Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Generelt om søvn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-04-2009, 19:38
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard Leggerutiner

Har vært mye snakk om legging og søvn i det siste, og jeg lurer på:

Hvilke "leggerutiner" har dere?
Fast tidspunkt?
Samme person som legger hver kveld?
Hvor legges barna?
Hva skjer i senga?
Når forlater dere rommet?
Våkner de i løpet av kvelden/natta?
Hvor gamle er barna?
Gammel 03-04-2009, 20:23
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Både leggerutiner og tidspunkt varierer veldig her.

Gutta er 5 og snart 3 år. De deler rom, eldstemann har sånn vanlig vokseseng og minsten ligger i sprinkelseng (ikke plass til to vanlige senger). Noen ganger legges de på sitt eget rom, noen ganger minsten først og noen ganger samtidig -alt ettersom hvor tidlig trett minsten blir. Da sitter jeg på gulvet ved siden av sprinkelsenga, og forteller eventyr og kanskje synger noen sanger. Så holder jeg minsten litt i handa om han ønsker det, han sovner da fort, innen noen minutter bare. Om eldstemann er trøtt men urolig ligger jeg litt ved siden av han etterpå. Dette er ikke noe jeg må gjøre, han vil ofte ligge og "lese" på senga -men da tar det som regel mye lengre tid før han sovner. Så det går litt på skjønn,om jeg tror at han sovner fortere om jeg ligger ved siden av, og de skal opp tidlig neste morgen så gjør jeg heller det enn at han leser på senga -om han vil det selv og da selvfølgelig. Hender seg også ofte at jeg bare legger de, forteller eventyr og går ut av rommet mens de er våkne. Det gjør jeg om det er relativt tidlig på kvelden f.eks, for da gjør det ikke så mye om de ikke sovner så raskt. Da er nattlampa på, og de kikker i blader begge to. Eldstemann sitter ofte og synger og "leser" minsten i søvn :fnise: Skravla går, og det virker som minsten liker det.

Om gubben er hjemme, og minsten ikke har sovet på dagen -så legges han først. Ofte i sprinkelsenga si, og da sitter jeg ved siden av og holder i handa og synger litt. Og da leser eldstemann som regel alltid på senga etterpå -da slukker han nattlampa si selv og legger seg og sover når han er ferdig.
I kveld la jeg og minsten oss i storsenga sammen, han har vært veldig sutrete de siste dagene, og da er det litt godt å ligge tettinntil.

Er jeg eller gubben alene med de som legges de som regel samtidig, i storsenga -og da leser vi bok på senga og ligger sammen med de etterpå til de har sovnet. Da sovner vi som regel selv også og står opp igjen i 22-23 tida Om jeg har mye å ordne eller bare ikke orker å ligge rolig særlig lenge, så pleier det ikke å være noe problem å stå opp selv om de er våkne, iallefall ikke om eldstemann er våken. Han kommer opp om det er noe, og hender seg han tusler inn til sitt eget rom for å lese litt om han ikke får sove. Minsten er litt mer sånn at han gråter og sutrer og trenger oss om han ikke får sove.

Leggetid er fra sånn ca 19.15-20.30, som regel rundt kl 20. Da sover de til kl 8 sånn ca.
Eldstemann sover så og si alltid gjennom hele natta, mens minsten kan våkne i løpet av natta. Han kan rope ut litt i søvne, men jeg hører fort om han er våken eller ikke. Er han det, går gubben inn først, for da er sjansen størst for at han legger seg til å sove igjen av seg selv -hvis ikke, eller om han våkner mer enn en gang så henter vi han inn til storsenga. De gangene de legges i storsenga, bærer vi de alltid over til egen senger når vi legger oss, for ellers blir det så trang. Før vi flytta hadde vi 2,5m bred seng, og samsov ofte alle fire, men det har vi ikke plass til nå..Men det er som regel ikke noe problem heller da, ettersom eldstemann sover natta gjennom i egen seng.

