Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Generelt om søvn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-04-2009, 15:56
Nickless sin avatar
Nickless Nickless er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 2,513
Nickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond repute
Standard Her er den gode artikkelen om barn og søvn som kommer i neste Mamma

Jeg har jo altså fått tilatelse av min gode venninne som har skrevet den til å legge den ut her.
(Har spurt henne om jeg kan legge den ut på barnvedhjertet.no også, Solveig, er sikker på at det er greit, bare venter til jeg har fått bekreftet det.)
Jeg har også spurt henne om dere kan få sende den videre til folk osv. og bare venter på svar, så jeg sier fra.
Jeg legger den ut i innlegget her fordi forumet nekter å godta NeoOffice filer som vedlegg.

Sitat:
So, ro, lille barn/Sov min vesle pode

Tekst: Anneli Mjøen

Står du på hodet for å få barnet ditt til å sove? Støvsuger, kjører rundt i bil eller bysser til armene dovner bort? Leter etter den magiske nøkkelen som skal løse søvnproblemene en gang for alle? Da er dette artikkelen for deg.

De første seks månedene gikk det greit. Med sprelske hormoner og sprengfulle ammepupper spratt undertegnede villig opp ved lille Ny´s minste klynk. Pappaen tok kveldsvakten. Han løp henne bokstavelig talt i senk hver eneste kveld. Jeg satt som en våt klut i sofaen og messet ”sov, sov” for meg selv. Som om min hypnotiserende tanke kunne få henne til å sove, liksom. Det gikk som sagt greit. Ett år senere var det ikke greit lenger. Samlivet var redusert til ”min natt” og ”din natt”, og en usynlig skrift på soveromsdøren sa: ”her soves det, intet annet”. Vi kom til et punkt der vi snakket mer om søvn enn noe annet tema (klaget over hvem som hadde sovet dårligst, for eksempel). Det var på tide å ta noen grep.

Alle barn er forskjellige
- Vi jobber ikke ut fra en bestemt metode, sier Caroline Teigen ved pedagogisk småbarnssenter ”Midtimellom”.
- Hvert barn og hver familie møtes på et individuelt plan. Årsaken til dette er at alle barn er forskjellige. De har ulike behov, kommer fra ulike familier med sine adferdsmønstre. Når en familie sliter med søvnproblemer, er det best å se på hele bildet og gå igjennom alle rutiner. Derfor inviterer vi til samtale med foreldrene først, og så eventuelt et møte med barnet ved behov. Deretter tilbyr vi oppfølgingssamtaler.
Midtimellom ble startet opp i 1994 av Sissel Unger, spesialist i klinisk psykologi og Anne Carling, cand.paed. spes. spesialpedagog og gestaltterapeut. De siste 4 årene har terapeut Caroline Teigen også vært en del av teamet.
Hit kommer opprådde småbarnsforeldre med sin lille pode. ”Hun bruker to timer på å sovne”. ”Han vekker meg minst 8 ganger hver eneste natt. Vi er helt utslitte”.
- Det kan være fristende å ramse opp grunnleggende søvnråd, og vi har jo en del forslag. Men det er viktigere for oss å understreke at vi som foreldre har ikke makt over om barnet sover eller ikke. For oss blir det galt å si ”bare gjør sånn eller sånn”. Dette kan være veldig belastende å høre når man har et barn som sover urolig. Mange føler at de har prøvd alt og ikke ”lykkes”. Man kan ikke lykkes med søvn. Vi kan legge til rette for gode søvnvaner. Vi kan være tålmodige og lete til vi finner ut hvor skoen trykker. Vi kan eliminere årsaker. Men foreldre gjør ikke noe galt om barnet har problemer med å finne søvnen. Det kan handle om alt fra å finne ut av barnets personlighet til å finne gode rutiner som gir barnet nok ro til å finne søvnen. Bli oppmerksom på små mønstre som hele familien har kommet inn i gjennom søvnutfordringene. Da kan det være godt å få hjelp, mener hun.
- Men en ting er vi helt klare på her, sier hun alvorlig og legger til;
- Barn skal aldri ligge alene og gråte.

