Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Familieliv/samliv

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-10-2008, 14:41
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Først vil jeg si til deg, Jia, at du treffer veldig godt i din nyansering. Takk for et flott innlegg.

Jeg trenger å si noe om empati: Så vidt meg bekjent er vi født med empati – i alle fall kan allerede meget små spedbarn vise denne siden ved følelseslivet. Alice Miller skriver mye om dette, og hvordan voksne faktisk kan utnytte barnets empati for å få noe de selv ikke fikk som barn – kanskje noe ala beskrivelsen av faren i A-Magasinet . Og barnet gir, fordi
1. det er avhengig av de voksne.
2. det trenger å føle seg verdifull, om det så går på egen bekostning.

En annen variant er at om barn som blir møtt direkte uempatiske fra starten av, kan det miste evnen til empati med andre, for å beskytte seg selv. Det kan bli til en bråkmaker, fordi negativ oppmerksamhet er bedre, enn ingen.

Om vi går tilbake til min beskrivelse av det barn som blir utnyttet mer eller mindre fra starten av, så kan det miste empatien med seg selv – dvs det vil synes mer synd på andre, enn å gi aksept til egne følelser. Barnet kan miste evnen til å kjenne på egen sorg, fordi det tar ansvar for andres sorg. Egen sorg, sinne – eller hva nå en adekvat reaksjon på gitte situasjoner skulle være, blir begravd.

Jeg har tenkt mye på hvorfor – særlig vi kvinner – har så vanskelig for å ta oss selv alvorlig. Veldig ofte er det noen andre som har vår empati og vi overser egen nød. En forutsetning for å kunne handle adekvat og samtidig ta våre på seg selv, er å ha selvrespekt og følelsen av egenverdi. Det er dette som er foreldrenes oppgave å gi barnet følelsen av. Den som har fått kan gi – uten selvutslettelse.

Når du, Line Tamara sier at dine følelser stemmer overens med JJ’s beskrivelser av barnets følelser, så er jeg helt med. For også jeg tolket JJ slik at han forstår hvordan og hvorfor barnet har det som han sier. Og jeg er enig med ham i hans tolkning av barnets følelser. Så her er du og jeg ikke uenige. Og jeg ser av det du skriver: ”Jeg er derimot enig med deg i at det han sa til mor om at hun hadde sviktet far ikke var slik jeg ville sagt det. Jeg mener også at det er minst like mye FAR som her svikter, og at det også er viktig å erkjenne.” at vi også er enige der.

”Som et barn som vokste opp med ekstrem, ekstrem vold, med alkoholisme, med syke søsken, en særdeles skadet, underkuet mor o.s.v. så vet jeg mye om hvordan JEG reagerte som barn. Og det Juul sier stemmer veldig med hvordan JEG følte det som barn. Det betyr ikke at det var en god oppvekst, en sunn reaksjon e.l. men det var slik jeg reagerte, slik jeg følte og oppførte meg.”

Her er vi ved kjernen av det jeg prøver å si: Er det for barnet en sunn reaksjon å synes synd på pappa og ville hjelpe der han ikke vil hjelpe seg selv. For saken gjelder ikke bare sorgen over skilsmissen, men at det har vært ”synd på far” gjennom hele ekteskapet, og som mor ville ut av for ikke å bli selvdestruktiv – selvutslettende. Så kommer hennes eventuelle egenreaksjon, nemlig dårlige samvittighet over å ha forlatt en mann som har det tungt, men som ikke gjør noe med det.

Barnet – som alle barn – lider mer eller mindre når pappa og mamma går fra hverandre. Dette kommer i TILLEGG til det den lille piken har opplevd før – nemlig at det er synd på far.

Det jeg prøver å si, er at det er mor som må jobbe med seg selv og sine følelser for egne handlinger. Da vil hun selv være mer klar i sine handlinger overfor barnet og bli en god rollemodell for sin datter.

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 11-10-2008, 20:59
Solveig sin avatar
Senior Member

Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har tenkt og tenkt: Ville JJ har svart og brukt samme overskrift "Liten jente med stor misjon" om det var snakk om en gutt?

Svar med sitat
Gammel 12-10-2008, 05:27
Kvann Angelica sin avatar
Kvann Angelica Kvann Angelica er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,620
Kvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond reputeKvann Angelica has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har ikke lest alle svarene her inne så grundig, men jeg leste JJ artiklen.

Jeg har en jente som er i samme situasjon som denne jenten.
Hun er bekymret for sin far, fordi han er i ett usunt forhold.

Jeg reagerer veldig på en av de tingene JJ skriver: La henne prøve.
Likeledes tror jeg du skal vokte deg for å få henne til å føle seg mindre ansvarlig for farens ensomhet.