Ja, ikke så mye faste rutiner her i gården gitt Tar det veldig på skjønn, dagsform og om de har sovnet i bilen tidligere på dagen f.eks, da er det ikke mye vits i å legge til 19.30.. Har vi besøk på kvelden kan de være oppe litt lengre, og da sover de også som regel lengre neste morgen. Om sommeren våkner de tidligere enn om vinteren. I vinter har jeg hatt klokka på 8.30 for å rekke barnehagen til 9.30.... om sommeren kan de være opp fra kl 7.

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 03-04-2009, 20:26
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Petter:
Er snart to år. Blir som regel trøtt til samme tid hver kveld, så det er lurt at han får på pysj etter barnetv. Så koser vi litt, spiser kveldsmat, pusser tenner og "tar puffeluff", altså astmamedisiner, så er han klar for å legge seg. Da har Martine og pappaen gått på barnerommet, så det er stille i huset, og kjedelig. Jeg setter meg med laptopen, Petter får pupp, og sovner som regel fort og greit. Jeg kan helt fint legge ham i senga og amme ham, eller amme ham i slynge om vi er borte. Men laptopamming er det vi begge foretrekker (det er ofte den eneste tiden i løpet av dagen jeg har til data også). Etter at han har sovet en stund bærer en av oss ham inn i senga vår. Der sover han nesten alltid i ett strekk til etter jeg har lagt meg.

Martine:
Litt over fire år. Blir egentlig ikke så trøtt om kvelden, men er lettere å legge i åttetida enn senere. Hun blir også ganske trøtt og grinete dagen etter ved for lite søvn, så hun bør hjelpes til å sove i rimelig tid. Hun får på pysj før eller etter barnetv, så spiser vi kveldsmat og koser litt. Tisse, tannpuss, og nattakoser, så legger pappaen henne på barnerommet. Hun har villet sove der i det siste, men det varierer litt mellom der og storsenga hun vil sove. De leser litt, prater litt, og synger noen sanger. Så ligger pappaen der til hun sovner. Dersom vi trenger det (hvis jeg er alene og begge trenger å sove samtidig f. eks, eller hvis legging blir bare tull og kjas), så klarer hun nå i det siste å sovne alene også. Det varierer om hun vil at vi skal bære henne inn i storsenga når vi legger oss eller om hun vil sove i sin seng hele natten. Det sier hun fra om på kvelden, og vi gjør som hun ber om.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 03-04-2009, 21:59
Nickless sin avatar
Nickless Nickless er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 2,513
Nickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond repute
Standard

Skal vi se. Vi har noen faste rutiner ja.
Før leggetid (rett etter kveldsmat), som er faste tidspunkt, går vi rundt og skrur av lys, så det blir dempet belysning og bare "myke" lys på, og stort sett setter vi på "sovemusikk" i bakgrunnen til det ritualet.
Så er det kveldsstell med dempet belysning på badet, vask, pysj og tannpuss.
Så legger vi oss i storsengen og koser og leser bøker i dempet belysning. De som skal inn i sin egen seng blir så båret/går inn dit selv, de som skal i storsengen blir der for det siste ritualet som er noen nattasanger, før vi slukker lysslyngen (de har spøkelsesnattlys med mykt, svakt lys på da) og går ut av rommet.
Dette gjelder alle bortsett fra eldstebarnet.
Og de sovner greit alene etter dette alle sammen bortsett fra de to som er like gamle som er avhengig av hverandre for å sovne, men de ligger jo sammen.
Om de våkner i løpet av natten, evnt. hvem og hvor mye er veldig varierende, den eneste vi aldri hører noe fra er eldstebarnet. Det varierer også hvor de både starter natten og hvor de ender opp.
Både mannen og jeg legger selvsagt, det varierer (og er samme) hvem som gjør det, og vi gjør det også sammen.

"Today you are you, that is truer than true. There is no one alive who is youer than you."

“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is finally better than your dreams.”

-Dr. Seuss

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk
Nickless - nok et fantastisk menneske som imponerer meg mer enn de fleste. Varm, klok, intelligent, kreativ, skarp, omsorgsfull, engasjert... ja, jeg kunne drevet på leeeenge!! I'm sooooo meeting her someday too!!!
Svar med sitat
Gammel 04-04-2009, 06:18
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard

Jenterusket fyller straks året. Hun er ikke helt enkel fordi hun våkner så innmari lett.

