Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Familieliv/samliv

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-09-2008, 16:57
Eple sin avatar
Eple Eple er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Regnbyen
Meldinger: 3,736
Eple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond reputeEple has a reputation beyond repute
Standard Om husarbeid og familie- hva kan vi forvente?

Jeg fant en artikkel om dette i bladet PlussTid som jeg vil fortelle om. Den var nemlig litt ok i forhold til dette med husarbeid og barn.

Det står litt om dette med samhørighet når alle bidrar og at barna blir mer lydhøre for hva andre trenger. De siterer Jesper Juul "barna blir mindre ansvarlige mennesker hvis foreldrene gjør alle de praktiske oppgavene. Det skaper på sikt en ubalansert relasjon mellom barn og foreldre" og så sier en barnespsykolog at holdningen "du hjelper meg og jeg hjelper deg" er nyttig for godt kameratskap og et sosialt liv. Dette høres jo bra ut?!

Her er et utdrag-
-

Men hva kan vi forvente og hvordan gå frem?

Her er noen tips fra barnespykologen Elisabeth Cleve:

Fra 3 år- kle på seg selv med litt hjelp. Henge opp yttertøy på en krok, dekke bord, sette frem pålegg og ta av bordet. Fylle egen vannkopp når man er tørst.

Fra 6 år-henge opp tøy og ta ned nyvaskede klær fra lavt tørkestativ, Sortere egne klær, lage enkle mellommåltider, lage frokost og dekke bordet fint. Bake med voksne. Ta ansvar for egen kropp og hygiene. Pakke ransel med litt hjelp. Lære seg klokken og ta ansvar for egen tid og sysler.

Fra 9-10 år-ha ansvar for sitt eget rom, lekser, skolesaker og fritidsysler. Vaske, stryke og sortere egne klær. Lage enkel middag hvis den er godt tilrettelagt med feks ukemeny. Passe småsøsken.

11-12 år- Gjøre innkjøp etter handleliste, betale og sørge for riktige vekslepenger. Bidra med støvsuging og renhold av andre rom enn kun sitt eget.

13-14 år- Fortsette med det over (husk at dette er en turbulent alder der venner gjerne betyr mer enn familien)

15-16 år- Disponere egne penger og ta ansvar for utgifter.

Trening på barnerommet:

-Rydd og vask rommet sammen med barna- spes i begynnelsen. Lek gjerne samtidig og godta at det tar tid. Viktig at det blir en positiv assosiasjon å rydde og gjøre rent. Man kan feks la barna tørke støv av lekene sine, eller sortere dem på plass.

-Sett opp hyller og kjøp fargerike bokser som barna kan sortere lekene i. Merk kassene med tekst eller symbol hvis de ikke kan lese.

-barna elsker som regel å vaske leker. La dem vaske dem i en balje mens du tar middagsoppvasken, eller la dem stable inn dukkeservice og duploklosser i oppvaskmaskinen.

-Vær tydelig på hva som er barnets oppgave men ikke forvent at de skal synes at husarbeid er gøyt.

- ikke ha dårlig samvittighet. Fokuser på at barnas plikter trolig fører til at de blir mer selvstendige og ansvarlige, og at de lærer at vi må hjelpe hverandre.

-la barna bytte på oppgaver slik at det blir rettferdig.

Jeg har lest artikkelen om og om igjen- og ser at jeg trenger å inkludere barna enda mer. Er det på tide med et husmøte mon tro? Hva synes dere om alt dette?