Gråten er et budskap
- Barn under to år gråter ikke på trass eller for å være lure, forklarer Teigen.
- De gråter fordi det er det eneste kommunikasjonsmiddelet de har når noe er galt. Barns gråt formidler et budskap som foreldre i stor grad kan lære å tolke. En type gråt kan bety: ”Kan du komme hente meg nå?” Eller ”Nå er jeg sint, hvorfor kommer du ikke?”. Når gråten blir intens, kan den uttrykke frykt eller fortvilelse, sier hun.
Enkelte forskere mener også at man kan høre forskjell på ”sulten”, ”trett” og ”bleien er full”-gråt hos nyfødte. Når barnet er rundt tre måneder forandrer lydene seg til et nytt system.
Selvsagt kan man oppleve at man ikke forstår barnets gråt. Man sjekker og trøster etter alle kunstens regler, men ingenting hjelper.
- Årsaken til gråten ofte oppdages først dagen etter, sier Teigen. – Da må man bare være tålmodig og gi nærhet og omsorg i situasjonen. Det kan være viktigere enn å finne en ”løsning”.
Og hvor ofte opplever ikke foreldre akkurat det? Man forstår ingenting av barnets utrøstelige gråt om natten. Neste dag merker man tydelig en begynnende forkjølelse eller oppdager en liten tann på vei ut.
- Små barn gråter for en grunn, understreker Teigen på nytt.
- Noen barn trenger mye trygghet og omsorg selv om de har fått mengder av dette helt siden fødselen. Da må vi som foreldre finne en god måte å gi dette på, uten å slite oss helt ut.

Stol på magefølelsen
Så hva hvis mor og far ikke blir enige om søvnrutinene? Når svigermor maser om at barnet nå må ligge å ”skrike fra seg” og sier at ”nå må du ta vare på deg selv”?
- Mange foreldre sliter med usikkerhet rundt søvnrutiner, bekrefter Teigen.
- De kan føle seg utslitt i perioder de blir vekket hyppig og det er ikke rart at det blir mye følelser og behov for raske løsninger. Men raske løsninger kan være en omvei i forkledning. Det er bedre å ta en og en rutine opp til diskusjon i et nøytralt miljø, slik at det blir mulig å bli enige om gode metoder. For eksempel er det smart at foreldrene tar annenhver natt i perioder med mange oppvåkninger, forslår hun.
- Da vet begge at de snart har en god natt i vente. Tanken er jo også at barnet skal bli stadig tryggere av at mor eller far passer på hele natten slik at det etter hvert kan sove alene. Personlig tror jeg på foreldres grunnleggende magefølelse. Hodet kan tenke tusen ting, men det dype instinktet er å trøste et barn som trenger trøst. Omsorg er naturlig for oss, og det å kunne gi respons på barnets signaler, gir selvtillit som forelder. Når vi responderer på barnets kommunikasjon (gråt, klynking, latter) vil barnet føle seg sett og bli et stadig tryggere og harmonisk barn, avslutter Teigen.

”Dagens høydepunkt”: Om legging av barn

1.Bestem dere for hvor barnet skal sove. Spebarn bør helst ligge sammen med foreldre eller en av dem, men kan ligge i egen seng
2.Er det en som legger barnet på kvelden og ligger i samme rom, bør man ha et fast opplegg. For eksempel annen hver natt. Da kan den som har ansvaret forberede seg mentalt og fysisk.
3.Ha faste kveldsrutiner som starter i god tid før barnet skal sove. Kos og syng så lenge dere føler for det. Legg så barnet i våken tilstand.
4.Følg magefølelsen. Det å legge et barn skal føles godt. Sitter du ved siden av når det gråter, kan det sikkert føles ubehagelig, men du og barnet vet at barnet blir sett og hørt. Ha et langtidsperspektiv. Noen kvelder med uro, kan snart gi gode soverutiner. Det kan være nødvendig å gjenta etter sykdom eller reiser.
5.Noen barn roer seg selv etter leggeritualene. Andre begynner å gråte når foreldrene går ut av rommet. Om så er; sitt i samme rom som barnet til det sovner. En av dere kan sitte i mørket, lese ved en liten lampe eller noe annet. Ikke gi barnet oppmerksomhet utover det du gjentar. For eksempel; ”Nå skal du sove og jeg skal være her og passe på deg til du sovner trygt og godt”.
6.Sitt godt, og forsøk å gjøre det til en trivelig stund. Om du innerst inne er irritert selv om du skjuler det aldri så godt, vil barnet fange dette opp. Vil du lese, så ha et lite lys bare på boken.
7.Snakk med barnet, selv et spedbarn. Gjentar du det samme, vil barnet gjenkjenne det. Å si en bestemmelse høyt, hjelper også foreldre å holde fast ved det de har bestemt seg for.
8.Blir barnet sint; si at du forstår at barnet er sint, men at det er slik du har bestemt at det skal være.
9.Blir barnet veldig lei seg eller fortvilet, ta det opp og hold det rolig inntil deg. Gjenta at du forstår, si at det skal gå bra. Legg barnet ned igjen når det er rolig. Det er mulig at dette må gjentas mange, mange ganger den første tiden. Likevel vil dette gi barnet en dyp trygghet som vil prege det for alltid.
10.La leggestunden bli dagens høydepunkt; å sitte sammen i stillhet er en gave.
Kilde: MidtiMellom (redigert).
(Forts. neste innlegg.)

