Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 23-11-2012, 01:27
Flores Flores er offline
Junior Member

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 29
Flores is on a distinguished road
Standard Er det flere som gjør "babystyrt mat-tilvenning"

Hei dere!
Jeg gjør "baby-led weaning" eller "babystyrt mat-tilvenning" med min 9 mnd gamle datter. Begynte da hun var 6 mnd. Har vært mest øving og utforskning frem til nå, men nå har hun virkelig begynt å få i seg mer og mer. Hadde vært gøy å utveksle tips og erfaringer underveis!
Svar med sitat
Gammel 23-11-2012, 01:40
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har i stor grad gjort det med de tre minste mine. Anbefales absolutt! Men minste er to år og smører helst skiva si sjøl nå. Så om du synes det er mye søl og gris, kan jeg i alle fall berolige med at det går over etter hvert
Gammel 23-11-2012, 16:26
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

De to yngste barna hos meg begynte å spise etter blw-prinsippene. Vi anbefaler også dette varmt

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 23-11-2012, 16:57
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Vår yngste ville ha levd av morsmelk fremdeles (nå er han seks år) hvis vi ikke hadde oppdaget blw

Anbefales, ja!

...og bare å spørre hvis det er noe du lurer på, jeg tror jeg husker ting fremdeles. Tror jeg.
Gammel 23-11-2012, 20:53
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Det er spennende med blw. Vi har gjort det sånn halvveis, litt av det ene og litt det andre.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 23-11-2012, 22:17
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Delvis på første og skikkelig på de to siste, og anbefales helhjertet!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 24-11-2012, 10:40
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Kjenner jeg er litt usikker på hva vi gjorde med våre, jeg! Kan noen forklare helt enkelt hva det går ut på? (tenker også hvis noen søker og finner denne tråden)
Gammel 26-11-2012, 10:27
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Kan noen forklare helt enkelt hva det går ut på?
Barnestyrt mat-tilvenning (eller baby-led weaning/BLW) går rett og slett ut på at barnet får spise selv.

Fra seks måneders alder anbefaler WHO at barna begynner å få annen mat i tillegg til morsmelk. Det er også tida da de fleste barn begynner å bli nysgjerrig på fast føde, strekker seg etter mat, ønsker å smake.

Fra barnet begynner å virke interessert, lar man det smake. Man tilbereder mat som er enkel å holde, og lett å tygge og svelge. Det vil si lettkokte grønnsaker, brødstykker, fiskebiter og så videre. Helst familiens vanlige mat, men tilpassa hva så små barn skal ha mht gluten, salt og så videre. La maten være variert, og tilby flere ulike ting samtidig slik at barnet kan velge. Ikke press om barnet foretrekker en ting framfor den andre.

Barnet skal sitte stødig, og sitte selv. Helst litt framoverlent, men det er jo sånn de fleste unger sitter. Ha armene fri for å veive og strekke seg.

Mye morsommere og hyggeligere og egentlig mer praktisk enn å skjemate! Og etter min erfaring gjør det barna mer mottakelige for en variasjon av smaker og konsistenser.

Denne nettsida synes jeg er god:

http://www.babyledweaning.com/
Nselk (26-11-2012)
Gammel 26-11-2012, 15:19
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Har gjort det sånn med alle fem uten å vite om "metode" - bare fordi det kjentes mest naturlig ut ;-)
Svar med sitat
Gammel 26-11-2012, 16:24
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Kjenner jeg er litt usikker på hva vi gjorde med våre, jeg! Kan noen forklare helt enkelt hva det går ut på? (tenker også hvis noen søker og finner denne tråden)
Her er en lenke til en artikkel på norsk om dette:
http://www.tilknytningspedagogene.no...tyrt-avvenning

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:59.

HOVEDSIDER