When I approach a child, he inspires me in two sentiments; tenderness for what he is, and respect for what he may become.
Louis Pasteur
Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 17:04
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Uff, jeg kjenner at jeg er flinkere til å la henne delta i helger og ferier når vi alle er opplagte og har god tid. I hverdagen synes jeg på en måte det må gå litt raskt, og kunne med fordel ha tatt meg mer tid til å la henne bidra på sin egen måte. Hun er jo i bhg og der lager hun mat, fikser klærne sine (visstnok så bra at de ikke har trengt å gå over siden hun var 3, selv om jeg alltid har kledt på henne hjemme...) osv. Hun har begynt med å vaske håret sitt selv, he he, og å gre seg en del. Jeg rettferdiggjør hennes noe lave deltakelse i hjemmet med at hun er sliten etter en lang bhg dag og at hun trenger å få litt tid hjemme som skal bestå av kos. Hun har videre sjelden lyst til å være med å lage mat osv, men vil aller helst se tv (får hun ikke lov til...), spille på ds'en (får hun av og til), eller leke - som jeg synes er ok. Så da blir det liksom til at samboer lager mat, mens vi leser eller leker eller jeg rydder mens hun leker i nærheten.
Gammel 27-09-2008, 17:59
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Kjempe flott Eple -tusen takk

Trur eg skal kopiere ut dette og ha det litt i bakhodet. Eg ser faktisk at det er mykje sånn me har det Berre det at eg ikkje er så flink til å "bruke" ungene. Det går liksom kjappere å gjere det sjølv
Men eg kjem ikkje til å sette min tiåring til å vaske og stryke eigne klær. Nå er det minimalt med stryking her i huset, her er det kun bunadskjorter og finduker som strykes Ser for meg at det blir litt kronglete om han skal til å vaske sine klær. Tenker at da er det bedre å heller lære barnet til å sette på ei maskin med familiens klær. Men eg har planer om å gje han ansvar for middagen av og til.

Eg har planer om familie møte. Må berre tenke og notere litt første og gje ungene sjangsen til å gjere det samme før me innkaller til møte. Seriøse saker ser du
Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 18:07
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Jeg syns det var en ok artikkel, jeg.

Jeg har ikke tro på tvang, så om et barn blånekter, så vil jeg ikke tvinge igjennom at de skal hjelpe til. Jeg tror det vil slå ut feil vei på sikt. Men, jeg tror det er viktig å oppmuntre, legge til rette for o.l. at barn skal delta. De er fullverdige medlemmer av familien, og derfor også viktige.

Jeg er usikker på om det å ha klare oppgaver som defineres av at "dette er DITT rom, så der rydder du" eller "dette DITT rot, så det skal DU rydde" er veien å gå. Hva skjer da om det er fellesarealer, fellesrot e.l. som skal ryddes? Kanskje er det bedre å ha en forventning av at ALLE deltar, men ikke nødvendigvis med å rydde kun "sitt eget rot"?

Jeg merker at når jeg forventer at Noah skal gjøre spesielle ting, så vil han helst ikke. (Din oppgave er å gjøre XYZ på mandag, XYZ på onsdag o.s.v.) Det er noe med den forventningen som føles som et krav, tror jeg. Men om jeg bare ber om hjelp når jeg trenger det, i situasjonen, så er han veldig flink til å hjelpe, syns jeg.
Gammel 27-09-2008, 18:18
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Jeg pleier å si at hun må hjelpe til å rydde opp etter leking, men ofte blir det mest vimsing fra hennes side mens jeg rydder. Det er foreløpig greit siden hun er liten, for det viktigste for meg er at hun på et vis deltar. At hun innarbeides til å forstå at det er riktig å rydde opp etter seg. Det blir jo vanskelig å tvinge noen til å gjøre noe de selv ikke vil, og helt ærlig må jeg tilstå at jeg har liten tro på NVC i forhold til f. eks. menn og ansvar. Har i hvert fall dårlige erfaringer med det, og min erfaring der er at trusler og straff er mer effektivt. Heldigvis er vi ikke like ute å kjøre for de aller minste, og siden hun ikke er voksen, tror jeg forståelse for at det ikke er riktig at andre skal gjøre alt for en fortsatt vil ha effekt.
Gammel 27-09-2008, 18:20
Vanilje sin avatar
Vanilje Vanilje er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 3,466
Vanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond repute
Standard

