Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-07-2012, 18:40
bæreglad bæreglad er offline
Member

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 37
bæreglad is on a distinguished road
Standard Hvilke matvarer er fine å starte med?

Hei!

Jeg planlegger å forsøke barnestyrt avvening. Noen som har erfaringer med/kunnskap om dette som kan gi meg tips om hvilke matvarer jeg bør begynne med?
Svar med sitat
Gammel 13-07-2012, 19:33
Smithton Smithton er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,003
Smithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant future
Standard

Vi begynte med kokte grønnsaker i første omgang, som brokkoli, gulrot og søtpotet. Etterhvert ga vi kjøttbiter, helst kylling som vi hadde dampkokt i eplejuice. Vi gikk ganske sakte frem i begynnelsen, men vi ga stort sett det samme som vi spiste, men passet på at det var lite saltet. Vi var også litt forsiktig med mat med gluten i da vi har nær familie med cøliaki, men hun fikk også dette gradvis etterhvert.

Vi ga også frukt. Avokado er jo en super frukt, men det var ikke populært, kanskje det eneste hun ikke likte.

Ally (10)
Svar med sitat
Gammel 13-07-2012, 20:18
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Vi gjorde det sånn halvveis. Egentlig gav vi bare det vi spiste, men ofte var det gulrot og brokkoli, og potet her og. Og viktig at den var godt kokt da. Ellers var banan fint husker jeg.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 13-07-2012, 20:32
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Vi begynte med godt kokt gulrot og brokkoli. Så økte vi på med matvarer ganske kjapt. Andre grønnsaker, litt store biter av kjøtt han kunne sutte på. Frukt, rå gulrot, agurk. Ris, pasta, fisk, og veldig snart spiste han det samme som oss. Vi bruker en del krydder, men ikke så mye salt, så vi lot ham få det samme som oss, innen rimelighetens grenser...

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 13-07-2012, 20:55
Member

Standard

Takk for svar, alle sammen!! Blir spennende å prøve ut dette i prakis! Mannen min er imidlertid redd for at han skal sette maten fast i halsen. Er det riktig som jeg tenker, at det er liten sannsynlighet for at det vil skje? Husker at Ingrid sa noe om refleks på treffet, men fikk ikke med meg alt.
Svar med sitat
Gammel 13-07-2012, 22:14
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Om jeg husker rett så sitter brekningsrefleksen hos så små mye lenger fremme enn hos oss voksne, slik at de fortere hoster om maten er på vei til å sette seg fast.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 14-07-2012, 10:40
Smithton Smithton er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,003
Smithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant future
Standard

Husker jeg var litt nervøs for det samme i begynnelsen selv og leste bl.a denne artikkelen her (av Ingrid), som beroliget meg ang. kvelning.

Ally (10)
Svar med sitat
Gammel 15-07-2012, 16:15
Titta Titta er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Nordaførr
Meldinger: 111
Titta is on a distinguished road
Standard

Jeg også føler for å prøve. Men jeg har en familie som er hysterisk redd formå sette i halsen. Helst skulle barn spise pure til de er 13 år gamle.

Men dere som har gjort dette, kokes bare en hel gulrot og så gis det baby å holde selv? Hun vil veldig gjerne holde skjeen selv, men kniper munnen sammen når jeg prøver å gi grøt, bløtkokt eggeplomme, mos og alt annet. Men hun er fryktelig nysgjerrig på mat..
Svar med sitat
Gammel 30-07-2012, 21:49
Member

Standard

Nå har mini forsøkt sitt første måltid, med kokt broccoli!! Det ble broccoli overalt, også noe i munnen, og han laga nydelige koselyder mens han holdt på! Helt herlig Det blir spennende å fortsette, neste måltid tenker jeg blir kokt gulrot.
Svar med sitat
Gammel 30-07-2012, 22:12
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bæreglad Vis post
Nå har mini forsøkt sitt første måltid, med kokt broccoli!! Det ble broccoli overalt, også noe i munnen, og han laga nydelige koselyder mens han holdt på! Helt herlig Det blir spennende å fortsette, neste måltid tenker jeg blir kokt gulrot.
Så herlig! Ser det for meg

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:18.

HOVEDSIDER