"Today you are you, that is truer than true. There is no one alive who is youer than you."

“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is finally better than your dreams.”

-Dr. Seuss

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk
Nickless - nok et fantastisk menneske som imponerer meg mer enn de fleste. Varm, klok, intelligent, kreativ, skarp, omsorgsfull, engasjert... ja, jeg kunne drevet på leeeenge!! I'm sooooo meeting her someday too!!!

Sist endret av Nickless; 03-04-2009 kl 16:14
Svar med sitat
Gammel 03-04-2009, 15:57
Nickless sin avatar
Nickless Nickless er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 2,513
Nickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond repute
Standard

Forts.

Sitat:
Kan det være noe galt? Sjekkliste ved gjentagende, trøstesløs gråt:
1. Våt bleie? Noen barn blir roligere av tørr bleie, selv om det bare er urin. Skift i mørket (nattlampe) og helst i sengen.
2. Sulten? (Spedbarn)
3. Tørst? (Eldre barn som er forkjølet trenger mye væske)
4. For varm, for kald?
5. Klær som strammer, klemmer, bleie som er for stram eller klumpete?
6. Eliminer større årsaker til søvnproblemer. Man bør utelukke:
a) Skjelettsmerter i rygg, nakke eller bekken (KISS). En kiropraktor eller osteopat med småbarnsspesialisering kan hjelpe.
b) Mellomørebetennelse. Sjekk hos barnelegen.
c) Tannsmerter: Lær deg å tolke tegnene. Før gommen blir hvitaktig (så rød når tannen er på vei ut), kan barnet gråte utrøstelig eller måtte ha noe i munnen. Prøv å massere gommene for å se om gråten avtar noe. Prøv tyggering med vann som legges i fryser og Dentinox som bedøvende middel fra apotek.
d) Tett nese (det er vanskelig for helt små barn å puste gjennom munnen, så tett nese kan bli en hyppig utfordring). Bruk saltvannsdråper, morsmelk (gjerne alterner mellom disse) om du ammer og sugeflaske fra apoteket (trekker ut fra nesen).
f) Refluks (se eventuelt www.knappenforeningen.no/10/31)

Andre generelle råd:
1.Slå av lyset om natten. For at hjernen skal produsere søvnhormonet Melatonin, må det være mørkt. Husk også at også dagslys påvirker søvnhormonproduksjonen. Ved innsovning kan nattlampe kan være fint for urolige barn, eventuelt døren på gløtt.
2.Trygg seng. Små barn liker ikke for god plass i sengen. Noen sammenrullede håndklær langs kantene kan lage en trygg krybbe. Pass på at barnet ikke blir for varmt. Anbefalt temperatur på soverommet er 17-18 grader.
3.Kosedyr eller koseklut. De fleste barn liker et ”sovedyr”. La dette ligge i sengen slik at det forbindes med søvn, ikke lek.
4.Kveldsbad? Noen blir søvnige av å bade, andre blir oppkvikket. Prøv deg frem.
5.God kveldsrutiner. Gå sammen med barnet rundt i rommene og slå av lys. La noen myke lys stå på og si til barnet (selv om det er helt lite); ”nå er det sovetid”. Selv helt små barn gjenkjenner soverutiner og kan komme i sovemodus ved disse trygge, gjentatte handlingene.
6.Noen barn liker rolig sovemusikk før leggetid.
7.Ikke la barnet sove for sent på dagen. Soving etter klokken 14.00-15.00 kan gjøre det vanskelig å finne søvnen rundt klokken 19.00 (bortsett fra helt små som har flere sovepauser).
8.Slutt med kaffe om du ammer. Gi heller ikke barn cola, kakao (inneholder koffein) eller andre stimuli som sukker, hvitt mel, salt (øker hjerterytmen) og lignende på ettermiddagen. Kalsiumrik mat samt langtvirkende karbohydrater og proteiner anbefales fra flere kilder.
9.Prøv reiving av spedbarnet. Større barn kan godt like at du pakker det godt inn i dynen og holder på en stund.
10.Nok nærhet på dagen. Flere mødre forteller at barna sover ekstra godt i helgene. Barn kan forsøke å motstå søvn fordi de instinktivt får lengre kosetid med foreldrene.
11.Bær barnet (Mei Tai, Babybjørn, bæresjal). Forskning viser at barn som blir båret, gråter mindre. Bæring demper stresshormonet kortisol (utskilles ved gråt), og øker produksjonen av velværehormonene oxytocin og endorfin hos både barn og forelder.

