Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-09-2008, 09:51
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard Lekemat

Jeg har gitt jenterusket "lekemat" fra4 mnd alder. En eplebit å sutte på, en rå gulrot, eller en hardkokt brokkolistilk. Hittil har hun bare sugd på dem og det har vært superspennende!

Men nå har hun fått en tann, nr. 2 er rett rundt hjørnet. Så i dag tygde hun av biter av eplebåten sin...De kom ut igjen uten min hjelp (jeg er ikke å redd for store biter), men hver gang hun mistet taket på eple ble hun kjempefrustrert.

Jeg har tenkt å vente enda oen uker med fast føde til henne, hun er fem mnd nå. Men hvis hun selv tygger i seg mat, gjør det noe? Det blir jo ikke snakk om det helt store måltidet og jeg hjelper henne bare med å leggefrem det som kan smakes på.

Kan jeg gi henne knekkebrød f.eks? Det klør og klør i gummene...
Gammel 08-09-2008, 12:14
Humle sin avatar
Humle Humle er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 178
Humle is a glorious beacon of lightHumle is a glorious beacon of lightHumle is a glorious beacon of lightHumle is a glorious beacon of lightHumle is a glorious beacon of lightHumle is a glorious beacon of light
Standard

Jeg har gjort det samme fra hun var 4 mnd - hun var særlig glad i agurk i stenger

De kan jo godt gnage litt på et knekkebrød mener nå jeg, det er jo så lite de får i seg, men generelt bør jo glutenmengden komme gradvis når de er så små. Men det må jo være minimalt med gluten man får i seg ved å suge/gnage litt på et knekkebrød.
Jenta mi fikk også det - gutten min (som var først) var jeg litt strengere med...

Har vært litt redd for at de plutselig får for store biter i munnen som går rett ned i svelget, men hun har vært kjempe flink og bare spytter ut igjen. Bare de er under oppsyn tror jeg nok det går bra.
Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 12:27
bettyz sin avatar
bettyz bettyz er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,788
bettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond repute
Standard

hva med brødskorper?
de er mindre spisse om hun skulle få en litt stor bit..

ellers vil jo bare si at jente di er kjmpeheldig som får lov å utforske slik!!!

I hele verden er du kun et menneske, men for et menneske kan du være hele verden.
Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 12:38
Ruskesara sin avatar
Senior Member

Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard

Det er ingen fare med spisse kanter eller store biter fra knekkebrødet for hun sikler så fælt at det blir en litt grøtete greie etter kort tid... Men hun får ikke i seg noe særlig selv om man skulle tro det var enklere å svelge, så jeg tar det med ro.

Fint å høre om andre som gjør det samme, så er jeg ikke helt på jordet! Agurk hørtes morsomt ut, det har vi ikke prøvd.
Gammel 08-09-2008, 17:46
Enchanted sin avatar
Enchanted Enchanted er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: rett rundt hjørnet
Meldinger: 2,329
Enchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ruskesara
Det er ingen fare med spisse kanter eller store biter fra knekkebrødet for hun sikler så fælt at det blir en litt grøtete greie etter kort tid... Men hun får ikke i seg noe særlig selv om man skulle tro det var enklere å svelge, så jeg tar det med ro.

Fint å høre om andre som gjør det samme, så er jeg ikke helt på jordet! Agurk hørtes morsomt ut, det har vi ikke prøvd.
Jeg gav mine slik mat, det var en fin måte å gjøre de kjent med mat og konsistenser syns jeg.
Agurk var kjempeskummel opplevelse hos oss, Flisen var vel 7 mnd, hun glapp liksom taket i den når hun suttet på den så det kom kjapt ned i svelget og den satt fast. Det gikk relativt fort over, men jeg måtte slå den ut.
Jeg mener ikke å skremme, men agurk blir veldig glatt så den kan gli fort ut av hendene og rett ned ganske kjapt, så bare hver litt obs på det.
Det går jo som regel helt bra selvom de hoster og harker litt innimellom.

å fatte seg i korthet er ikke for meg..
Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 20:06
Ruskesara sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Enchanted
Jeg gav mine slik mat, det var en fin måte å gjøre de kjent med mat og konsistenser syns jeg.
Agurk var kjempeskummel opplevelse hos oss, Flisen var vel 7 mnd, hun glapp liksom taket i den når hun suttet på den så det kom kjapt ned i svelget og den satt fast. Det gikk relativt fort over, men jeg måtte slå den ut.
Jeg mener ikke å skremme, men agurk blir veldig glatt så den kan gli fort ut av hendene og rett ned ganske kjapt, så bare hver litt obs på det.
Det går jo som regel helt bra selvom de hoster og harker litt innimellom.
Hehe, agurk kan være litt glatt, ja. Hun får jo ingenting uten at jeg eller pappaen er hos henne og så lenge man vet hva man skal gjøre går det stort sett bra. Gutterusket har bare satt noe i halsen tre ganger i hele sitt liv så vidt jeg husker, men det kan jo hende at jenterusket er av et annet kaliber Time will show!
Gammel 08-09-2008, 20:14
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

