Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Familieliv/samliv

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-08-2008, 10:09
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av monita
Dette er virkelig et av de vanskeligste temaene!! Jeg tror ikke det fins fasitsvar på det. Svaret må være like individuel/t som vi alle er forskjellige. Jeg satte meg godt inn i dette i fjor, da jeg skrev bachelor oppgave om emnet, og det som gjør det så vanskelig er at det tangerer så mange forskjellige aspekter; følelsesmessige, moraletiske, politiske...
Men jeg kjenner flere som har innført 50/50 og jeg ser mange triste barn. Flere barn vil oppleve ett av hjemmene som "sitt" til tross for lik tidsdeling. Jeg har også sett at 50/50 gjennomføres til tross for at det er null kommunikasjon mellom foreldrene grunnet høyt konfliktnivå. Jeg mener at det er så utrolig mange områder som må være velfungerende mellom partene for at en slik ordning skal være vellykket.

Barneombudet frarådet en slik ordning, spesielt for barn under tre år.
Jeg har en venninne som skrev en master i psykologi om emnet, og hun mente at ordningen var mer vellykket enn hun først hadde trodd.

De viktigste faktorene for at det skal gå greit for barna var (så vidt jeg husker): At foreldrene bor i gangavstand til hverandre slik at barna kan forholde seg til samme omgangskrets hos begge og gå på samme skole, at foreldrene har råd til/går inn for å ha fullverdige hjem (dvs. at barnet har alt det trenger hos de begge og ikke bor i koffert), og at foreldrene klarer å noenlunde samarbeide.

I tillegg viste deg seg at ordningen trolig også har fungert forholdsvis godt pga at de som velger den ofte er ressurssterke folk der far er aktiv og involvert.

Så får vi som har utsatt barna for slikt traumer forsøke å leve med oss selv og håpe at vi likevel evner å gi våre barn trygghet og kjærlighet i hverdagen.
Gammel 01-08-2008, 10:49
monita sin avatar
monita monita er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 219
monita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to behold
Standard

Må bare få med at min oppfatning ikke var ment som kritikk til de som har valgt ordningen og fått den til å fungere. Men tror ordningen stiller høye krav til foreldrene som samarbeidspartnere. Mange samlivsbrudd kommer som konsekvens av konflikter i forholdet, og mange klarer ikke å la konfliktene ligge bak seg når de avslutter forholdet. Men all ære til de som får dette til!!!
Gammel 01-08-2008, 11:20
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Melodie
Oi, holdt egentlig på med noe annet på pc'en, men kom plutselig over denne artikkelen fra Jesper Juul. Relevant for denne diskusjonen. Jeg er i stor grad enig i det han skriver her.

Man må være registrert for å lese der, men det går fort og er etter min mening absolutt verdt det
Jeg gjorde som du sa - meldte meg inn og leste. Også min kjære leste JJ. Glad for at du tipset om dette. Her sier han mye klokt, og etter min oppfatning, gir han en ganske så sannferdig fremstilling av saksforholdene.

Apropos: Jeg etterlyser slike gode psyko-/ terapeuter som avdekker, og som JJ snakker om.
Så har jeg for min del hittil til gode å høre om gode, neutrale meklere ved tvungen mekling på familievernkontoret. Skulle gjerne få høre det motsatte..

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 11:28
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av monita
Må bare få med at min oppfatning ikke var ment som kritikk til de som har valgt ordningen og fått den til å fungere. Men tror ordningen stiller høye krav til foreldrene som samarbeidspartnere. Mange samlivsbrudd kommer som konsekvens av konflikter i forholdet, og mange klarer ikke å la konfliktene ligge bak seg når de avslutter forholdet. Men all ære til de som får dette til!!!
For ordens skyld: Jeg oppfattet det heller ikke slik, selv om jeg siterte deg

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:48.

HOVEDSIDER