Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Familieliv/samliv

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-02-2006, 23:34
Pappaen til Lillegull Pappaen til Lillegull er offline
Junior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 14
Pappaen til Lillegull is on a distinguished road
Standard Delt bosted og nye tilknytningspersoner

Hva er barnets beste?

Regjeringen ønsker å endre barneloven slik at delt bosted vil være utgangspunktet ved barnefordeling. Er dette til barnets/as beste?

Når og hvordan bør man introdusere nye tilknytningspersoner etter et samlivsbrudd?

Sist endret av Pappaen til Lillegull; 05-02-2006 kl 23:40
Svar med sitat
Gammel 05-02-2006, 23:48
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

jeg tror at det høres ideelt ut med 50/50, men at det ikke funker så bra for de fleste barn. de trenger et sted der de bor mest...en base!

tutten er nok forvirret med 30% hos oss.

en venninde av meg som samarebdier bra med barnefaren gikk over til 50/50. hun er en tøff type...ikke noe sånn følerier der i gården. men det her ble bare SÅ feil for henne...hun måtte gjøre om på avtalen fordi det føltese bare feil....mors instingtet hennes sa det så tydelig. pappaen er grei og fikk med på å gå tilbake på dette!
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 05-02-2006, 23:59
Sunshine sin avatar
Sunshine Sunshine er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 2,796
Sunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond reputeSunshine has a reputation beyond repute
Standard

Jeg kan ikke la være å føle at 50/50-løsningen er basert mest på rettferdighet for foreldrene og mindre på barnets beste. Det er sikkert gammeldags å mene det, men jeg mener at barna som regel har det best om de har ett hjem som base, med rikelig kontakt med den andre forelderen.
"Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever."
Dr William Sears
Svar med sitat
Gammel 05-02-2006, 23:59
Nordlys sin avatar
Nordlys Nordlys er offline
Senior Member

Meldinger: 4,774
Nordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond reputeNordlys has a reputation beyond repute
Standard

Ja, hva er barnets beste.

Vanskelig dette. Å se barnet og hva som virker best for barnet er vel det beste for barnet. Hva nå enn det måtte være. I utgangspunktet synes jeg det høres ideelt ut med 50/50, men i praksis? Vel, det er nok veldig forskjellig.

Vi har ikke 50/50. Eira er hos pappaen sin annenhver helg.

(jeg orker ikke å skrive mer enn som så på åpent forum)

Store E -02 og Lille E juni -08
Svar med sitat
Gammel 06-02-2006, 00:24
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard Hei

I vårt tilfelle hadde jeg barna boende hos meg fast mens pappaen hadde dem annenhver helg. Jeg tror i de fleste tilfeller det er best for barna å ha én base. Men jeg har venner som har fått til en deling. De bor så nærme at barna har gå-avstand til vennene sine begge steder.
Gammel 06-02-2006, 01:54
Krusedull sin avatar
Krusedull Krusedull er offline
Senior Member

Sted: Trondheim
Meldinger: 8,874
Krusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond repute
Standard

Jeg synes også dette høre ut som noe som er "rettferdig" i den forstand at de voksne får dele likt på barna, og forsåvidt at banra får like mye tid med begge foreldrene. Hvor bra det er for barna er vel omdiskutert, men jeg er i allefall VELDIG glad for at jeg slipper å flytte en gang i uka. Jeg har faktisk tenkt en del på dette, for nå som vi er "voksne" begynner jo folk i omgangskresten å gå fra hverandre...

Den løsningen jeg har litt sansen for, er der ungene bor på ett sted, og de voksne flytter ut og inn. Jeg vil tippe at de aller, aller fleste voksne synes dette høres ut som en helt utenkelig løsningfor seg selv, allikevel er det akkurat sånn mange barn har det. Jeg synes vi kommer tilbake til det at det ofte er alment akseptert at det er forskjellige regler for voksne og barn. Kanskje vi skulle sette Gunnhild fra Barnas supershow på saken Jeg aner ikke hva som er den beste løsningen, for alle parter skal jo kunne fungere videre i livet.