Etter barne-tv begynner vi å forberede eldstemann på at det snart er kveld (4,5) og jeterusket får kveldsmat rundt sju, så er det kanskje et bad hvis det trengs og pysj, krem (eksem), tannpuss og godnatt. Før la vi henne rundt halv sju-sju men nå har vi et forsøk hvor vi drøyer en halvtime-time for å se om hun våkner seks i stedet for fem (!). Litt blandede resultater så langt.

Selve leggingen av jenterusket forgår i dobbeltsenga med en voksen. Hvis jeg legger henne får hun pupp, hvis pappaen legger henne får hun pupp i stua på forhånd. Hun pleide å sovne veldig greit, nå er det mye turning. Men legging er ikke det verste: etter 45 minutter våkner hun fordi hun har mistet smokken og dette kan gjenta seg hver time til pappaen tar natt (jeg har rømt soverommet pga avslutting av nattpupp og oppvåkninger). Noen ganger sover hun et par timer i strekk, det er i gode perioder.

Nå i sommer tror jeg vi skal forsøke å flytte over til gutteruskets rom, enten i sprinkelseng (lite rom) eller på madrass på gulvet. Hun er søvnmessig helt annerledes enn broren - han sov som en stein når han først sov - og alle oppvåkningene tærer på oss. Det ble f.eks. ikke nevneverdig bedre av at jeg kuttet ut nattpuppen, men for meg ga det likevel stor gevinst fordi jeg da kan sove på et annet rom...

Gutterusket legges rundt halv åtte. Jeg mener dette er absolutt senest ettersom han må vekkes hver morgen (vi står opp halv sju) og blir veldig sliten på slutten av dagen, men mannen min er ikke helt enig. Av og til leser vi og går ut av rommet og da sovner han stort sett greit. Noen ganger vil han at vi skal være der til han sovner (eller pappaen er så trøtt at han sovner før gutterusket), vi tar det litt etter formen. Men alt i alt er leggingen null problem, bare kos.

Som du ser bytter vi en del på hvem som legger hvem, det kreves litt tålmodighet med jenterusket så det er greit at den som er mest opplagt tar seg av henne. Samtidig sovner hun raskere hvis pappaen legger henne og jeg får gutterusket i havn raskere enn pappaen.

Min erfaring med de minste er at søvnrutiner/mønster kan endre seg relativt fort og at det lønner seg å teste ut flere løsninger. Det er også viktig i vanskelige perioder at den som legger er opplagt - er du trett selv ser dette ut til å ha en motsatt effekt på barna!
Gammel 04-04-2009, 07:57
svisj sin avatar
svisj svisj er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 4,136
svisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond reputesvisj has a reputation beyond repute
Standard

Vi er ikke spesielt gode på rutiner noen av oss. Mye har nok med at rammene rundt våre liv alltid har vært temmelig fleksible, og vi trives med det. Vi har ikke faste arbeidstider, har bodd mange forskjellige steder (før barna kom), reist mye osv. Vi tok et valg da Kråka ble født, nemlig at i stedet for å tilby en hverdag med faste rammer og rutiner, ville vi tilby oss selv som en fast konstant i livet hennes. Dette så heldigvis ut til å matche personligheten hennes også, for hun har aldri vært særlig konsekvent selv.

Men til det du spurte om.

Kvelden i Kråkas øyne starter ved kveldsmat. Noen ganger er det middagen som blir i kveldsmattider, og da må vi være nøye med å påpeke at i dag blir det middag til kveldsmat ellers må vi diske opp med kveldsmat et kvarter senere. Så leker hun noen ganger litt etter hun har spist, eller vi leser en bok eller gjør et eller annet som passer der og da. Så spør vi henne om hun er klar for tran og "minibjørn" (vitaminbjørn), og da svarer hun noen ganger nei og noen ganger ja. Hvis hun svarer nei, sier vi at hun kan få leke litt til. Som regel kommer hun og sier at hun er klar etter fem-ti minutter. Hvis vi ser at hun ikke klarer å avslutte og går seg fast i en evig "jeg skal bare", bryter vi inn og sier: nuh er det tid for tran og minibjørn. Stort sett protesterer hun ikke da, men virker heller lettet. Vi har faktisk aldri måttet bruke "tvang" for å få henne til å komme på kjøkkenet.

