Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-01-2009, 10:17
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard Dere som lar barnet styre ammingen selv

Hvor lenge har dere ammet? Har barnet hatt fri tilgang både natt og dag? Hvor gammelt var barnet når det sluttet å die om natta, i tilfeller hvor mor ikke gikk inn for å begrense nattamming (dvs tilbyr ved etterspørsel). Hvor mange nattamminger hadde barnet i gjennomsnitt? Ble antall ganger redusert eller økt ettersom barnet ble eldre?
Gammel 08-06-2010, 22:39
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

En eldgammel tråd jeg fant liggende her...

Vel jeg kan jo svare

Lillepus og jeg kom aldri over en diestreik da han var ti mnd, så da var det stopp for ham. Jeg husker ikke antall amminger, men tenker meg at det var tre-fire om natten.

Solstråle har gradvis trappet ned av seg selv. Sakte med sikekrt har hun sovet lenger og lenger strekk uten pupp, inntil hun sov natten gjennom uten puppe-våkninger i det hele tatt da hun var rundt 2 1/2. Hun er i ferd med å kutte puppen helt nå - har ikke bedt om å få die på et par uker nå.

Med Knøtt er det opp og ned - noen netter vil han die mye, andre netter er det sjelden (les kanskje tre amminger ). Noen perioder er det diing oftere i mange netter på rad, andre perioder sjeldnere.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 08-06-2010, 23:53
indiana sin avatar
indiana indiana er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 816
indiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond reputeindiana has a reputation beyond repute
Standard

Ammet til hun var 3 1/2 år.. ingen tegn til nedgang eller mindre amming... Ammet minst hver andre time natta rundt hele tiden... sier jeg bare!! Hun sluttet da jeg ble gravid igjen og det antagelig ble mindre melk!!

lillebror - juli 2009
Svar med sitat
Gammel 09-06-2010, 00:06
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Martine ble ammet gjennom et svangerskap, og da sank melkemengden drastisk. Det økte ammefrekvensen særlig på natt. Hun kunne nok be om pupp 10-15 ganger (var da drøyt halvannet). Jeg reduserte nattamming (tilbød kos og trøst, og kun pupp om ikke noe annet hjalp), og vi klarte nok å komme ned på 1-2 amminger om natta da. Det økte litt igjen da Petter ble født, da var det nok mer 2-5 amminger hver natt til Petter var et år, og vi var på sykehuset i mange netter. Etter det fikk hun ikke nattpupp lenger (drøye tre år) om hun ikke var syk. På dagen ville hun ha ofte, innimellom mange ganger i timen fra hun var ett til to og et halvt kanskje. Hun fikk ikke øyeblikkelig pupp, men måtte ofte vente til det var litt mer praktisk. Trappet ned på amming offentlig fra hun var drøye tre år, avvente da hun var tre og et halvt, men startet igjen fordi hun synes det var veldig vanskelig. Fikk da bare på kvelden, morgenen og når vi var hjemme. Like før hun var fire og et halvt avtalte jeg at vi skulle slutte, og det gikk uten problemer fra en dag til neste. Hun fikk et par ukers "varsel", og det var 17. mai som var sluttdagen.

Petter hadde den samme økningen i ammefrekvens fra han var litt over året på dagen. Da kunne han be om pupp "hele tiden". Det holdt han på med til han var litt over to, og reduserte da kraftig. Fra da spiste han lenge noen ganger, men brukte puppen som trøst i fremmede situasjoner. Det vil si nesten ikke på dagtid hjemme, men hyppig om det skjedde noe annet. På natta har han aldri spist å veldig ofte. 2-4 ganger fra han var nyfødt, og denne frekvensen har holdt seg. Fra han var mellom to og et halvt og tre år har dette også redusert seg. Tre måneder før treårsdagen omtrent ble jeg igjen gravid, og med redusert melkemengde sluttet han å spørre på dagtid. Jeg ammet en del på kvelden i starten, og 1-2 ganger om natta. Da han var tre var det redusert ytterligere, nå er det bare 3-4 amminger pr. uke tenker jeg, da hovedsakelig tidlig morgen.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 05:43.

HOVEDSIDER