Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Familieliv/samliv

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-10-2008, 23:54
Vanilje sin avatar
Vanilje Vanilje er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 3,466
Vanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Hybelkaninen
Det er vel egentlig bare de helt siste tiårene vi mennesker har hatt noe særlig valg rundt hvordan vi ønsker å tilbringe tiden vår. Før var fokuset overlevelse, noen måtte skaffe mat og noen måtte passe barna for at arten skulle kunne overleve.
Dette må jeg nesten kommentere. Det er mulig det ikke var sånn ment, men det høres ut som du her sier at noen måtte skaffe mat (implisett mennene), mens noen andre skulle passe barna (implisitt kvinnene). Helt siden steinalderen har imidlertid kvinnene skaffet til veie minst like mye av maten som det mannfolka har. Kvinnene sanket med barna på ryggen og bidro enkelte steder med opp til 70% av matinnsamlingen. I jordbrukssamfunnene hadde de like mye å gjøre. Dette med hjemmeværende kvinner som kun var mødre og ikke deltok i "matinnsamlingen" ver derfor bare en bitteliten epoke i menneskets historie, og slett ikke normalen. Heldigvis er vi på full fart ut av denne epoken nå og kvinner kan igjen delta like mye som mannfolka i arbeidslivet. Men den store forskjellen i moderne samfunn er at arbeidet ikke lar seg forene med barnepass, slik at man faktisk må tre ut av arbeidslivet for å ta vare på sine egne barn. Min mening er derfor at det bare er rett og rimelig at man forventer lik fordeling mellom menn og kvinner også når det gjelder barnepass. Det er slett ikke mer naturlig for kvinner å gå hjemme enn det er det for mannfolka. Jeg tror det eneste som virkelig hjelper er struktuelle endringer som delingen av permisjonen i to like store deler (som selvsagt må forlenges kraftig for å ivareta alles behov).

"Ethvert lite menneskebarn ville mye heller vært i morens armer i et trist skur enn alene i det mest eksklusive barneværelse" Desmond Morris
Svar med sitat
Gammel 23-10-2008, 07:31
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vanilje
Dette må jeg nesten kommentere. Det er mulig det ikke var sånn ment, men det høres ut som du her sier at noen måtte skaffe mat (implisitt mennene), mens noen andre skulle passe barna (implisitt kvinnene). Helt siden steinalderen har imidlertid kvinnene skaffet til veie minst like mye av maten som det mannfolka har. Kvinnene sanket med barna på ryggen og bidro enkelte steder med opp til 70% av matinnsamlingen. I jordbrukssamfunnene hadde de like mye å gjøre. Dette med hjemmeværende kvinner som kun var mødre og ikke deltok i "matinnsamlingen" var derfor bare en bitteliten epoke i menneskets historie, og slett ikke normalen. Heldigvis er vi på full fart ut av denne epoken nå og kvinner kan igjen delta like mye som mannfolka i arbeidslivet. Men den store forskjellen i moderne samfunn er at arbeidet ikke lar seg forene med barnepass, slik at man faktisk må tre ut av arbeidslivet for å ta vare på sine egne barn. Min mening er derfor at det bare er rett og rimelig at man forventer lik fordeling mellom menn og kvinner også når det gjelder barnepass. Det er slett ikke mer naturlig for kvinner å gå hjemme enn det er det for mannfolka. Jeg tror det eneste som virkelig hjelper er strukturelle endringer som delingen av permisjonen i to like store deler (som selvsagt må forlenges kraftig for å ivareta alles behov).
Først signere dette! … Så går jeg et videre og hevder at vi må ha en total samfunnsomlegning, skal menneske overleve som art – uten at kloden vår ødelegges totalt. Og mine tanken om at dette innebærer at kvinnen må overta styringen, vet de fleste her nå. Jeg vet ikke om noen av dere så Grosvold sist lørdag. Finanskrisen var første tema. Ved siden av vår finansminister var en islandsk forfatter hos henne. På et tidspunkt ble så spurt om krisen hadde noe positivt. ”Ja, min kone sier at nå må vi kvinner overta …”

Tilbake til artikkelen i de to familieterapeuter i Dagbladet:
Sitat:
… Da vi kom hjem var vi også en kvinnegreie.
Nesten mors eiendom som fedre allernådigst fikk gå
ved siden av og betrakte. Å trille oss i vognen var utelukket.
Slik gjorde ikke menn og fedre selv om de
hadde lyst. …

… Neida, deres rolle var å opptre som familiens ansvarlige
beskytter i et fastlåst kjønnsrollemønster. De skulle skaffe
penger og støpe grunnmur. Ekte sømmelig og akseptert
mannfolkarbeid, mens de mer myke tingene og de relasjonelle
ferdighetene som nærhet, ømhet, varme og innlevelse tilsynelatende
ble overlatt til kvinnene. …
Hvordan går dette i hop? I første siterte avsnitt sier de at det er kvinnens skyld at fedrene overhodet ikke fikk slippe til. Mannen fikk ikke lov av kvinnen å være nær far.
Er det sant?