ingen ideer jeg asså...
men niffen har også fått noen små biter av ting nu...han er jo snart 7 måneder han da..han vil gjerne holde i melon og eple. men lille_f ventet jeg til han ikke satte alt i halsen. men der begynte jeg med mer tradsijonelt hirsegrøt og advokado.
egentlig synes jeg det er dumt å gi så mye søte ting...vil gjerne han skal bli vant med grønnsaker før og kunne spise grøt uten banan...helt uten noe sukker. jeg er litt romatisk med babygrøt jeg da...synes det er litt kos.....gleder meg til å gi grøt! (teit?)
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 20:22
Ruskesara sin avatar
Senior Member

Wink

Sitat:
Opprinnelig postet av ff_
ingen ideer jeg asså...
men niffen har også fått noen små biter av ting nu...han er jo snart 7 måneder han da..han vil gjerne holde i melon og eple. men lille_f ventet jeg til han ikke satte alt i halsen. men der begynte jeg med mer tradsijonelt hirsegrøt og advokado.
egentlig synes jeg det er dumt å gi så mye søte ting...vil gjerne han skal bli vant med grønnsaker før og kunne spise grøt uten banan...helt uten noe sukker. jeg er litt romatisk med babygrøt jeg da...synes det er litt kos.....gleder meg til å gi grøt! (teit?)
Jenterusket er god og trinn, for å si det sånn, så jeg tenker at vi skal holde oss unna ferdigprodusert grøt en god stund. Jeg tror ikke hun har behov for noe mer energi enn melka foreløpig, vi får se når hun begynner å røre litt på seg. Men å smake, det er jo en annen sak (hun er jo to mnd yngre enn din gutt også).

Vi er jo oppvokst med at det skal være grøt. Jeg ga litt grøt til gutterusket, men sluttet ganske tidlig med det og gikk over til vanlig brød og grønnsaker. Og det triste er at han nå ikke liker grøt (bortsett fra havregrøt). Jeg elsker grøt, men det er jo ikke særlig sundt, da.
Gammel 08-09-2008, 20:32
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ruskesara
Jenterusket er god og trinn, for å si det sånn, så jeg tenker at vi skal holde oss unna ferdigprodusert grøt en god stund. Jeg tror ikke hun har behov for noe mer energi enn melka foreløpig, vi får se når hun begynner å røre litt på seg. Men å smake, det er jo en annen sak (hun er jo to mnd yngre enn din gutt også).

Vi er jo oppvokst med at det skal være grøt. Jeg ga litt grøt til gutterusket, men sluttet ganske tidlig med det og gikk over til vanlig brød og grønnsaker. Og det triste er at han nå ikke liker grøt (bortsett fra havregrøt). Jeg elsker grøt, men det er jo ikke særlig sundt, da.
hole hirsegrøt fra heliso ga vi, den er jo uten sukker og fåes i både kjap kokt og langkokt. den tror jeg er velig næringsrik og fin. jeg brukte ikke noen andre merker og aldri mat på glass til ham. kjenner du hole eller holle er det vel?

niffen er snart 9 kilo...er det mye tror du?
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 20:44
Ruskesara sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ff_
hole hirsegrøt fra heliso ga vi, den er jo uten sukker og fåes i både kjap kokt og langkokt. den tror jeg er velig næringsrik og fin. jeg brukte ikke noen andre merker og aldri mat på glass til ham. kjenner du hole eller holle er det vel?

niffen er snart 9 kilo...er det mye tror du?
Vi skal på kontroll i morgen, spør meg da . Leste et sted (her, tror jeg) at babyene skal har doblet kroppsvekten i 5.-6. mnd. I så fall skal jenterusket nå ligge på omlag 8,5 kg og det håper jeg ikke hun gjør... Tror hun er nærmere 7, og da er vel ikke 9 kg unormalt. Det er jo så individuelt, babyer er vel egentlig ikke feite, men jeg sammenlikner med gutterusket og finner stadig nye "feil" på den skjønne jenta mi, stakkars

Jada, jeg kjenner til Holle, men har litt ambivalente følelser ovenfor Helios (tør nesten ikke si det høyt her inne). Men jeg kokte også grøt på hirse, og mais og jeg husker ikke hva. Gidder ikke denne gangen, med pumping og styr. Han enda ikke pumpet meg og begynner å tvile å om jeg kommer til å gjøre det.

Men nå må jeg legge meg, har sagt at jeg skal det i over en time....

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:53.

HOVEDSIDER