Når det gjeld introduksjon av ny partner, er det vel også umulig å gi noe fasit-svar...

www.krusedull.net
Svar med sitat
Gammel 06-02-2006, 11:55
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Krusedull
Jeg synes også dette høre ut som noe som er "rettferdig" i den forstand at de voksne får dele likt på barna, og forsåvidt at banra får like mye tid med begge foreldrene. Hvor bra det er for barna er vel omdiskutert, men jeg er i allefall VELDIG glad for at jeg slipper å flytte en gang i uka. Jeg har faktisk tenkt en del på dette, for nå som vi er "voksne" begynner jo folk i omgangskresten å gå fra hverandre...

Den løsningen jeg har litt sansen for, er der ungene bor på ett sted, og de voksne flytter ut og inn. Jeg vil tippe at de aller, aller fleste voksne synes dette høres ut som en helt utenkelig løsningfor seg selv, allikevel er det akkurat sånn mange barn har det. Jeg synes vi kommer tilbake til det at det ofte er alment akseptert at det er forskjellige regler for voksne og barn. Kanskje vi skulle sette Gunnhild fra Barnas supershow på saken Jeg aner ikke hva som er den beste løsningen, for alle parter skal jo kunne fungere videre i livet.

Når det gjeld introduksjon av ny partner, er det vel også umulig å gi noe fasit-svar...
Dette signerer jeg 100%. Du sier akkurat det jeg også mener om denne saken.
Gammel 06-02-2006, 12:00
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Krusedull

...
kjenner noen som gjorde det sånn!
ikke i årevise, men i en periode!
de ungene er i alle fall kjempe harmoniske og nydelige vesner...kanskje det var en bedre måte for dem å oppleve det opprivende bruddet på tross alt!
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre
Svar med sitat
Gammel 06-02-2006, 12:16
løve70 sin avatar
løve70 løve70 er offline
Senior Member

Meldinger: 1,232
løve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant futureløve70 has a brilliant future
Standard

I utgangspunktet er jeg av den oppfatningen at en 50/50 løsning er det beste. Dette forutsetter selvfølgelig at foreldrene kan samarbeide. Jeg synes også at foreldrene bør etterstrebe å bo i samme nabolag, slik at det er lett for barna å holde kontakten med venner uavhengig av hvem de bor hos.

Jeg tror at barn generelt er tilpasningsdyktige og at de klarer å håndter å ha to likeverdige hjem. De slipper da også følelsen av å 'svikte' mamma eller pappa.

At barnet bor en plass hele tiden, mens foreldrene flytter tror jeg er en ordning som for de fleste vil skjære seg fort. Hva når man får en ny partner? Og hva med eventuelle nye barn?
Gammel 06-02-2006, 14:11
Krusedull sin avatar
Krusedull Krusedull er offline
Senior Member

Sted: Trondheim
Meldinger: 8,874
Krusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av løve70
I utgangspunktet er jeg av den oppfatningen at en 50/50 løsning er det beste. Dette forutsetter selvfølgelig at foreldrene kan samarbeide. Jeg synes også at foreldrene bør etterstrebe å bo i samme nabolag, slik at det er lett for barna å holde kontakten med venner uavhengig av hvem de bor hos.

Jeg tror at barn generelt er tilpasningsdyktige og at de klarer å håndter å ha to likeverdige hjem. De slipper da også følelsen av å 'svikte' mamma eller pappa.

At barnet bor en plass hele tiden, mens foreldrene flytter tror jeg er en ordning som for de fleste vil skjære seg fort. Hva når man får en ny partner? Og hva med eventuelle nye barn?
Men hvorfor er det alltid barna som skal flytte fram og tilbake? Vi voksne har mer livserfaring, og burde vel være minst like tilpasningsdyktige som barna. Hvorfor er det ikke de voksne som bør flytte ut og inn hos barna?

Selv prøver jeg å tenke hva jeg ville ha likt da jeg var barn, og jeg tror jeg ville likt best å bo på ett sted...

www.krusedull.net
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:39.

HOVEDSIDER