Den var flott Eple, den skal jeg spare på!
Sitat:
Opprinnelig postet av Line Tamara
Jeg har ikke tro på tvang, så om et barn blånekter, så vil jeg ikke tvinge igjennom at de skal hjelpe til. Jeg tror det vil slå ut feil vei på sikt. Men, jeg tror det er viktig å oppmuntre, legge til rette for o.l.
Enig i dette. Jeg tror det blir helt feil å tvinge eller å innføre konsekvenser hvis noe ikke blir gjort e.l. Men samtidig veldig viktig å tilrettelegge slik at barna kan delta. Moren min feks hatet husarbeid så hun ville heller gjøre det selv i full fart enn at vi skulle gjøre noe særlig. Da endte det jo med at vi nesten aldri bidro med noe eller lærte oss noe heller. Det blir også helt feil.

"Ethvert lite menneskebarn ville mye heller vært i morens armer i et trist skur enn alene i det mest eksklusive barneværelse" Desmond Morris
Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 18:25
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Jeg syns det var en ok artikkel, jeg.

Jeg har ikke tro på tvang, så om et barn blånekter, så vil jeg ikke tvinge igjennom at de skal hjelpe til. Jeg tror det vil slå ut feil vei på sikt. Men, jeg tror det er viktig å oppmuntre, legge til rette for o.l. at barn skal delta. De er fullverdige medlemmer av familien, og derfor også viktige.

Jeg er usikker på om det å ha klare oppgaver som defineres av at "dette er DITT rom, så der rydder du" eller "dette DITT rot, så det skal DU rydde" er veien å gå. Hva skjer da om det er fellesarealer, fellesrot e.l. som skal ryddes? Kanskje er det bedre å ha en forventning av at ALLE deltar, men ikke nødvendigvis med å rydde kun "sitt eget rot"?

Jeg merker at når jeg forventer at Noah skal gjøre spesielle ting, så vil han helst ikke. (Din oppgave er å gjøre XYZ på mandag, XYZ på onsdag o.s.v.) Det er noe med den forventningen som føles som et krav, tror jeg. Men om jeg bare ber om hjelp når jeg trenger det, i situasjonen, så er han veldig flink til å hjelpe, syns jeg.
Eg er heilt einig med deg om at tvang IKKJE er vegen å gå.

Angående å rydde sitt rot og sitt rom. Så synst eg at det er ein god regel og det fungerer. Eg forventer jo ikkje at ungene skal gå å smårydde etter seg heile tida, men f.eks viss jakker og sko ligger slengt på gulvet får eigaren rydde opp sjølv. Me er 5 personer i huset, og om ein ikkje rydder opp etter seg sjølve, ja så vert det fort kaos
Og rommene har dei ansvar for sjølve (ikkje minsten) og det funker kjempe fint. Då bestemmer dei sjølve kor ryddigt/rotete dei vil ha det. Men eg forventer at det skal ryddes og støvsuges iallefall kvar 14 dag, også legger eg på sengklær. Jentas rom tek eg fleire gonger for veka og skifter sengklær og støvsuger seng og alt, ettersom ho har ekstrem midd-og støv allergi, så forventer ikkje at ho i ein alder av 7 år skal klare å håndtere det sjølv.
Svar med sitat
Gammel 27-09-2008, 18:40
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Å henge opp jakka si/sette på plass sko/sette vekk skolesekken når man kommer hjem er for meg ikke rydding. Det tar jeg som en selvfølge, jeg.

Jeg tenkte mer på å ha spesifikke oppgaver til hvert familiemedlem. Per skal gjøre X hver dag, Ola skal gjøre Y og mor skal gjøre Z, liksom. Kanskje har Pet mer lyst til å gjøre det mor egentlig skal gjøre en dag, og kanskje gjorde Ola alle sine oppgaver i går. Jeg føler at det er enklere og mindre konfliktskapende hvis fokuset her hos oss er på at "alle oppmuntres til og forventes å være deltagende i ting som trengs å gjøres, siden alle er medlemmer av familien."
Gammel 27-09-2008, 18:46
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mafalda
og helt ærlig må jeg tilstå at jeg har liten tro på NVC i forhold til f. eks. menn og ansvar. Har i hvert fall dårlige erfaringer med det, og min erfaring der er at trusler og straff er mer effektivt.

