Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden > Kropp og helse

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-04-2014, 23:20
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard sårsalve ved sår fra hagen?

Niåringen holdt på med hagearbeid da hun var uheldig og slo hakkens ene tagg hardt mot skinnleggen. Fikk et slags lite hull etter den ganske spisse hakken, men blødde lite, og hun hadde bukse på som det ikke gikk hull i. Ganske lite, og det er kanskje like mye hardt slag som kutt som gjør at det er rødt og blør litt. Vi har renset med pyrisept, men bør vi også ha på bacimycin siden det kan ha kommet jord-bakterier i? har det noe for seg? tenker på stivkrampe osv. Hun er stivkrampe-vaksinert som baby, og hadde booster i 2. klasse. På bacimycintuben står det at det er for overflatiske sår, dette er litt mer en grop, men regnes kanskje likevel som overflatisk. Bruker det alltid på katteklor, men ble litt usikker på dette. Noen som vet?
Gammel 21-04-2014, 08:40
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Er det åpent sår? Er det jord/møkk i såret? Jeg ville gjort som du, renset med pyrisept, og så bare satt på et plaster om det er åpent sår, kun for å beskytte mot videre skitt i såret. Er det ikke synlig jord/møkk så hadde jeg ikke brukt salve... er det lite sår, helt overfladisk, hadde jeg kanskje ikke brukt plaster engang - kun om barnet ville selv. Men det er mulig jeg er for uforsiktig altså...
Gammel 21-04-2014, 08:52
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Siden det ikke gikk hull på buksa, har det sannsynligvis ikke vært direkte kontakt mellom redskaper og huden, og infeksjonsrisikoen er trolig liten. Jeg hadde nok ikke gjort annet enn å skylle av såret (evt med pyrisept) og latt det være. Alltid obs ift andre infeksjoner enn stivkrampe også, men minimal risiko her høres det ut for.
Når det gjelder stivkrampe regnes man jo også som dekket av vaksinen selv på de ureneste sår i fem år.
Gammel 21-04-2014, 11:00
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

Takk for svar. Nselk, det er, eller var i alle fall åpent, et slags knusningssår, tror jeg, (men jeg er ingen sykepleier, så dette kan jeg ikke så godt) hvor huden og vevet var trykket inn og knust av slaget. Litt dypt, men veldig lite i omkrets. Som om det var slått inn av et hammerhode med en halv centimeters diameter. Såret var mørkt i midten, men tror det ikke skyldtes møkk, kanskje mer at det var litt dypt og hadde dyp blødning? I dag er det litt jevnere kanskje, men det er fortsatt en fordypning.
Jeg endte med å legge salve også, for sikkerhets skyld. kunne kanskje like greit brukt pyrisept salve, men det har vi ikke.
Det var dette med at det virket dypt, men blødde lite som gjorde meg litt usikker på hvordan det skal behandles. Jeg har aldri lært noe om sårpleie annet enn det jeg har lest meg til, og på nett finner man så mange ulike veiledninger.
Greit å vite hvor lenge den vaksinen virker, tusen takk, Gyda. Gjelder fem år også ved dyrebitt?
Gammel 21-04-2014, 15:42
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Dyrebitt er urene sår, og da gjelder femårsregelen. Ellers regner man at den holder i ti år, og det er det som er anbefalt fornyingsintervall. Vil med det samme nevne at menneskebitt ikke er indikasjon for stivkrampevaksine. Det er det mange (også helsepersonell) som ikke er klar over...

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:51.

HOVEDSIDER