Kilder og gode nettadresser:
www.sovlillebaby.com
www.kiss.kidd.no
www.sovecoach.dk
www.midtimellom.no
www.barnvedhjertet.no
www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/barnsoevn

Naturmedisinsk råd for bedre søvn
1. Massasje kan virke søvnbefordrende. De fleste barn sover bedre etter å ha fått massasje, selv om det kan virke kortvarig oppkvikkende.
2. Soneterapi er godt for barn i alle aldere. Stimuler hele storetåen (hodet).
Solar plexus. Trykk midt under tåballen, på toppen av ”trekanten” som utgjør mellomgulvet. Punkt ved storetåneglen: nederste hjørnet av neglen, inn mot 2. tå (du kan f.eks ta en q-tip og holde den en stund mot punktet)
3. Gi barnet urtete. Kamille, lindeblomst og humleblomst er gode kveldsteer til barn. Tilsett gjerne lakrisrot-te (slimløsende) for å ”søte” litt. En god regel er å introdusere noe nytt i minst en uke. Barn trenger tid til å venne seg til nye smaker. Vis at du drikker te og la barnet smake på din kopp.
Trekk en liten klype av de urtene du velger i en tesil (ca en stor teskje til sammen). Hell på kokende vann i en kopp. Når den er litt avkjølt tar du halvparten og blander med kaldt vann til teen er lunken. Du kan også blande med for eksempel rismelk eller havremelk før barnet venner seg til å drikke bare te.
4. Bruk ull om natten. Barn kan bli kalde fordi de sparker av seg dynen. I en hel ullpysj (og ev posedrakt utenpå), skjer ikke dette. Enkelte reagerer på ubehandlet ull. Er dette tilfelle brukes tynn bomull under. Ull puster, så det er mindre fare for overoppheting.
5. Eteriske oljer: Bruk en dråpe ren lavendelolje i badevannet eller legg en duftpose med blomster under hodeputen. Det går også an å dryppe ett par dråper på soveputen, eller legge en kompress inni pysjen. Ved tett nese kan man tilsette en dråpe timian. Sørg for at oljen ikke kommer i kontakt med huden. Pakk en tynn kompress med olje inn i et bomullstørkle og legg godt med stoff mellom hud og kompress.
6. Grønn havre: Dråper med grønn havre kan brukes til barn over ett år (helsekost). Ca 10 dråper i kveldsmelken (gjerne havremelk eller hoppemelk)
7. Prøv homeopatisk sovemedisin. Det finnes to komplex-homeopatimidler som det går an å prøve (bestilles på apotek):”Sedatif”: 2 tabletter løses opp i van og gis før leggetid.
Dolisedal (mest ved innsovningsproblemer): En tablett i vann gis en halv time før leggetid, så en til etter et kvarter.
Kilde: ”Friske barn” Helle C. Skjønsberg (Ascehoug)

Visste du at…
...søvnløse generelt sover langt mer enn de tror?
…alle friske mennesker kan lære å sove?
…det er viktigere å sove godt enn å sove lenge?
…vi har behov for mindre søvn rundt fullmåne?
…vi sover cirka en tredjedel av livet, men at behovet for søvn er individuelt?
…hvordan vi forholder oss til søvn påvirker søvnkvaliteten vår?
…5-10 minutter hvilepause 2-3 ganger per dag (steng lyd og lys ute) kan kurere tretthet?
Kilde: ”Sov godt, lev bedre”. Pierre Fluchard

Les mer om barn og søvn:
”No-cry sleep solution” Elisabeth Pantley."

