de siste sidene...

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 18-08-2014, 22:17
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Jøye meg. Da leser du fortere enn meg. Og jeg er rask.

De urørlige er en flott film om dette temaet. Anbefales på det varmeste.

Jeg har et fjerde punkt også: Den endelige slutten. Hun arver selvsagt penger av han, og livets hennes blir så bra så. Og mens hun nyter pengene hans i Paris, leser hun brev fra han som han skrev til henne før han døde.
En salig blanding av Titanic: helten dør, men forandrer heltinnens liv så mye at det nesten er happy ending. Og en film jeg ikke husker navnet på, men hvor også helten dør - men han har planlagt heltinnens liv langt fremover og skrevet brev ja.

He he - ja som dere skjønner: dette plottet hadde jeg ikke mye sansen for. Men jeg er åpen for andre meninger.
Gammel 20-08-2014, 21:33
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Jeg syns boka var lettlest og bar veldig greit framover. Men jeg har heller ingen referanser til andre filmer, hadde jeg hatt det skjønner jeg godt at man ergrer seg!

Jeg syns det var mange ting som var lite realistiske, som at hovedpersonen var i bursdagen hennes, eller at hun gjorde det slutt med kjæresten og flytta rett inn etterpå til hovedpersonen.

Men når jeg har latt boka synke litt, så kjenner jeg at moralen i boka byr meg litt i mot. Det kan jo virke greit at man skal leve i dag, man vet ikke hva som skjer i morgen. Men jeg føler at boka prøver å formidle at man ikke nødvendigvis bare skal være fornøyd med livet her og nå, men hige til noe bedre (dyre ferier, store kulturopplevelser, den altoppslukende kjærligheten). Og kan man ikke komme seg ut av dagens situasjon (eks ryggmargsskadd), ja så er ikke livet verdt å leve mer. Og er det noe jeg tror vi bør gjøre mindre av, så er det å hige videre til noe bedre og større hele tiden, og ikke bare kunne akseptere livet slik det er blitt.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Medlemmer som liker Aurora Borealis sin Post:
Ingrid (22-08-2014)
Gammel 20-08-2014, 23:11
Alexandra sin avatar
Senior Member

Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Sant nok. I det hele tatt er plottet litt billig. Ha ha - etter å ha lest denne, pluss den andre boka jeg foreslo: Harold Frys utrolige pilegrimsreise, så har jeg sluttet å lese denne type bøker. I hvert fall for en stund. Nå leser jeg krim. What you see is what you get.
Gammel 11-09-2014, 20:15
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Jeg leser Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 12-09-2014, 07:25
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Jeg leser "CeeCee Honeycutts reddende engler" - søt bok så langt...
Gammel 14-09-2014, 22:18
Alexandra sin avatar
Senior Member

Standard

Ja Herbjørg Vassmo står på min liste over forfattere jeg aldri skal lese igjen. Jeg er fremdeles sjokkskadet etter siste bok - og det må være 15 år siden. Reddende engler har jeg faktisk lest. For et par år siden.
Kommer sterkt tilbake - må lese for gutten.
Gammel 14-09-2014, 23:06
Alexandra sin avatar
Senior Member

Standard

Hva med boken til Linnea Myhre? Evig søndag. Vi ser "Skal vi danse" her i huset, og da ble jeg oppmerksom på henne. Og jeg leste litt på den tidligere bloggen hennes i kveld, og hun er skarp og vittig.

http://www.haugenbok.no/bok/I9788210...FYsMcwodN1AA_A

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:26.

HOVEDSIDER