Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-08-2008, 20:46
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard når pleier barn selv å ville slutte?

har sette en video med to søstre- der den ene var 9 år...og diet enda. om barna selv bestemmer...hva er da mest vanlig alder...noen som vet?
jeg spør selvfølgelig fordi lille_f er 3 år og 4 måneder og ser ut til ¨å kunne forsette tja noen år til.....
finnes det mange gutter på 9 som dier enda f.eks? noen som vet? føles det forskjellig for mødre og amme store gutter eller jenter?
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 14-08-2008, 20:55
Ferskna Ferskna er offline
Gjest

Medlem siden: Aug 2006
Sted: på landet, nær byen..
Meldinger: 693
Ferskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant futureFerskna has a brilliant future
Standard

Min fetter sluttet vel mer eller mindre av seg selv da han var 3 år og 3 mnder. Mer vet ikke jeg om saken.
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 06:31
Nete sin avatar
Nete Nete er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Nord i landet
Meldinger: 3,651
Nete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond reputeNete has a reputation beyond repute
Standard

Selv om jeg er liberal på ammeområdet, så er det noe i meg som roper et varsko når jeg leser om barn på ni år som blir ammet. Men anyhows, jeg har lest at i samfunn der barna får avvenne seg selv er de fleste i fireårsalderen når det skjer.

Samtidig er det nok noen barn som trenger litt hjelp til avvenning. Jeg tror det viktigste er å kjenne på hva som er ok for en selv. Selv om barnet ikke ser ut til å ville slutte med puppen, så skal det noen til for en mor å ville fortsette ut i det "uendelige". Vi har vel alle våre personlige grenser for når vi mener nok er nok. Jeg har i alle fall det. Jeg kunne aldri ammet et barn mer enn 3 år tror jeg. Men det er nå bare meg. Andre får finne sine egne grenser for når det blir rart.
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 10:25
UmmKhadija sin avatar
UmmKhadija UmmKhadija er offline
Senior Member

Meldinger: 1,338
UmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud ofUmmKhadija has much to be proud of
Standard

Sofiane var 4,5 da han ga seg... Malika var 2,5 år. Og Khadija sluttet selv da hun var 16-17 mnd gammel.

Ja, altså Soff var 4,5 år, slik at ingen tror vi snakker måneder her
Khadija født 2005
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 11:33
Mobymamma sin avatar
Mobymamma Mobymamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 2,478
Mobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har også lest ett eller annet sted at snittet ligger på rundt 4 år. Men jeg klarer ikke huske hvor jeg leste det. Men det er jo bare et snitt.

Lurer på at jeg har sett den videoen du refererer til. En dokumentar om amming. Det var hvertfall med en jente på 9 år, og da ble det nevnt at i den alderen mister barn evnen til å die (fysisk). Vet ikke om noen her har mer kunnskap om dette?

Gutten min har passert to år, og viser ingen tegn på "nedtrapping". (Men smokken har han sluttet helt med.) Han hadde en periode da han var rundt ett år hvor han diet veldig lite på dagtid, men fortsatte som vanlig på nattestid. Men det var en liten periode, så tok det seg opp igjen.

Nå etter han rundet to har det vært en veldig opptrapping plutselig. Men han er samtidig i en veldig utvikling "selvstendighetsmessig" virker det som, så jeg tenker det kanskje henger sammen.

"For mye kjærlighet skjemmer aldri bort barna. Barn blir bortskjemte når vi gir dem gaver som en erstatning for vårt nærvær." Dr. Anthoney P. Witham
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 11:58
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

ehm...guten min er 9 år (snart 10) og for å sei det sånn, interessen for pupper har endre litt form dei siste 2 åra
Så nei, kunne ikkje tenkt meg å amma min 9 år gamle sønn, det hadde blitt heilt feil.

Slutta å amma minsten då han var 2 år -var nødt pga medisiner. Og det er no snart 1,5 år sidan, men han har IKKJE gløymt det, og hadde eg tilbudt han så hadde han ivrig takka ja trur eg.
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 19:03
Equisetum sin avatar
Equisetum Equisetum er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 1,710
Equisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond repute
Standard

Mine slutet selv da de var to år, men jeg har lest at snitet ligger på fire. Tror selv ikke jeg ville orket mer enn tre år, men har ingen erfaring der, jeg tar det som det komemr med minsten. Med de andre ble jeg jo gravid på nytt, og de sluttet før babyen kom - melken ble plutselig "æsj" og de ville ikke mer.

Livet kjem ikkje, livet er.
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 19:09
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har også lest at rundt 4 år er det få som selv vil amme.

Personlig går min egen tålmodighet mot slutten rundt 1,5-2 år, og ville ha avvent en 9 åring for lenge siden.

Det er vanskelig å sette en absolutt grense for når man bør ha sluttet å amme, men 9 år er mange år over og jeg kan vanskelig skjønne at ikke et så stort barn skal ha funnet en annen måte å få trøst/kos osv på.
Gammel 15-08-2008, 19:10
Dalli sin avatar
Dalli Dalli er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,098
Dalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond reputeDalli has a reputation beyond repute
Standard

Jeg venter på at han skal finne ut at han vil slutte, S er snart 3 år og han kan fint være "sluttet" på dagen men når kvelden og natten kommer er han begynt igjen...

For meg blir 9 år helt ekstremt og jeg har vanskelig for å se at at en 9 åring trenger pupp...

mamma til S født 22.08.05 og J født 13.05.09
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 19:23
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

det virket som hun på 9 og mammaen hennes var konfortable med det!

jeg syns avendig av nattpupp var skikkelig vondt og trist da jeg ikke klarte amme mer på natten under gaviditeten. (alle leger osv. mente jo jeg burde droppe ammingen helt på grunn av mye blødninger). da niffen kom kuttet jeg ganske raskt dagpupp og fordi jeg følte det ble klautrofobisk med to som skulle ha pupp HELE tiden og på samme tid. har slitt med avasjoner hele veien siden jeg ble gravid igjen.

nå er det bare morgen og kveld han får- og det er jo mye melk til ham....merker det om jeg hopper over dette....at det er mye! han ELSKER disse stundene og jeg har ikke hjerte til å slutte.. men jeg sliter selv med dem desværre. skulle ønske jeg var en annen som likte å amme så store barn.

håpet han ville kutte selv etter hvert, ja jeg håper det enda.....men rett rundt hjørnet kan det umulig være..
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:55.

HOVEDSIDER