Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Familieliv/samliv

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 09-05-2009, 15:01
linepetrine sin avatar
linepetrine linepetrine er offline
Member

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 35
linepetrine is a jewel in the roughlinepetrine is a jewel in the roughlinepetrine is a jewel in the rough
Standard Likestilt kvinne eller god mor?

Line Fallan Sørensen har undersøkt litteraturens fremstilling av morsrollen i det moderne samfunn. Hun beskriver en historisk utvikling av moderskap frem til nå. På 70-tallet forandret morsrollen seg radikalt. Kvinnens plass skulle ikke lenger være dominerende i hjemmet, men hun skulle realisere seg utenfor i form av karriere.

Dette er ganske tydelig i dagens norm, og det fremstilles også slik i mediene. Hun mener også at kvinnen i dag er "fanget" av to paradokser, og at ingen er upåvirket:

- Samfunnet vil at vi skal føde barn, men det skal ta minst mulig tid - man skal være raskt tilbake i jobb, og raskt tilbake i en kropp som ikke har synlige tegn på at man har vært gravid, påpeker hun.
Forestillingen om det likestilte foreldreparet ligger bak statens arbeid for økte permisjonsrettigheter til far, 50/50 barnefordeling etter skilsmisse og pensjonsreformens krav til 40 års opptjeningstid.
Men når ideer om kvinnen som den naturlige omsorgsgiver lever i beste velgående i samme samfunn, skaper det problemer.
(fra artikkelen)

Les artikkelen her.
Svar med sitat
Gammel 12-05-2009, 17:19
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard Takk for interessant link!

Jeg synes dette bare bekrefter feministers understreking av at kvinner oftest ender med å være dobbeltarbeidende på den ene eller den andre måten. Vi bærer omsorgsansvar (for foreldre, partner, barn, omgangskrets) i tillegg til annet ansvar. Og det stilles stadig høyere krav fra begge sider. Dette er etter min mening ikke et problem som bør løses ved at man velger den ene eller den andre siden (ENTEN å konsentrere seg om sin myke inne-verden ved å forsørges av andre ELLER være tøff og utearbeidende), men en tilstand som må kommuniseres og debatteres grundigere. Kan arbeidslivet tilpasses barn bedre - kan de være med ut, kan normalarbeidsdagen være kortere eller annerledes? Kan menn ta del i barns liv på en bedre måte? Kan kvinner støtte hverandre, ta del i hverandres omsorgsliv bedre? Kan vi senke kravene til hva som skal til for å være en god mor/datter/venninne, slik at vi kan konsentrere oss om det viktigste? Kan vi akseptere en slakere karrierevei? Kan vi være rausere mot oss selv og andre?
Gammel 13-05-2009, 05:19
linepetrine sin avatar
linepetrine linepetrine er offline
Member

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 35
linepetrine is a jewel in the roughlinepetrine is a jewel in the roughlinepetrine is a jewel in the rough
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ida Pida Vis post
Jeg synes dette bare bekrefter feministers understreking av at kvinner oftest ender med å være dobbeltarbeidende på den ene eller den andre måten. Vi bærer omsorgsansvar (for foreldre, partner, barn, omgangskrets) i tillegg til annet ansvar. Og det stilles stadig høyere krav fra begge sider. Dette er etter min mening ikke et problem som bør løses ved at man velger den ene eller den andre siden (ENTEN å konsentrere seg om sin myke inne-verden ved å forsørges av andre ELLER være tøff og utearbeidende), men en tilstand som må kommuniseres og debatteres grundigere. Kan arbeidslivet tilpasses barn bedre - kan de være med ut, kan normalarbeidsdagen være kortere eller annerledes? Kan menn ta del i barns liv på en bedre måte? Kan kvinner støtte hverandre, ta del i hverandres omsorgsliv bedre? Kan vi senke kravene til hva som skal til for å være en god mor/datter/venninne, slik at vi kan konsentrere oss om det viktigste? Kan vi akseptere en slakere karrierevei? Kan vi være rausere mot oss selv og andre?
Helt enig med deg!

Vi lever i en tidsalder der familie ikke lenger er prioritert. Det vil si, vi skal alle ha en familie, men vi skal ikke bruke mye tid på den. Alt som skjer, foregår utenfor hjemmet. Det har ført til at mange foreldre føler at tiden ikke strekker til. Enkelte småbarnsmødre lider i stillhet. De ønsker seg mer tid til å være mamma, man de får det ikke til. Det er ikke enkelt å si høyt.

Enkelte stiller spørsmålet: har likestillingen gått for langt? Noen blir nostalgiske og lengter tilbake til 50-tallet der fellesskapet og kjernefamilien var sentrale verdier. Der naboene stilte opp for hverandre, og der alle møttes til felles dugnad dersom et behov i nabolaget oppsto. I dag er det ikke slik. Lokalmiljøet er mindre synlig og familiære aktiviteter mer organisert. En trist utvikling vil mange si. Mitt svar til dette er : ja og nei.

Trist, fordi karrieren har høyest fokus i dagens samfunn. Fordi kvinnen som mor har lav status. Fordi kvinnen står overfor umenneskelige krav, og at dette skaper vinnere og tapere.
Flott, fordi kvinnen har fått mulighet til å ta utdannelse. Til skilsmisse dersom ekteskapet skulle være destruktivt. Fordi mannen i større grad får lov til å være ”pappa” og til å ta større del av barnas oppvekst.

Jeg tror 50 og 60 – tallet hadde mye positivt ved seg, men jeg tror ikke det er et ideal for dagens samfunn. Derimot tror jeg at vår generasjon kan dra mye lærdom av denne epoken – dersom vi ser bort fra det urettferdige kjønnsrollemønsteret. I denne tidsepoken hadde man et lavere forbruk. Dersom familien spiste lammestek til middag på søndagen, lagde mor lapskaus av restene dagen etter. Klærne var av god kvalitet og varte ofte i flere år. Det samme gjaldt møblene. På 50 – og 60 – tallet arbeidet bare mannen, mens kvinnen var hjemme. De fleste av oss, meg selv inkludert, er glade for at dette ikke er tilfelle i dag. Både til fordel for mannen og for kvinnen. Likevel viser datidens ordning at enhver familie kun var anhengig av en inntekt. Denne erfaringen kan vi dra nytte av i dag.

Vi lever i en tid med et ekstremt høyt forbruk. Det er direkte motbydelig at planetens bærekraftige utvikling ødelegges og forstyrres, mens vi i vår egoistiske sfære forbruker som aldri før. Vi jobber fulltid fordi vi ønsker å opprettholde dette forbruksnivået. Derfor ofrer vi tid sammen med barna av egoistiske årsaker. Er dette riktig? Jeg tror mange parforhold hadde vært reddet dersom en eller begge går ned i redusert stilling. Jeg håper og tror at arbeidslivet i større grad anerkjenner både mors og fars omsorgsforpliktelser i hjemmet, og aksepterer, at for en liten periode, så er det OK å jobbe redusert. Dette er ikke bare kvinnens ansvar, men også mannens.
Jeg mener at likestilling også skal handle om barnas oppvekstvilkår og farsrollen, vedsiden av likelønn og styrekvotering. Det trenger ikke være enten eller, men i dag er likestillingsdebatten for ensidig, og jeg tror derfor samfunnet er blitt slik som artikkelen viser til.

Og for min personlige livssitusjon: vi har valgt at begge skal jobbe redusert. Begge skal prioritere familien. Begge to er litt anti-karriere når barna er små. Denne tiden får vi aldri tilbake, og da er det viktig at familien blir prioritert.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:19.

HOVEDSIDER