"Today you are you, that is truer than true. There is no one alive who is youer than you."

“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is finally better than your dreams.”

-Dr. Seuss

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk
Nickless - nok et fantastisk menneske som imponerer meg mer enn de fleste. Varm, klok, intelligent, kreativ, skarp, omsorgsfull, engasjert... ja, jeg kunne drevet på leeeenge!! I'm sooooo meeting her someday too!!!
Svar med sitat
Gammel 03-04-2009, 19:32
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Veldig Pantley dette, og veldig flott

Jeg tror det er viktig og godt for foreldre å lese om at deres problemer er vanlige og at de ikke gjør noe galt som gjør at barnet ikke sover 12 timer i strekk. Søvnråd som går på grensesetting og atferdsterapi gir ofte inntrykket av at slapp grensesetting er årsaken til at det lille krypet manipulerer sine foreldre. Det er godt å høre litt fornuft i all galskapen.
Gammel 03-04-2009, 20:55
MissMoneypenny MissMoneypenny er offline
Senior Member

Meldinger: 8,134
MissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond repute
Standard

Fabelaktig - veldig konkret og med mange håndfaste råd.
Og jeg kjente meg rimelig igjen i første del av artikkelen...
Svar med sitat
Gammel 04-04-2009, 09:11
bettyz sin avatar
bettyz bettyz er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,788
bettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond repute
Standard

Veldig mye bra her
Og noe ikke så bra synes jeg..

I hele verden er du kun et menneske, men for et menneske kan du være hele verden.
Svar med sitat
Gammel 11-04-2009, 10:59
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Jeg ser at CT tilpasser sine råd mye det som også læres ved gråtekuren (eller trøstekuren, som Misvær harm omdøpt den til), men i en annen kontekst.

Jeg savner en viktig sak, nemlig "overlat barnet til seg selv mens du bærer eller ligger ved siden av det. For så lenge du konsentrere deg om barnet, og at det skal sovne holder du det våkent. Hele din kropp forteller barnet at du er anspent og forventer noe av det. Det smitter over på den lille.
11.Bær barnet (Mei Tai, Babybjørn, bæresjal). Forskning viser at barn som blir båret, gråter mindre. Bæring demper stresshormonet kortisol (utskilles ved gråt), og øker produksjonen av velværehormonene oxytocin og endorfin hos både barn og forelder.
Oi, her må Caroline Teigen få noen viktige opplysninger ang BB!! Noen som føler seg kallet?

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 11-04-2009, 12:42
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Hvem som har sovet minst her i huset har vært tema de siste 8 årene....fordelt på tre barn...
Gammel 11-04-2009, 13:20
Cecilie sin avatar
Cecilie Cecilie er offline
Admin

Sted: Bergen
Meldinger: 3,897
Cecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond reputeCecilie has a reputation beyond repute
Standard

Tusen takk for at du fikk dele denne med oss Nickless!
Svar med sitat
Gammel 11-04-2009, 18:57
Dalli sin avatar
Dalli Dalli er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,098
Dalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond repute
Standard

Jeg vil gå så langt som å si at dette er et virkelig gjennombrudd når det gjelder filosofien rundt barn og søvn.

At Mamma bladet som leses av mange fronter denne myke profilen og ikke Naphaug/misvær, er utelukkende positivt, selv om det er ting med artikkelen vi kan ta tak i...

mamma til S født 22.08.05 og J født 13.05.09
Svar med sitat
Gammel 12-04-2009, 11:14
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Dalli Vis post
Jeg vil gå så langt som å si at dette er et virkelig gjennombrudd når det gjelder filosofien rundt barn og søvn.

At Mamma bladet som leses av mange fronter denne myke profilen og ikke Naphaug/misvær, er utelukkende positivt, selv om det er ting med artikkelen vi kan ta tak i...
Ja vist ... er fullstendig enig med deg

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:49.

HOVEDSIDER