Er det også kvinnens skyld at det ble et fastlåst kjønnsrollemønster, der menn ikke fikk lov til å vise nærhet, ømhet, varme og innlevelse ? Eller holdt menn hverandre fast i mønstret for ikke å miste makten? Hvem var det som ”tilsynelatende” overlot dette til kvinnene. …???

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 23-10-2008, 18:44
Hybelkaninen Hybelkaninen er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 387
Hybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vanilje
Dette må jeg nesten kommentere. Det er mulig det ikke var sånn ment, men det høres ut som du her sier at noen måtte skaffe mat (implisett mennene), mens noen andre skulle passe barna (implisitt kvinnene). Helt siden steinalderen har imidlertid kvinnene skaffet til veie minst like mye av maten som det mannfolka har. Kvinnene sanket med barna på ryggen og bidro enkelte steder med opp til 70% av matinnsamlingen. I jordbrukssamfunnene hadde de like mye å gjøre. Dette med hjemmeværende kvinner som kun var mødre og ikke deltok i "matinnsamlingen" ver derfor bare en bitteliten epoke i menneskets historie, og slett ikke normalen. Heldigvis er vi på full fart ut av denne epoken nå og kvinner kan igjen delta like mye som mannfolka i arbeidslivet. Men den store forskjellen i moderne samfunn er at arbeidet ikke lar seg forene med barnepass, slik at man faktisk må tre ut av arbeidslivet for å ta vare på sine egne barn. Min mening er derfor at det bare er rett og rimelig at man forventer lik fordeling mellom menn og kvinner også når det gjelder barnepass. Det er slett ikke mer naturlig for kvinner å gå hjemme enn det er det for mannfolka. Jeg tror det eneste som virkelig hjelper er struktuelle endringer som delingen av permisjonen i to like store deler (som selvsagt må forlenges kraftig for å ivareta alles behov).
Jeg formulerte meg litt dumt. Det jeg prøvde å si er at vi er veldig heldige som til en viss grad kan velge livet vårt selv, før hadde man som regel ikke de mulighetene.

Så får det være en annen sak at mange mener de ikke har valgmuligheter. ("vi må jobbe fullt begge to, for vi har bygget nytt hus og kjøpte bil i fjor.") Javel, men da har man tatt et valg mener jeg. (Det er ikke ment som kritikk av eventuelle foreldre her inne som faktisk er avhengige av to inntekter altså, det var bare et eksempel jeg kom på.)
Svar med sitat
Gammel 15-11-2008, 08:58
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard Ny vri

Lærer mindre av menn
Elever ved skoler som har en stor andel mannlige lærere,
presterer dårligere enn elever ved andre skoler, viser rapport.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2771199.ece

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 15-11-2008, 15:23
Snøftefjes Snøftefjes er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 339
Snøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant future
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Solveig Vis post
Hvordan går dette i hop? I første siterte avsnitt sier de at det er kvinnens skyld at fedrene overhodet ikke fikk slippe til. Mannen fikk ikke lov av kvinnen å være nær far.
Er det sant?

Er det også kvinnens skyld at det ble et fastlåst kjønnsrollemønster, der menn ikke fikk lov til å vise nærhet, ømhet, varme og innlevelse ? Eller holdt menn hverandre fast i mønstret for ikke å miste makten? Hvem var det som ”tilsynelatende” overlot dette til kvinnene. …???
Da jeg ble født, var det ikke vanlig at menn trillet barnevogn og lagde mat. Men det gjorde pappa! Alle andre damer som så pappa med vogna med meg oppi, sa at mamma var så heldig som hadde en så fantastisk mann, dette ville aldri deres menn ha gjort. Jeg har alltid hatt inntrykk av at kvinnene ønsket at mennene skulle være med mer, men ar mennene syntes det var for "umandig".
Svar med sitat
Gammel 17-11-2008, 17:29
Jia sin avatar
Jia Jia er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 1,007
Jia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond reputeJia has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Solveig Vis post

Er det sant?

Det høres ganske urimelig ut å si at det var kvinnenes skyld. I alle fall bare kvinnenes skyld. Jeg har lest om at det har vært sånn i flere generasjoner på 1900-tallet, at kvinner gjerne ønsket at mennene deres tok mer del i barneomsorgen, men at blant andre svigermødrene så negativt på dette, og ikke ønsket at sønnene deres skulle gjøre "kvinnearbeid" (Se bl.a. Det fleksible kjønn av Liv Emma Thorsen). Et annet sted har jeg lest at noen kvinner ønsker å ha mye ansvar alene for hus, hjem og barn, mye fordi det er det eneste stedet hvor det er de som vet mest, og dermed kan ha makt. Og som Line Tamara tviler jeg heller ikke på at mange menn de siste generasjonene har hatt det tøft, de og, og følt de ikke har klart å være alt det samfunnet (og kona) ønsket at de skulle være - jeg har skrevet mer om det et annet sted her. Men man kan fremdeles ikke slutte, fra dette, at det er kvinners feil, slik som i artikkelen.

Lille Blomst ble født 22. september 2009

Gift med min kjære H
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:49.

HOVEDSIDER