Så går vi på badet og pusser tenner, vasker ansikt og hender. Noen ganger vil hun ha fluor, andre ganger ikke. Noen ganger vil hun tisse, andre ganger ikke. Noen ganger vil hun ha på pysj, andre ganger vil hun sove i undertøyet/ulltøyet. Alt dette er greit, for hun er sjelden urimelig og det hele balanserer seg ut på sikt.

Så går vi opp i storsenga, hun finner smokken, sier hun vil ligge på armen, får det, jeg kysser henne og sier "god natt min skatt, sov godt i natt", vi ligger tett inntil hverandre og hun sovner i løpet av fem-ti min. Da går jeg ned i stua.

Noen ganger legger jeg og noen ganger legger pappaen. Det bestemmer vi. Klokka er stort sett mellom sju og åtte, (noen ganger halv ni hvis hun har sovnet i løpet av dagen). Jeg vet ikke om jeg kan si at hun sover natta gjennom, jeg. Vi ligger jo i samme seng, og bortimot hver natt kryper hun opp på armen til pappaen eller hopper over pappaen for å ligge inntil meg eller spør etter smokken e.l., men hun er jo ikke våken (og nesten ikke vi heller ). Hun sover stort sett til mellom sju og åtte på morgenen.

De tidligste kunnskaper ligger tyngst i kroppen.
Svar med sitat
Gammel 04-04-2009, 09:01
bettyz sin avatar
bettyz bettyz er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,788
bettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Har vært mye snakk om legging og søvn i det siste, og jeg lurer på:

Hvilke "leggerutiner" har dere?
Fast tidspunkt? starter i 7-8 tiden
Samme person som legger hver kveld? ja og nei, dere vet..
Hvor legges barna? som regel i senga vår, men hender vi koser i sofaen til det sovnes/eller foran forumet
Hva skjer i senga? lese bok,synge,ta ned rullgardin,pupp og kose håret til hun sovner
Når forlater dere rommet?
Våkner de i løpet av kvelden/natta? ja, 1 gang før jeg legger meg og for pupp 1-2 ganger på natta (hos pappan våkner hun maks 1 gang)
Hvor gamle er barna? 2 år
det har vært slik de siste månedene mer eller mindre, ting er blitt bedre for oss alle etter vi startet og amme igjenn.

I hele verden er du kun et menneske, men for et menneske kan du være hele verden.

Sist endret av bettyz; 04-04-2009 kl 09:08
Svar med sitat
Gammel 04-04-2009, 10:54
Polyanna sin avatar
Polyanna Polyanna er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 2,023
Polyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond repute
Standard

Åh, her er kveldene enkle.

Leggetid er 20.00, ca. (Nå hender det vi legger 19.00).

Kveldsmat. Kanskje flaske med biola på fanget til memmo.
Spørs om han skal legge seg, han samler kos og smokk og løper til trappa.
På badet steller vi og sånn, tar ikke så lang tid.

Bærer han inn i senga, sier natta, sove godt, drømme søtt, mamma glad i deg og får klem. Og går ut.

Så ligger han der og skravler litt, synger litt og sånn, og sovner.

Sover nå hele natten uten å våkne.

(Hvem skulle trodd dette i høst?)
Gammel 04-04-2009, 10:55
bettyz sin avatar
bettyz bettyz er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,788
bettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond repute
Standard

å det hørtes fantastiskt ut!

I hele verden er du kun et menneske, men for et menneske kan du være hele verden.
Svar med sitat
Gammel 04-04-2009, 11:06
Polyanna sin avatar
Polyanna Polyanna er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 2,023
Polyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond reputePolyanna has a reputation beyond repute
Standard

bettzy, det er nesten for godt til å være sant.

Og nesten litt trist at jeg ikke har en varm liten guttepjokk i senga lenger om natta.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:48.

HOVEDSIDER