Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-09-2008, 08:41
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard Livrett: knekkebrød?

Jeg må bare spørre dere igjen om denne maten...

Vi begynte jo så smått å gi jenterusket "lekemat" for en drøy mnd siden - kjempepopulært. Men så fikk hun jo tenner rett etterpå og da tygger hun jo i seg hva det skal være! Hittil har hun fått brokkoli, litt eple, agurk og gulrot. Hun liker dette (gulroten har vært rå så den får hun ikke i seg). Brokkoli var litt hardt for magen da hun begynte å faktisk spise den så den har vi kuttet ut. Eple får hun av store biter så det har jeg også kuttet.

Hun vil ikke ha mos. Ikke på vilkår. Har forsøkt med litt eple og banan (siden det ble så store biter) og hun bare spytter ut. Heller ikke potetmos med morsmelk i vil hun ha. Grunnen til at jeg i det hele tatt har forsøkt med disse tingene er at hun har begynt å hyle ved matbordet når vi spiser og hun ikke får noe...

Så var det knekkebrødene, da. Ga henne et før hun fikk tenner til å gnage på og hun ELSKER det. Nå i dag gumlet hun i seg knekkebrød på størrelse med en voksen munnfull på under ti minutter. Jeg har tenkt at knekkebrød er ok, men er det det? Hun reagerer ikke på det med magen i alle fall. Har vært tilbakeholden med å gi henne knekkebrød pga gluten osv., bare fått en gang i uka kanskje. Men nå lurer jeg på om hun kan få det oftere? Hva om hun spiser hele (jeg fjerner det når jeg synes hun har tatt nok)? Eller bør jeg bytte til noe annet? Brød med leverpostei (uten fisk og melk)?

Jeg hadde jo tenkt å vente, men hvis jeg skal følge hennes signaler må hun få noe når vi andre spiser, eller ta henne bort fra bordet. Hun gaper, strekker seg og begynner å gråte hvis hun ikke får. Av og til holder det med en liten potetbit eller agurk eller noe sånt, kanskje jeg rett og slett må bli flinkere til å skjære opp noe slikt til henne?

Fysisk trenger hun ikke noe nå, hun er rundt og god og jeg merker ikke noe økt press på ammingen (men jeg legger stort sett aldri merke til slikt). Hun dier ofte, også om natten, men ikke mer enn normalt, tror jeg.

Kan noen berolige meg og si at det er ok med knekkebrød? Hun er jo seks mnd etter termin nå...hehe.
Gammel 29-09-2008, 10:01
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

vet ikke hvordan det er med babyer og knekkebrød. Men jeg tenker at det er ok å begrense bruken av knekkebrød litt ettersom det er en del akrylamid i dem, (i likhet med i kjeks og potetgull) så jeg ville av den grunn ikke latt knekkebrød bli noen hovedingrediens i kostholdet til barn. Er ganske mye mer akrylamid i knekkebrød enn i vanlig brød f.eks.
Men dette var kanskje en veldig avsporing i forhold til det du spør om, beklager!
Gammel 29-09-2008, 11:28
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Kjapt svar: rugbrød! Det får du tak i økologisk og glutenfritt. Var veldig populært hos min seksmånedersgutt.
Gammel 29-09-2008, 12:18
Vanilje sin avatar
Vanilje Vanilje er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 3,466
Vanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond repute
Standard

Når Lille Sprett var på den alderen brukte jeg en slik babyfeeder som jeg puttet frukt i. Synes det funket kjempe bra! http://www.babyshop.no/wsp/babyshop/...t_info&open=12

"Ethvert lite menneskebarn ville mye heller vært i morens armer i et trist skur enn alene i det mest eksklusive barneværelse" Desmond Morris
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:19.

HOVEDSIDER