Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Generelt om søvn

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-04-2009, 06:37
CarinaNV CarinaNV er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 5,369
CarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Solveig Vis post
Jeg ser det som deg, Ingrid.

Jeg vet ikke hvordan et barn tar det, om mor forteller på forhånd på en god måte (og selv er overbevist om), at i natt blir det ikke pupp. "For du må sove, jeg må sove og pappa må sove. I morgen tidlig får du pupp igjen"
Jag vet inte om vi tänker på samma situation allesamman, men jag tänker att om man har ett barn som ÄR stort nog att faktiskt sluta ammas om natten, och om hela familjen sliter och man har kommit till avgörelsen att man måste sluta nattamma, i så fall så är det bästa om mamman kan ta den avvänjningen och vara där för sin lilla. Annars, om pappan tex tar avvänjningen och han vanligtvis inte är där för den lilla om natten, så blir tapet ännu större för den lilla: både bröst och mor. Det naturliga för mig blir då att mamma på förhand talar om detta för barnet och så passa hon på det och trösta det om natten så gott man kan och så mycket som situationen kräver. Så tänker jag vidare, att OM barnet blir helt förtvivlat och mamman känner att situationen för barnet blir allt för ond, då får man amma igen och vidareutveckla strategin. Vidareutveckla strategin kan ju vara olika beroende på barn och ålder och den generella situationen. Kanske man slutar amma till sömns och till och med tar bort amningen från sovrummet och inför ett eller annat attribut eller handling som ersätter amningen (på sikt eller med en gång). Är barnet större kanske man pratar med det i högre grad än man gjort och förklarar. Etc, etc...

Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 07:22
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CarinaNV Vis post
Jag vet inte om vi tänker på samma situation allesamman, men jag tänker att om man har ett barn som ÄR stort nog att faktiskt sluta ammas om natten, och om hela familjen sliter och man har kommit till avgörelsen att man måste sluta nattamma, i så fall så är det bästa om mamman kan ta den avvänjningen och vara där för sin lilla. Annars, om pappan tex tar avvänjningen och han vanligtvis inte är där för den lilla om natten, så blir tapet ännu större för den lilla: både bröst och mor. Det naturliga för mig blir då att mamma på förhand talar om detta för barnet och så passa hon på det och trösta det om natten så gott man kan och så mycket som situationen kräver. Så tänker jag vidare, att OM barnet blir helt förtvivlat och mamman känner att situationen för barnet blir allt för ond, då får man amma igen och vidareutveckla strategin. Vidareutveckla strategin kan ju vara olika beroende på barn och ålder och den generella situationen. Kanske man slutar amma till sömns och till och med tar bort amningen från sovrummet och inför ett eller annat attribut eller handling som ersätter amningen (på sikt eller med en gång). Är barnet större kanske man pratar med det i högre grad än man gjort och förklarar. Etc, etc...

Er ikke uenig i noe du sier her. Jeg svarte på Ingrids innlegg, der hun sier noe om et barn som gråter og gråter og mor bare er der, men ikke gjør noe. Det er dette jeg mener må være feil for barnets tillit til mor.

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 07:28
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Er ikke uenig i noe du sier her. Jeg svarte på Ingrids innlegg, der hun sier noe om et barn som gråter og gråter og mor bare er der, men ikke gjør noe. Det er dette jeg mener må være feil for barnets tillit til mor.
Jeg må bare spørre om dere virkelig mener at det å ikke gi et barn på over 1 år pupp, er ensbetydende med å ikke gjøre noe for barnet. Er pupp det eneste vi mammaer eller voksne generelt har å tilby barn som trøst?
Gammel 02-04-2009, 07:30
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Hvor gammelt er et barn før det takler å miste tilgang til pupp om natten uten å sitte igjen med følelser som blir ubearbeidet. Det er ihvertfall forskjell på en baby på noen uker eller et halvt år og en på 2 eller tre år... Hvor stort er et stort barn?
Hvor mye veier hensynet til resten av familien? Hvor går grensa?

Jeg spør kun fordi jeg lurer, ikke for å gi noen dårlig samvittighet.

Jeg har selv gjort som de på Midtimellom anbefaler med førstemann. Han var da 21 mnd. Det var før jeg oppdaget AP. Når jeg fortalte om dette her inne for noen år siden fikk jeg lite respons og følte at det ikke var en ok metode. På et annet TO-forum en slik fremgangsmåte nå veldig akspetert har jeg inntrykk av.
Andremann avvente seg selv når han var 3 år og 8 mnd. Jeg nattammet til da. Da kom minstemann og mellomste likte ikke den "nye" melken. Uten pupp sov han hele natten gjennom og gjør det fortsatt.
Nå har vi altså minste på 14 mnd. Jeg har til nå nattammet sammenhengende i 4 år og 10 mnd.. Trenger jeg si at vi er en smule slitne? Det går på familielivet løs. Jeg tror vi skal overleve en stund til altså, men det går utover alle når mor og far har kort lunte.

