Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden > Kropp og helse

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-04-2013, 11:13
Solveig sin avatar
Solveig Solveig er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 6,234
Solveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond reputeSolveig has a reputation beyond repute
Standard Mor og barn-undersøkelsen

I 2009 ble det startet en tråd av Savi som het Abonnere på nyheter fra Mor og barn undersøkelsen. Det ble en flott diskusjon.
Jeg vet ikke hvor mange her som deltar i undersøkelsen. Uansett, i dag fant jeg jeg en sak i Morgenbladet, som kanskje er interessant?

Sitat:
Mor og barn-undersøkelsen – nei takk

Jeg og min samboer var ønsket som deltakere i Mor og barn- undersøkelsen (MoBa) i 2006, men valgte å si nei. Det må jeg si jeg er glad for når jeg leser intervjuet med Folkehelseinstituttets Camilla Stoltenberg i Morgenbladet 15. februar. For maken til legevitenskapelig arroganse har jeg knapt sett. Jeg husker godt informasjonen vi fikk om undersøkelsen. Den var uklar, på ingen måte nøytral, og var skrevet på en måte som skulle få folk til å svare ja til å være med. Selv jeg som er sosiolog og har jobbet mye med spørreundersøkelser og statistiske analyser, hadde vansker med å forstå hvordan resultatene var tenkt brukt og hva man sa ja til å være med på. I tillegg ble personen som forsøkte å rekruttere oss rett og slett småsur da vi takket nei til å delta. Det var tydeligvis slikt man ikke gjorde. Når Folkehelseinstituttet spurte, var man åpenbart forventet å svare.
Jeg selv er og har vel vært skeptisk til dette. Hva tenker dere?

http://www.solveig-spedbarn.com

Bæring - helt inntil kroppen
Svar med sitat
Gammel 22-04-2013, 13:04
Jordbær sin avatar
Jordbær Jordbær er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: østlandet
Meldinger: 1,246
Jordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond repute
Standard

Jeg husker at jeg hadde lyst til å være med da jeg var gravid med mellomstejenta, men droppet det da jeg så flere av spørsmålene vi skulle svare på. De passet dårlig sammen med tilknytningsomsorg...

Bl.a. skulle jeg svare på hvor mange mnd jeg hadde ammet forrige barn. Det var kun mulig å svare med antall mnd hun var da ammingen ble avsluttet, mens mitt svar skulle vært "ammer fortsatt". Det var det ikke mulig å svare.

Mamma til skolejente, barnehagejente og babyjente
Svar med sitat
Gammel 22-04-2013, 22:29
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Hm, jeg husker også jeg ble spurt om å bli med, men takket nei...

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 23-04-2013, 08:21
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Vi har med Petter i undersøkelsen, og jeg er mildt sagt oppgitt over spørsmålsformuleringene og alternativene. Det er veldig manipulasjon/straff/belønningstankegang, og på baksiden blir det fullt at tettskrevne kommentarer fra meg hver gang. Om vi får flere av samme kaliber har jeg tenkt å sende det tilbake med bare kommentarer!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Medlemmer som liker fjummsi sin Post:
Smithton (23-04-2013)
Gammel 23-04-2013, 09:21
karimor karimor er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Nord-Vestlandet
Meldinger: 1,551
karimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond repute
Standard

Eg er med!

Har deltatt no i 10 år og er med med begge jentene på den vanlege MOBA-undersøkinga.

Med yngstejenta var vi også så dumme/lure (begge deler er riktig) at vi også svarte ja til å få ein gentest av navlestrengsblod for å teste genetisk disposisjon for diabetes. Dette er eit eige forskingsprosjekt med eigne spørreskjema mm gjennom oppvekst- og ungdomsår.
Det viste seg at jenta vår har denne disposisjonen og har mykje større sannsynlegheit enn andre for å diabetes. Vi kan jo ikkje gjere mykje for å hindre det, så slik sett hadde det vore like greit å IKKJE visst. Men, OK, no veit vi det, og fordelen er at vi kan reagere raskare HVIS symptoma dukkar opp.

Og det eg fortel over her - syns eg personleg er det største dilemmaet ved denne type undersøkingar. At vi får kunnskap om farer, sannsynlegheit for ditt og datt - og som det kanskje ikkje er mulig å forhindre/forebygge i særleg stor grad.

Eg har på same måte som dykk andre også reagert på nokre av spørsmåla, men syns ikkje det er noko problem å svare det som er riktig for oss. Det var også ein periode det rett og slett vart for mykje å delta med to barn - på tre undersøkingar - når skjemaene kom samtidig.

Men no når eg får info-breva om forskingsprosjekta som foregår med grunnlag i det unike materialet som kan hentast ut av denne enorme undersøkinga, er eg glad for å vere med og bidra. Dei ankepunkta eg har mot både den generelle MOBA-undersøkinga og den diabetes-undersøkinga blir meir enn oppveid av dette. I tillegg har eg personleg litt glede av (rar sikkert.....) å få dei spørreskjemaene no og da. Dei gir meg ein sjans til å reflektere både over kosthold, aktivitet, samspel mm. Så ja til MOBA!
Svar med sitat
Gammel 23-04-2013, 23:42
Smithton Smithton er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,003
Smithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant future
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Vi har med Petter i undersøkelsen, og jeg er mildt sagt oppgitt over spørsmålsformuleringene og alternativene. Det er veldig manipulasjon/straff/belønningstankegang, og på baksiden blir det fullt at tettskrevne kommentarer fra meg hver gang. Om vi får flere av samme kaliber har jeg tenkt å sende det tilbake med bare kommentarer!
Enig . Fylte nettopp ut 5 års-skjema

Ally (10)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:04.

HOVEDSIDER