Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-08-2008, 19:29
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ff_
det virket som hun på 9 og mammaen hennes var konfortable med det!
Synes du ikke det er rart?
Gammel 15-08-2008, 19:43
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 7,379
ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mafalda
Synes du ikke det er rart?
jo! jeg syns det er veldig rart...men det er mye jeg syns er rart altså. vi er sabla forskjellige vi folk! og ja jeg tenker at en mor som orker amme så lenge gjør det fordi datteren ønsker det....ikke mulig at hun gjør det fro sin egen del!!!
slike grenser med amming er jo noe en hver som ammer lenge skyver fremover mens barnet vokser. har en sluttet å amme en liten en tror jeg alltid det vil se feil ut å amme en stor!
niffen født februar 08
kjæreste med fantomet far til alle tre

Sist endret av ff_; 15-08-2008 kl 19:49
Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 20:00
Elin Elin er offline
Senior Member

Meldinger: 391
Elin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud ofElin has much to be proud of
Standard

Sitat:
har sette en video med to søstre- der den ene var 9 år...og diet enda. om barna selv bestemmer...hva er da mest vanlig alder...noen som vet?
jeg spør selvfølgelig fordi lille_f er 3 år og 4 måneder og ser ut til ¨å kunne forsette tja noen år til.....
finnes det mange gutter på 9 som dier enda f.eks? noen som vet? føles det forskjellig for mødre og amme store gutter eller jenter?
Amming av sä store barn höres virkelig helt feil ut. Det er da fullstendig unaturlig og kan umulig väre bra. Uff og uff.
Gammel 15-08-2008, 23:16
Vanilje sin avatar
Vanilje Vanilje er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 3,466
Vanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mobymamma
Jeg har også lest ett eller annet sted at snittet ligger på rundt 4 år. Men jeg klarer ikke huske hvor jeg leste det.
Studiene til Katherine A.Dettwyler viser det ihvertfall:
Sitat:
In brief, I surveyed 1,280 children in the US who breastfed for a minimum of three years. The mean age of weaning for these children was 4.24. years, with a median of 4.00 years, a mode of 3.5 years, a standard deviation of 1.08 years, and a range of 3.00 to 9.17 years. The half-yearly break down of ages at weaning was:

3-3.49 years 297 children

3.5-3.99 yrs 286 children

4.00-4.49 yrs 213 children

4.50-4.99 yrs 162 children

5.00-5.49 yrs 154 children

5.50-5.99 yrs 58 children

6.00-6.49 yrs 50 children

6.50-6.99 yrs 17 children

7.00-7.49 yrs 22 children

7.50-7.99 yrs 7 children

8.00-8.49 yrs 7 children

8.50-8.99 yrs 2 children

9.00-9.49 yrs 5 children
http://www.kathydettwyler.org/detsurvey.htm
(Det står ikke noe om barna var selvavvent eller ikke, men man kan jo anta det, siden de som var med i studiet var kvinner som ammet barn som var eldre enn tre år.)

Ifølge Dettwyler er 7 år grensa for hva som kan kalles en naturlig lengde for mennesker å amme:
Sitat:
My research suggests that the normal and natural duration of breastfeeding for modern humans falls between 2.5 years at a minimum and about 7 years at a maximum.
http://www.kathydettwyler.org/detwean.html

"Ethvert lite menneskebarn ville mye heller vært i morens armer i et trist skur enn alene i det mest eksklusive barneværelse" Desmond Morris

Sist endret av Vanilje; 16-08-2008 kl 08:58
Svar med sitat
Gammel 16-08-2008, 08:37
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

ff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond reputeff_ has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vanilje
Studiene til Katherine A.Dettwyler viser det ihvertfall:

http://www.kathydettwyler.org/detsurvey.htm
(Det står ikke noe om barna var selvavvent eller ikke, men man kan jo anta det, siden de som var med i studiet var kvinner som ammet barn som var eldre enn tre år.)