Jeg lurer på hva dere andre her inne har gjort i forhold til dette? Har dere natt-avvent, hvordan gjorde dere det? Hvor gammelt var barnet/barna? Hvor lenge nattammet dere som ikke avvente, men lot barnet styre 100% selv? La dere til rette for bedre sovevaner, f.eks. ved hjelp av The No Cry Sleep Solution?

Jeg tenker lese den igjen nå og se om det er noen punkter jeg kan gjøre noe med uten å la minstemann gråte... Tenker jeg vil prøve alt annet i denne omgang og kanskje i det hele tatt.

Dette er ikke akkurat at rett frem tema...
Gammel 02-04-2009, 07:34
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Jeg må bare spørre om dere virkelig mener at det å ikke gi et barn på over 1 år pupp, er ensbetydende med å ikke gjøre noe for barnet. Er pupp det eneste vi mammaer eller voksne generelt har å tilby barn som trøst?
Jeg synes ikke at det å ikke være der er å ikke gjøre NOE. Det å IKKE være der er å ikke gjøre noe og er fullstendig uaktuelt hos oss og sikkert de fleste her inne også.
Det jeg er usikker på er om det å være der å trøste et frustrert barn er godt nok all den tid man faktisk har mulighet til å tilby pupp hvis det er det barnet ønsker. Det var kanskje det du mente, Ingrid?
Gammel 02-04-2009, 07:44
CarinaNV CarinaNV er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 5,369
CarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kivi Vis post
Jeg synes ikke at det å ikke være der er å ikke gjøre NOE. Det å IKKE være der er å ikke gjøre noe og er fullstendig uaktuelt hos oss og sikkert de fleste her inne også.
Det jeg er usikker på er om det å være der å trøste et frustrert barn er godt nok all den tid man faktisk har mulighet til å tilby pupp hvis det er det barnet ønsker. Det var kanskje det du mente, Ingrid?
Jag tror jag menra att cluet är detta med "frustrerad". Blir barnet helt förtvivlad så tänker jag att vi må ge bröst (och så nästa natt förbereda bättre), men om man ser och känner att barnet låter sig tröstas och inte är förtvivlad, så låter man bli. Enkelt och greit, (NOT, jag ammade sist i går natt 3-åringen, )
Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 07:51
Solveig sin avatar
Senior Member

Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
her, tror jeg, snakker vi litt forbi hverandre, Sally. Jeg tenker på måten å avvende barnet på. Se Carinas innlegg (post 21). Hun sier det fint.
Sitat:
...
Jeg har selv gjort som de på Midtimellom anbefaler med førstemann. Han var da 21 mnd. Det var før jeg oppdaget AP. Når jeg fortalte om dette her inne for noen år siden fikk jeg lite respons og følte at det ikke var en ok metode. På et annet TO-forum en slik fremgangsmåte nå veldig akseptert har jeg inntrykk av...
Kivi, ikke bry deg om hva som er akseptert her eller der. Det viktigste er at du finne en metode som kjennes godt for deg. Vi er her bare for å lufte alle våre tanker og kanskje dermed bidrar til en avklaring av dine egne tanker og ikke minst følelser.

Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 07:51
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Standard

CarinaNV, det synes jeg også, at man ikke skal være altfor konsekvent kanskje - det er jo det andre har erfaring med også her - inkonsekvent konsekvent.... Det tar nok lengre tid.

Fant denne på en søvnside - sitat fra Sears - kan kankskje være en god trøst for oss som nattammer lenge og lengre enn lengst..

"Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever."

Jeg har ikke sovet særlig mye sammenhengende i natt, minste begynte å turne på morgenkvisten og roet seg ikke med pupp heller. Han våknet igjen like etter at han hadde diet seg ferdig og jeg trodde at nå - nå sover han endelig litt til..., men nei... Da forsøkte jeg å stryke på hodet og ryggen og trøste og se om han ikke ville sove litt likevel, men det gjorde han ikke før han igjen fikk ligge på armen min og die seg i søvn.
Gammel 02-04-2009, 07:54
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Standard

Sitat:
Kivi, ikke bry deg om hva som er akseptert her eller der. Det viktigste er at du finne en metode som kjennes godt for deg. Vi er her bare for å lufte alle våre tanker og kanskje dermed bidrar til en avklaring av dine egne tanker og ikke minst følelser.
Solveig, jeg gjør det, jeg kjenner etter, bruker egne erfaringer, leser hva andre gjør, kjenner etter om jeg er der eller om jeg må fortsette å søke før jeg finner min og vår vei. Det hjelper fint at alle lufter sine tanker og følelser og det er fint at vi kan gjøre det i respekt for at alle har sin vei å følge.
Gammel 02-04-2009, 11:16
Solveig sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Solveig, jeg gjør det, jeg kjenner etter, bruker egne erfaringer, leser hva andre gjør, kjenner etter om jeg er der eller om jeg må fortsette å søke før jeg finner min og vår vei. Det hjelper fint at alle lufter sine tanker og følelser og det er fint at vi kan gjøre det i respekt for at alle har sin vei å følge.

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:55.

HOVEDSIDER