Kan du forklare litt mer hva du mener her, Mafalda? Så jeg ikke misforstår deg?

Bare litt generelt om dette med trusler og straff:

Joda, straff og trusler er sikkert mer effektivt på kort sikt. Om fokuset er å få jobben gjort NÅ, så er sikkert trusler mest effektivt. Men om fokuset er på å få barnet til å akseptere husarbeid som en vanlig del av en familie, eller på å få barnet til å ønske å delte for å lette en annens byrde, så tror jeg definitivt IKKE trusler og straff er veien å gå. Straff vil føre til at man gjør X for å unngå straff, noe som igjen betyr at så fort man tror man kan unnslippe å få straff, så gidder man heller ikke gjøre X.

Og uansett OM straff og trusler hadde vært mest effektivt på sikt også, så ville jeg aldri brukt det, jeg. Det er bare ikke slik jeg ønsker å behandle Noah. Jeg ville ikke likt å bli behandlet sånn, derfor vil jeg ikke behandle ham sånn, heller.
Gammel 27-09-2008, 19:07
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
"alle oppmuntres til og forventes å være deltagende i ting som trengs å gjøres, siden alle er medlemmer av familien."
Ja, sånn tenker vi også. Sønnen min på snart 3 dekker alltid middagsbordet og han hjelper alltid å ta ut av og sette ned i oppvaskmaskinen. Han hjelper også til med å legge klær i vaskemaskina. Han forventes å tørke opp hvis han søler, og at han går i søpla med ting når jeg ber han om det. Nå i det siste har han også på eget initativ bestemt at han skal hjelpe til med å sette bort matvarer etter vi har handlet. Han skal også også rydde etter seg hvis han roter kun for å rote. Han kan ofte si "nei, jeg orker ikke", men da bare fortsetter jeg å spørre til han orker. Han bør også hjelpe til med å legge småbilene sine i kassen sin når han blir spurt, f.eks dersom vi venter besøk og det skal ryddes.
Dattera vår på 9 mnd. deltar ikke i husarbeid enda.

Nå kan jeg tenke meg at det er en del som synes jeg virker veldig streng og kjip mot en så liten unge. . Men tro meg, jeg hadde ikke gjort det dersom jeg ikke hadde sett at han trives med det. Han liker _ikke_ at noen andre dekker bordet, det _vil_ han gjøre. Det er ikke alltid han vil rydde f.eks, så jeg må innrømme at jeg ofte presser han litt på det. Selvfølgelig ikke hvis han er gørrsliten etter barnehagen, men på en vanlig dag hvor han har rotet utover alt kun for å rote det ut, og jeg venter besøk f.eks.

Jeg gir hverken belønning, straff eller ris, men jeg gir ros av og til. F.eks kan jeg si "flott!" når vi er ferdig å sette i oppvaskmaskina. Det er ikke ment som en vurdering, men som et uttrykk for at jeg synes det var godt å få det gjort.

Jeg vil prøve å formidle til han at husarbeid er noe vi gjør sammen for at ting skal fungere og at vi skal ha det OK her hjemme, ikke at det er en sur plikt som jeg aller helst synes han skal slippe. Jeg tror ikke det er positivt for barn at man ikke har noen forventninger til dem, det er jo ikke akkkurat snakk om å gå fem mil uten sko for å hente vann eller å stå i jordbæråkeren 8 timer om dagen i høljende regn, de takler jo å gå fra stua til kjøkkenet for å sette fra seg noe på oppfordring. Man skal ikke undervurdere barn heller.

Kommer sikkert til å måtte svelge noen kameler og kanskje revurdere dette etterhvert som ungene blir eldre. Men i utgangspunktet så tenker jeg barn ønsker å delta, de ønsker å bidra til fellesskapet, og de ønsker at de voksne har tiltro til at de mestrer det.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:54.

HOVEDSIDER