Nå er det ikke ensomheten til sin pappa min datter bekymrer seg for, men likevel tror jeg bekymring for en forelder som ikke har det bra er den sammen.

Og jeg forteller min datter at hun IKKE er ansvarlig for sin far.
Dette har vært veldig viktig for meg å fortelle henne, for jeg mener at et barn ikke skal gå rundt og ha slike bekymringer.

Jeg forteller henne at pappa er et voksen menneske, og at han selv er ansvarlig
for sine handlinger.
Jeg sier ikke at det hun føler er feil, men prøver mer å forklare litt om forskjellen mellom det å være ett barn og det å være en voksen.

Men at jeg ikke skulle få lov til å fortelle henne at pappa'n ikke er hennes ansvar, vel det blir helt feil for meg.

Jeg tror det er fullt mulig å si dette uten at jeg gir henne inntrykk av at det hun føler er feil.
so not do any tasks with the goal of getting them over with.
Resolve to each job in a relaxed way,
with all your attention.”

- Thich Nhat Hanh
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 06:17
indiana sin avatar
indiana indiana er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 816
indiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tipper det som er kjernen her er at barn gjør som vi gjør og ikke som vi sier..

Derfor kan du ikke si til et barn at pappaen må ta ansvar (om han faktisk ikke gjør det og det faktisk ikke fungerer), eller du kan si det, men lærdommen kommer mer av at mammaen sier at jeg har tatt ansvar for meg og derfor er ikke jeg og pappaen sammen.

Vet ikke om dattra får noe bedre forhold til verken mor eller far og mammaen sitter å forteller at pappaen må fikse livet sitt osv...det er vel litt av poengent.. Man skal vise med seg selv hva man skal gjøre.. man kan ikke bestemme over hva andre kan gjøre... man kan mene mye...

Jesper Juul sier jo ikke hva du ikke skal si, vi sier jo mye til ungene våre. Han sier bare hva som faktisk virker... hvordan det faktisk oppfattes.

vanskelig å formulere meg, men jeg er fremdeles veldig enig med Jesper Juul, selv om jeg leser hva andre sier og skjønner det..

lillebror - juli 2009
Svar med sitat
Gammel 14-10-2008, 08:53
Solveig sin avatar
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av indiana
Jeg tipper det som er kjernen her er at barn gjør som vi gjør og ikke som vi sier..
Derfor kan du ikke si til et barn at pappaen må ta ansvar (om han faktisk ikke gjør det og det faktisk ikke fungerer), eller du kan si det, men lærdommen kommer mer av at mammaen sier at jeg har tatt ansvar for meg og derfor er ikke jeg og pappaen sammen. ..
Jeg er helt enig med deg, indiana.. Om mor jobber med sin egen dårlig samvittighet for at hun valgte seg selv for ikke å bli selvdestruktiv og medavhengig, utstråler hun trygghet overfor barnet. Så får vi håpe at også barnet engang velger seg selv isteden for å måtte føle seg verdifull i pappas liv pga hennes omsorg for ham.
Sitat:
Opprinnelig postet av indiana
Vet ikke om datra får noe bedre forhold til verken mor eller far om mammaen sitter å forteller at pappaen må fikse livet sitt osv...det er vel litt av poenget.. Man skal vise med seg selv hva man skal gjøre.. man kan ikke bestemme over hva andre kan gjøre... man kan mene mye... ..
Vi kan forandre oss, men ikke andre. Du har helt rett. Så tenker jeg at det kommer helt an på sitasjonen for hva man skal si til et barn. Brister barnet og åpner opp for egne følelser, er det vel viktig å fortelle at pappa ikke er hennes ansvar. Et barn kan ikke redde en voksen.

Svar med sitat
Gammel 15-10-2008, 09:15
Mobymamma sin avatar
Mobymamma Mobymamma er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 2,478
Mobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond reputeMobymamma has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Jia
......... Om barnet føler at det gjør noe riktig og viktig ved å for eks trøste og hjelpe et voksent menneske, så bør barnet få lov til det, MEN - og her kommer jeg inn på det jeg oppfatter at du reagerer negativt på. Barnet må likevel ikke ha ansvaret for den voksne. Det er den voksnes ansvar å se til at barnet kan føle seg betydningsfull uten at det blir en belastning, for da blir det en fordreining av ansvarsforholdet, slik du skriver. Det er jeg fullt ut enig med. Jeg tror man må finne en balansegang der. Som JJ skriver, så er ikke barn modne for erkjennelsen om hvor lenge en kan hjelpe og når en må stoppe for å bevare seg selv og egen helse. Det ansvaret må derfor den voksne ta,........

"For mye kjærlighet skjemmer aldri bort barna. Barn blir bortskjemte når vi gir dem gaver som en erstatning for vårt nærvær." Dr. Anthoney P. Witham
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:59.

HOVEDSIDER