Ifølge Dettwyler er 7 år grensa for hva som kan kalles en naturlig lengde for mennesker å amme:
hmmmm...ikke mange store altså! takker...du er en kløpper i å finne frem til rare sære ting vanilje!
niffen født februar 08
Svar med sitat
Gammel 16-08-2008, 09:01
Vanilje sin avatar
Vanilje Vanilje er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 3,466
Vanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
takker...du er en kløpper i å finne frem til rare sære ting vanilje!
Hjemmesiden til Dettwyler er veldig fin, den inneholder mange små interessante artikler om amming:
http://www.kathydettwyler.org/dettwyler.html

"Ethvert lite menneskebarn ville mye heller vært i morens armer i et trist skur enn alene i det mest eksklusive barneværelse" Desmond Morris
Svar med sitat
Gammel 16-08-2008, 09:27
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vanilje
Hjemmesiden til Dettwyler er veldig fin, den inneholder mange små interessante artikler om amming:
http://www.kathydettwyler.org/dettwyler.html
flott! takker!
niffen født februar 08
Svar med sitat
Gammel 16-08-2008, 10:33
Krusedull sin avatar
Krusedull Krusedull er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 8,874
Krusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond repute
Standard

Nuppa er noenlunde selvavvent (men hun har gått delvis i barnehage fra hun var 1 1/2, så da kommer det jo an på hvordan man definerer selvavvenning). Hun ble verken tilbudt eller nektet å die etter hun rundet året i allefall. Hun diet bare om natten fra hun var ca.10-11 til 18 mnd, da hadde hun tid til å die om dagen igjen, og diet både dag og natt fram til i allefall 2 1/2. Da forsvant nattammingen, og hun var fortsatt svært interessert i pupp til en gang mellom 3 og 3 1/2. Da dabbet det nokså raskt av, faktisk, og nå må jeg vel si at jeg ikke ammer. Det har hendt at hun har villet ha pupp de siste måndtene også, men da bare sutter hun på brystknoppen, dietaket forsvant som dugg for solen en gang mellom 3 1/2 og 4, og jeg tror ikke hun hadde klart å få ut en dråpe nå selv om puppen var full av melk... (nå er hun 4 år og snart 2 mnd)

www.krusedull.net
Svar med sitat
Gammel 16-08-2008, 19:26
ff_ sin avatar
ff_ ff_ er offline
Senior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Krusedull
Nuppa er noenlunde selvavvent (men hun har gått delvis i barnehage fra hun var 1 1/2, så da kommer det jo an på hvordan man definerer selvavvenning). Hun ble verken tilbudt eller nektet å die etter hun rundet året i allefall. Hun diet bare om natten fra hun var ca.10-11 til 18 mnd, da hadde hun tid til å die om dagen igjen, og diet både dag og natt fram til i allefall 2 1/2. Da forsvant nattammingen, og hun var fortsatt svært interessert i pupp til en gang mellom 3 og 3 1/2. Da dabbet det nokså raskt av, faktisk, og nå må jeg vel si at jeg ikke ammer. Det har hendt at hun har villet ha pupp de siste måndtene også, men da bare sutter hun på brystknoppen, dietaket forsvant som dugg for solen en gang mellom 3 1/2 og 4, og jeg tror ikke hun hadde klart å få ut en dråpe nå selv om puppen var full av melk... (nå er hun 4 år og snart 2 mnd)
hmmmm...høres bra ut. jeg vil gjerne at han selv skal slutte. jeg føler jeg har skuffet ham med å kutte så mye ned, men jeg klarte ikke annet for min egen del. nu håper jeg jo på å klare å være med vidre på det "kompromi" vi har. han får morgen og kveld. men håper det ikke varerlenge!
niffen født februar 08
Svar med sitat
Gammel 17-08-2008, 07:17
Equisetum sin avatar
Equisetum Equisetum er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 1,710
Equisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond reputeEquisetum has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mafalda
men 9 år er mange år over og jeg kan vanskelig skjønne at ikke et så stort barn skal ha funnet en annen måte å få trøst/kos osv på.

Da burde man som forelder ha hjulpet barnet til å finne en annen måte, synes jeg. Det trenger jo ikke akkurat å foregå hjerterått med barn man kan kommunisere helt utmerket med.

Livet kjem ikkje, livet er.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:17.

HOVEDSIDER