Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden > Kropp og helse

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-08-2012, 22:25
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

I tilfelle andre er interessert, her er svaret jeg fikk fra Statens Strålevern, min henvendelse nederst: Vi kan altså droppe solkremen i alle fall i desember :-) Tror jeg sletter dette etter ei stund, for har ikke bedt om tillatelse til å legge det her.

Hei
Viser til din henvendelse nedenfor.

Jeg synes du skal fortsette å stole på din egen vurdering, den er fornuftig. Det er helt riktig at vinterstid er UV-nivået lavt i Norge, UV-indeks nær 0, og smøring med faktor er helt unødvendig. Vi sier at for normal hud bør man vurdere solbeskyttelse når UVI er 3 og over, avhengig av hvor mye man skal være ute. Kanskje du kan si at for arr bør du beskytte når den er over 2. Dette kan du følge med på på vår nettside, http://www.nrpa.no/uvnett/ der vi viser øyeblikksverdier for en del steder i Norge året rundt, som du tydeligvis kjenner til. Det gir hvertfall et anslag. Og som du sier, regn og tykt skydekke demper UV mye. Tynne skyer demper derimot svært lite. Og så gjøre en vurdering også i forhold til hvor mye hun skal være ute.

Det er viktig av din datter ikke får helt sperre på solkrem på grunn av unødvendig bruk nå, med tanke på sunn normal beskyttelse i fremtiden.

Eventuell medisinsk behandling av sår/arr må du ta med legen.

Hei, Jeg har ei jente på 7 som har fått noen overflatiske skrubbsår i ansiktet i sommer og vi har fått tips om å smøre godt med solkrem når hun er i solen. Så hører vi nå av andre med arr at de smører hver eneste dag både sommer og vinter, både i sol og regnvær. Vi har ikke smurt ved tykt skydekke /regn eller etter kl 8 på kvelden, og hadde heller ikke tenkt å smøre på vinteren, selv i sol. Dette fordi jeg har sett på nettsidene deres på den grafen over målt UV-stråling at i disse tilfellene er strålingen tilnærmet null. Jeg lurer på hvordan forholde meg til dette. Ettersom min datter har flere arr er det snakk om å smøre flere steder i ansiktet. Ved for mye bruk av solkrem får hun noen ganger nupper i huden, og hun synes det er veldig stressende med all denne smøringen. Jeg vil derfor vite om noen kan si noe om hva som er nøvendig for å unngå misfargede flekker i ansiktet? Har ringt et par hudlegekontorer og fått ulike svar. Noen sier at solen kan skade også på vinteren. Kan dette stemme også for f.eks desember måned hvor UV-strålingen er tilnærmet null? Jeg kan ikke forstå dette, annet enn at snø kan ha en forsterkende effekt, men likevel? Håper på en oppklaring fra dere.
Gammel 14-08-2012, 23:28
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Høres ut som et fornuftig svar!
Gammel 15-08-2012, 09:13
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

Ja, det gjør det. Men spør gjerne de legene, Gyda, om du husker det.
Vi kommer til å safe, for å ikke ta noen sjanser, og smøre enda mer enn hun sier, også når verdiene kommer over 1, hvis hun er lenge ute. Men likevel er det flere måneder i året vi kan glemme sunblocken. Hvis man ser på den kurven for desember sammenlignet med i juli, skjønner man hvorfor det ikke er nødvendig å smøre seg med solkrem ved juletider. Kanskje bedre med en god kuldekrem da, egentlig.

Sist endret av Maman; 15-08-2012 kl 09:25
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:29.

HOVEDSIDER