Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Utenfor Tema > Andre tema > Hus , hjem og hobby > Hjemmet vårt

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-03-2014, 09:17
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard Nselk & Co

Jepp, jeg lager meg en slags "dagbok" her, der jeg kan skrive inn litt av det vi gjør ift oppussing/vedlikehold i huset vårt. Kanskje jeg slenger med litt interiørgreier eller noe, om jeg føler jeg har noe å dele eller trenger tips/idéer!

Vi er nettopp ferdig med rommet til mellomste, og han er strålende fornøyd. Mangler fortsatt taklampe og en liten vaskelist ved dørstokken, og noen hyller, lampe over senga og veggpynt, men ellers er det i boks.

Neste prosjekt er eldste's rom, og mannen er godt igang. Han har fått opp veggplater på alle veggene. Neste er å male taket, og legge gulv. Så skal det byttes ut vindu, og monteres lister i hjørner, tak, gulv og rundt vindu/dør. Til sist gjenstår som hos mellomste, møblering, taklampe, og hyller/lamper/bilder på veggene.

Vi har også revet ut toalettet oppe (var ødelagt - vi har heldigvis to), og skal legge nytt belegg (rester vi har liggende), få nytt toalett, og male opp rommet. Har kjøpt inn en herlig grønn maling til "bakveggen", og plakatbilde til å pynte. Tenker en hvit hylle på den grønne veggen, til lagring av vaskemidler, dopapir og håndklær. Må også ha hylle til lesestoff... Og så har jeg lyst til å bytte ut selve krana på servanten - den er så ekkel.

Ellers har vi i år et stort uteprosjekt også - restaurere verandaen vår! Vi skal fjerne en stor tuja *grøsse* (hater de plantene), og bytte ut en bratt trapp med en skrå rampeløsning. Kjekt for både vogn/sykler/leker, tryggere for ungene å løpe i (særlig når lillegull nå begynner etterhvert å løpe), og mye enklere for de eldre i familien å komme seg på besøk (vi har en lang trapp inne også, nemlig). Men her må vi legge en plan, for verandaen er stor (synes jeg). Vi ønsker også å bytte ut døra mellom kjøkken og veranda, og vi skal fjerne en sliten oppmurt peisanretning i verandakroken (den er *ikke* pen!).
Gammel 04-03-2014, 11:15
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Så gøy å få følge med på oppussingsprosjektet deres!

Så deilig med fornyede gutterom og do! Og det uteprosjektet høres supert ut!

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Medlemmer som liker Ingrid sin Post:
Nselk (04-03-2014)
Gammel 08-03-2014, 12:56
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Så deilig med verandaen!

Det høres ut som et aktivt liv dere lever Blir gøy å høre mer.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Medlemmer som liker petunia sin Post:
Nselk (08-03-2014)
Gammel 08-03-2014, 16:06
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Aktivt liv, ja - du skulle bare visst! (men du vet jo litt da...)

I dag jobber mannen med gulvet på rommet til eldste, så tenker han blir ferdig med det i løpet av dagen/morgendagen. Jeg har planer her og planer der, og kjenner litt på at pengene ikke strekker til så kjapt som jeg vil, så jeg må gire litt ned...

Ift verandaen så skal vi få snakket med en snekker (bekjent) og få litt tips om hva vi bør gjøre - om alt må byttes ut, eller om det holder å bytte ut enkelte bord. Vi må også ha hjelp til å finne ut hvordan vi skal løse enklest å fjerne oppmurt peis, eller om vi kan restaurere den også med hell. Ja, vi trenger igrunnen at det kommer en og ser på verandaen og går gjennom punkt for punkt med oss!

Ellers har jeg fått en tallerkenhylle i mørk brun beis (eller noe) - tenkte å male den hvit, og ha den på kjøkkenet til noen favorittkokebøker. Kan jeg bare male rett oppå? Eller bør jeg gjøre noe med den først? Olje- eller vannmaling? Og så tenker jeg å ha en gulvstående hylle på kjøkkenet til resten av kokebøkene. Monterte nemlig opp en enkelt hylle på veggen, men når den plutselig under tyngden av alle kokebøkene holdt på å tippe nedover (les: kaste alle kokebøkene i hodet på noen barn på vei inn døra feks), konkluderte jeg med at jeg vil ha dem "på gulvet". Kunne egentlig tenke meg å pusse opp kjøkkenet helt fra grunnen, men det har vi ikke råd til enda, så da så...
Gammel 12-03-2014, 11:27
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Spennende å følge med her!!

Ang tallerkenhylla, så ville jeg ha heftgrunnet den først. Vaske den først, heftgrunne, slipe, og så male 2-3 strøk med vannmaling. Vannmalingen nå er veldig bra, så jeg bruker stort sett kun det. Har til og med malt med vannmaling oppå oljemaling, og det har gått bra så langt iallefall Oljemaling gulner veldig fort, vannmalingen holder fargen mye bedre

Til møbler har jeg brukt glansgrad 20-40. Synes silkematt (10) og matte overflater ikke er like enkle å holde rene. (men nå har jeg ikke prøvd de nye matte malingene som er på markedet)

Får vi se bilder når du er ferdig??

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 12-03-2014, 12:16
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Belladonna Vis post
Spennende å følge med her!!

Ang tallerkenhylla, så ville jeg ha heftgrunnet den først. Vaske den først, heftgrunne, slipe, og så male 2-3 strøk med vannmaling. Vannmalingen nå er veldig bra, så jeg bruker stort sett kun det. Har til og med malt med vannmaling oppå oljemaling, og det har gått bra så langt iallefall Oljemaling gulner veldig fort, vannmalingen holder fargen mye bedre

Til møbler har jeg brukt glansgrad 20-40. Synes silkematt (10) og matte overflater ikke er like enkle å holde rene. (men nå har jeg ikke prøvd de nye matte malingene som er på markedet)

Får vi se bilder når du er ferdig??
*kremt* Jeg skal prøve å få tatt bilder, men lover ikke noe - er så sløv på slikt... (og så synes jeg det er så tungvindt å måtte laste opp bilder på en ekstern server først... ) Men jeg skal prøve!

Takk for tips! Tenker jeg skal se hva vi har i hus - har endel maling nå, og har ikke noe annet jeg skal male i hvitt sånn akkurat for øyeblikket... (er ikke noe glad i å male) Men jeg har en stålrørstol som jeg tenkte å pusse ned og male på nytt. Den er rød nå, men tenkte å male den i samme grønnfargen som jeg har kjøpt til doene - kanskje... ellers må jeg kjøpe inn rødfarge kun til den, liksom, og det gidder jeg ikke. Hvitt blir veldig.... ja, hvitt... jeg liker ikke hvite stoler etc. Altså, det er pent å se på, men utrolig praktisk med en haug unger som spiller ball og er mye ute + en mann (og svigerfar) som pusser opp og går mye i arbeidstøy...

Men heftgrunn har vi, og hvitmaling har vi - så jeg prøver med det, og så blir det sikkert godt nok for meg!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:22.

HOVEDSIDER