Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19-04-2012, 08:45
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard Re: Et lite gjennombrudd :)

Sover han gjennom hele natten nå? Fortell! (jeg er litt opptatt av glimt av håp om nattensøvn skjønner du hehe)

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Gammel 19-04-2012, 09:52
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Godt du har erfaring med at det ER håp i hengende snøre, fjummsi.

Sist endret av Kivi; 19-04-2012 kl 10:02
Svar med sitat
Gammel 19-04-2012, 10:00
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Evalita Vis post
Sover han gjennom hele natten nå? Fortell! (jeg er litt opptatt av glimt av håp om nattensøvn skjønner du hehe)

Altså - det er alltid håp.. Noen unger sover tidlig natta gjennom - også uten "dressur" - les skrikekur.. eller gjør de det? Ingen av mine har sovet natta gjennom før de sluttet med nattapupp. Før jeg fant dette forumet avvendte jeg eldste om natta når han var ca 22 mnd (var sammen med han hele tiden og trøstet og "forklarte"). Mellomste begynte å sove natten gjennom når han avvente seg selv, sånn delvis avvente seg selv. Han ville ikke ha mer når jeg kom hjem fra sykehuset med nyfødt minstebror.. Da var han tre år og 8 mnd. Med minstemann har det tatt enda lengre tid. Ca halvannen mnd før han fylte fire klarte jeg ikke mer - og etter litt godtok han det... Så jeg snakker jo om relativt store barn - og enhver må jo tilpasse etter egen situasjon. Er man i fulltidsjobb er det ikke særlig festlig å nattamme - flere ganger om natten. Jeg gjorde det en periode med mellomste.. det var slitsomt, men ville ikke ta fra han det også når vi ikke var sammen lengre på dagtid heller.

Unnskyld delvis trådkupp, fjummsi
Gammel 19-04-2012, 10:08
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Evalita Vis post

Hehe, neida, ingen stabli nattesøvn her. Men det kommer Jeg fikk et glimt av håp, det var det hele.

MEEEEN: Jeg har jo to store nå, og de ammes ikke om natta lenger. Og ikke våkner de noe særlig heller. Det er en og annen tisse-tur eller et lite mareritt eller voksesmerter i beinet, ellers sover de. Så sånn om en fire, fem år sover nok din også. Da er det bare din nestemann som er våken Spøk til side. Det blir bedre og bedre. Og noen ganger litt verre. Og man kan gjøre flere ting. Forsøke å forandre ungen med gentle metoder. Forsøke å forandre ungen med ikke så gentle metoder (ikke noe jeg anbefaler, selvfølgelig). Eller forandre hvordan man selv ser på det, og bare flyte med. Personlig liker jeg det siste best, for det har jeg kontroll på at bare angår meg. Forventningene om et sovende barn, et barn som spiser pupp uproblematisk til de er ett år og så slutter, forventningen og et "veloppdragent" barn etc. - det er samfunnets kanskje litt forkrudde forventninger til barn. Og til oss som foreldre til å presse ungene inn i det mønsteret. Og selv om vi som liker TiO på en måte har tatt et oppgjør med de forventningene, så preger de oss. Å strekke seg litt lenger mtp. nattamming - det er liksom greit til de er ett, halvannet? Eller skal vi bare bestemme oss for at det er greit så lenge barnet vil ha?? Jeg sier IKKE at ALLE MÅ amme så lenge barnet vil, og at det er "riktig" ift. TiO. Men jeg mener at også vi som liker TiO innimellom kanskje også må utvide grensene våre for hva som er greit, i alle fall utforske muligheten for at det går an.

Jeg er ingen supermamma som ELSKER å nattamme hver eneste natt til ungen er tre år. Jeg blir sliten og lei av det innimellom, særlig når det avviker fra "normalen". Normalen med Martine var unge på puppen store deler av natta. Det lærte jeg meg å leve godt med. Normalen med Ludvik er et par-tre-fire amminger om natta, korte og greie, med en unge som kobler seg av og sover videre. Om han får "Martinetendenser", så blir jeg sliten, for jeg er ikke vant til det. Men jeg VET at jeg KAN bli vant til det, så da velger jeg å bare la det gå. Sover litt lenger, legger meg litt tidligere. Velger en rolig stund i godstolen med kaffe og data når han sover på dagen framfor husarbeid. For jeg synes helt ærlig talt ikke at Ludvik gjør noe feil. Han trenger noe (mat eller kos eller bekreftelse, samme hva det er - pupp dekker alt det), han krever det, og jeg VIL jo dekke det behovet. Jeg har ikke lyst til å utslukke det. Ikke når han er 18 mnd, liksom. Han er på mange måter en baby enda. Når han blir større kanskje, jeg vet ikke. Antakelig ikke.

