Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Generelt om tilknytningsomsorg

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-03-2015, 13:25
Flores Flores er offline
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 29
Flores is on a distinguished road
Standard 3 år og veldig "mammadalt"

Hei dere!
Jenta mi har nettopp fylt 3 år og fortsatt veldig mammadalt.
Hun har vært det siden hun var ca 9 mnd. Trodde det ville begynne å avta pr nå, men det har egentlig ikke det.
Jeg ammer fortsatt, og vi sover sammen.
Pappa får ikke lov å stelle, pusse tenner, hente ting etc.
Vi prøver å imøtekomme hennes ønsker/behov.
Om vi ikke har gjort det slår det kontra, hun avviser pappaen enda mer, og blir enda mer søkende mot meg.
Pappaen synes det er litt sårt, men takler det fint.
For meg er det krevende i blant, men tenker at det går over, og at jeg tidsnok vil savne det å være så prioritert.
Erfaringer og betraktninger mottas med takk!
Svar med sitat
Gammel 06-03-2015, 16:31
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Det har nok avtatt (i alle fall det verste) for mine tre i treårsalderen, men fram til 2 år og kanskje drøyt det har det vært som du beskriver.

Akkurat det med å hente ting og sånt, har jeg ikke giddet å gjøre bestandig. Skal de ha noe, så får de ta til takke med den som kan hente det, ellers får de det ikke. Rett og slett. Legging har jeg tatt så lenge det har vært nødvendig, samme med viktige ting som tannpuss etc. Etter hvert har det gitt seg, og nå er det i grunnen det samme hvem som hjelper. Altså, Ludvik ønsker ofte at jeg skal, men når vi sier at det er pappas tur, så går det fint. Med pappas tur har vi lagt vekt på at pappa vil, ikke at mamma ikke vil. Det er altså en stor ære å få pusse tenner og legge og slikt

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
petunia (06-03-2015)
Gammel 06-03-2015, 19:02
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

På den alderen var det ofte slik at om jeg og pappaen har vært i en dårlig periode, eller jeg har vært litt sur på han, så merket de det så innmari fort og så søkte de mer mot meg og avviste pappaen mer. Litt sånn "samarbeid" på en måte, som selvfølgelig ikke var bra. Nå vet jeg jo ikke om det er slik hos dere, men det kan kanskje være noe å filosofere litt på?

Mine har vært mammadalter alle tre, men den perioden hvor bare mamma skal gjøre ting, den går over til slutt. Vi prøver stort sett bare å overse det, slik at det ikke er så mye fokus på det, og er det en ting som absolutt må gjøres av pappa (hente en ting fordi pappa er i nærheten mens jeg er et annet sted i huset eks), så gjør vi som hos Fjummsi; enten tar de imot av pappa ellers så får de klare det selv eller klare seg uten.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 06-03-2015, 21:48
Flores Flores er offline
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 29
Flores is on a distinguished road
Standard

Smart det med hver sin tur fjummsi.
Petunia, tror du er inne på noe. Jeg har faktisk nevnt det for mannen. Tror det er med på å forsterke det.
Tusen takk for fine svar, dere kloke tilknytningsmammaer!
Det fine er å bli minnet om at det går over - det ligger mye utvikling i å slippe tak i å være mammadalt.
Svar med sitat
Medlemmer som liker Flores sin Post:
petunia (06-03-2015)
Gammel 07-03-2015, 00:16
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

For vår del har det ofte snudd litt om jeg har vært kjærlig og god mot pappaen og vist begeistring for ham, uten at ungene har blitt involvert noe særlig, men mer at de har fått observere at jeg gir ham et kyss eller klem, at jeg ler med ham osv.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 14-03-2015, 01:07
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Alle mine har vært skikkelig mammadalter opp til to år, men det slipper taket naturlig og sånn skal det være. På de voksne virker det jo ganske tullete etter hvert, at kun mammaen skal gjøre jobben, når pappaen står der og gjerne vil delta. Kanskje datteren din og pappaen trenger litt alenetid? Eller kanskje dere skal ha forutsigbare vaner om å legge henne annenhver kveld. Jeg ville i hvert fall seriøst forsøkt å finne en plass til pappaen i fellesskapet når han ønsker det.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:38.

HOVEDSIDER