Igjen, jeg presiserer at jeg ikke har fasiten. Det er noe med balanse. Forskjellige mennesker har forskjellige grenser. Men det jeg tror ganske fast er at vår innstilling kan forandre hva vi orker, og at den innstillingen egentlig ikke er så innmari vanskelig å justere litt.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 19-04-2012, 11:22
CarinaNV CarinaNV er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 5,369
CarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Hehe, neida, ingen stabli nattesøvn her. Men det kommer Jeg fikk et glimt av håp, det var det hele.

MEEEEN: Jeg har jo to store nå, og de ammes ikke om natta lenger. Og ikke våkner de noe særlig heller. Det er en og annen tisse-tur eller et lite mareritt eller voksesmerter i beinet, ellers sover de. Så sånn om en fire, fem år sover nok din også. Da er det bare din nestemann som er våken Spøk til side. Det blir bedre og bedre. Og noen ganger litt verre. Og man kan gjøre flere ting. Forsøke å forandre ungen med gentle metoder. Forsøke å forandre ungen med ikke så gentle metoder (ikke noe jeg anbefaler, selvfølgelig). Eller forandre hvordan man selv ser på det, og bare flyte med. Personlig liker jeg det siste best, for det har jeg kontroll på at bare angår meg. Forventningene om et sovende barn, et barn som spiser pupp uproblematisk til de er ett år og så slutter, forventningen og et "veloppdragent" barn etc. - det er samfunnets kanskje litt forkrudde forventninger til barn. Og til oss som foreldre til å presse ungene inn i det mønsteret. Og selv om vi som liker TiO på en måte har tatt et oppgjør med de forventningene, så preger de oss. Å strekke seg litt lenger mtp. nattamming - det er liksom greit til de er ett, halvannet? Eller skal vi bare bestemme oss for at det er greit så lenge barnet vil ha?? Jeg sier IKKE at ALLE MÅ amme så lenge barnet vil, og at det er "riktig" ift. TiO. Men jeg mener at også vi som liker TiO innimellom kanskje også må utvide grensene våre for hva som er greit, i alle fall utforske muligheten for at det går an.

Jeg er ingen supermamma som ELSKER å nattamme hver eneste natt til ungen er tre år. Jeg blir sliten og lei av det innimellom, særlig når det avviker fra "normalen". Normalen med Martine var unge på puppen store deler av natta. Det lærte jeg meg å leve godt med. Normalen med Ludvik er et par-tre-fire amminger om natta, korte og greie, med en unge som kobler seg av og sover videre. Om han får "Martinetendenser", så blir jeg sliten, for jeg er ikke vant til det. Men jeg VET at jeg KAN bli vant til det, så da velger jeg å bare la det gå. Sover litt lenger, legger meg litt tidligere. Velger en rolig stund i godstolen med kaffe og data når han sover på dagen framfor husarbeid. For jeg synes helt ærlig talt ikke at Ludvik gjør noe feil. Han trenger noe (mat eller kos eller bekreftelse, samme hva det er - pupp dekker alt det), han krever det, og jeg VIL jo dekke det behovet. Jeg har ikke lyst til å utslukke det. Ikke når han er 18 mnd, liksom. Han er på mange måter en baby enda. Når han blir større kanskje, jeg vet ikke. Antakelig ikke.

Igjen, jeg presiserer at jeg ikke har fasiten. Det er noe med balanse. Forskjellige mennesker har forskjellige grenser. Men det jeg tror ganske fast er at vår innstilling kan forandre hva vi orker, og at den innstillingen egentlig ikke er så innmari vanskelig å justere litt.
Amen, jag är så hjärtans enig i vartenda litet ord. Vi kompenserar på lite olika vis (jag är på jobbet hela dagen så måste skippa godstolen), men principen är exakt lik,
Gammel 19-04-2012, 11:54
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Standard

Veldig godt sagt, fjummsi!
Gammel 19-04-2012, 15:34
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard Re: Et lite gjennombrudd :)

Så godt at du ser sånn på det, helt sikkert en veldig fin følelse å *vite* at det bare er en fase (det "vet" man ikke som 1.gangs, uansett hvor mye man blir fortalt det).

Har sikkert mer jeg kunne ha sagt om emnet, som en som ikke engang er tio-light men skal ikke kuppe tråden din Fint å høre hva som funker for deres familie

Edit: og der så jeg at *fremtiden* stod i kursiv ser ikke sånt på mobilen

Sist endret av Evalita; 19-04-2012 kl 21:45
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:40.

HOVEDSIDER