Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-10-2007, 20:26
Piv sin avatar
Piv Piv er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 130
Piv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to all
Standard Stått løpet ut?

Vesla nærmer seg to år og er like ivrig på puppen som før. Jeg har det helt fint med det og kjenner mange som har amma lenge, man bare en som virkelig har praktisert clw. Hun har tilgjengeld snart ammet 17 år i strekk (seks unger) og regnes som litt av en ekstremist. Flere av hennes unger har vært både seks og sju år tror jeg før de slutta.
Noen av dere som har noen erfaringer å dele? Hvordan mister de interessen? Og hvorfor? Regulerer de selv det sosiale ved det eller har dere satt grenser? Jeg tror feks ikke jeg har lyst til å amme en fireåring i garderoben i barnehagen, men hjemme er ok.
Jeg er veldig nysgjerrig! Del del!
Gammel 17-10-2007, 20:35
Chickpea sin avatar
Chickpea Chickpea er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: I kornsirkelen
Meldinger: 7,544
Chickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond repute
Standard

Å, dette er et tema som interesserer meg veldig.

Vi hadde en bruker for en tid tilbake som ammet sine barn i 4 eller var det 5 år, og det var veldig inspirerende å lese om hennes erfaringer.

Du får sikkert mange fine svar. Jeg kan ikke bidra med så mye, for min lengste erfaring er et drøyt år.

dot e dot- bær med stil[/size]
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 20:35
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har ikke noe egen erfaring å komme med, men ville bare dele en liten opplysning jeg leste i Mothering en gang. Og det var en undersøkelse som var gjort for snittalder for diestopp ved clw, og den var 4,2 år. Så det hører nok med til sjeldenhetene at seks-syvåringer ønsker å die.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 17-10-2007, 21:01
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 8,218
Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg ammer en på snart 3,5 år, men siden jeg har jobbet siden han var 19-20 mnd så har han ikke hatt full tilgang døgnet rundt, jeg ammer han heller ikke offentlig, ikke at han har tid til å be om noe da heller... Melkemengden er også sterkt redusert nå siden jeg er gravid og jeg lurer stadig på om jeg skal i hvertfall kutte morgenamming. Han får også ca 1 gang om natten gjerne flere ganger i uka. Vet ikke om jeg orker det når nr 3 kommer. Og jeg er usikker på om jeg har så lyst til å tandemamme siden han jeg ammer nå er såpass stor. Vel, vi får se hvordan det går. Jeg har ikke hjerte til å nekte ham puppen nå ihvertfall.
Gammel 17-10-2007, 22:07
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Spennende tema!

Jeg tandemammer jentene mine på snart to og fire. Minstejenta er helt greit. Hun er ingen intens dier egentlig, mer det at hun innimellom helst vil ha puppen som hodepute det meste av natten.

Storesøster har jeg etter hvert mer blandene følelser i for når det gjelder ammingen. På den ene siden ser jeg at ammingen er utrolig viktig for henne. Spesielt det hun får når hun skal legge seg. Men jeg har de siste månedene følt mye ubehag ved å amme henne, og har forsøkt å begrense diingen en del. Særlig på natten, for hun vil helst ligge med puppen i munnen hele tiden.

Det ble tidligere skrevet noe her om mors kropp/instinkter i forhold til amming, at den følelsen av ubehag en kan oppleve etter hvert kanskje er kroppen sin måte å si i fra på om at den synes at det er på tide å begrense ammingen. (Bark - hjelp!) Og for meg kjentes/hørtes det logisk ut. I begynnelsen når jeg hørte om clw tenkte jeg at dette var noe for oss, sånn skulle vi gjøre det. Ikke tilby, ikke nekt skulle være hovedregelen. Men det har nok etter hvert blitt mer ikke tilby, prøv å nekt, og hvis det ikke går så gi... Altså - hvis fortvilelsen blir stor så får hun, men hvis hun roer seg med å ikke få på noen sekunder, så får hun heller kos og nærhet i armkroken. Men skulle gjerne visst om dette var det riktige å gjøre...

Har altså ikke stått løpet ut ennå, og vet heller ikke om jeg vil greie å gjøre det.
Gammel 18-10-2007, 09:26
Piv sin avatar
Piv Piv er offline
Senior Member

Piv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to allPiv is a name known to all
Standard

[QUOTE=Gyda]

Storesøster har jeg etter hvert mer blandene følelser i for når det gjelder ammingen. På den ene siden ser jeg at ammingen er utrolig viktig for henne. Spesielt det hun får når hun skal legge seg. Men jeg har de siste månedene følt mye ubehag ved å amme henne, og har forsøkt å begrense diingen en del. Særlig på natten, for hun vil helst ligge med puppen i munnen hele tiden.

Hmm. Dette syns jeg var fint at du tørte å skrive. For det er litt det jeg også bekjymrer meg for. Hvis amingen kunne skjedd innen visse rammer kunne jeg holde på hvor lenge som helst (he he), men jeg kjenner at jeg har grenser og når ungene blir større bør de kanskje kunne lære seg å ta hensyn til det. For om clw skal funke for BEGGE må mors følelser også gis rom. Kan man si feks: "Du kan få pupp om dagen, men om natta trenger mamma å sove". Slik at man kan snu dårlige vaner og irriterende mønstre, men fortsette amminga.
Jeg vet jeg ikke har den tålmodigheten Gyda utviser. Er det likevel håp?
Gammel 18-10-2007, 10:06
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Kivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond reputeKivi has a reputation beyond repute
Standard

Angående det å kjenne motvilje/ubehag. Jeg kommer dit en del om morgenen nå. Om kvelden er det helt greit å amme i søvn. Han slukner før det har gått et minutt. Vi har veldig faste rutiner om kvelden og det hjelper sikkert - barne-tv, kveldsmat, kveldsstell, lesing og så slukker vi lyset og frem med pupp....
Men om morgenen kan han ligge og die i en time hvis han får sjansen. Slik var det i morges. Jeg trodde jeg skulle bli sprø. Og med verkende bekken er det ikke spesielt hyggelig å ligge for lenge i samme stilling. Det ender også opp med at da blir det mindre tid til morgenstell ellers, og da slår han seg fort vrang, kun mamma duger til ALT - helt til han har fått i seg frokost (puppen gir tydeligvis langtfra noen metthetsfølelse selv om han dier aldri så lenge, men han får sikkert i seg noen gode næringsstoffer, det håper jeg virkelig....). Det blir travelt, for vi kan bare somle inntil en viss tid - ellers kommer storebror for sent til skolen. Den ligger langt unna, og vi må kjøre hjemmefra senest en viss tid. Litt på viddene her nå.
Men det føles altså litt surt på en måte når jeg ligger og tar meg god tid med ham om morgenen og så er han like trøtt og grinete likevel... kanskje min utålmodighet smitter over på ham.... og da er det kanskje best å kutte ned? Jeg synes dette er vanskelig.
Gammel 18-10-2007, 11:09
Piv sin avatar
Piv Piv er offline
Senior Member

Standard

Hva med å stå opp med en gang og vente med puppen til dere har stått opp? Min erfaring er at evighetsammingene mest er i senga.
Hva syns dere generelt om å sette grenser rundt dette? Er det feks ok å bestemme seg for at om morgenen har vi tid til 15 minuter amming, så må vi stå opp. Og så ta barnet vekk fra puppen selv om det gråter.
Gammel 18-10-2007, 20:27
Kivi sin avatar
Kivi Kivi er offline
Moderator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Piv
Hva med å stå opp med en gang og vente med puppen til dere har stått opp? Min erfaring er at evighetsammingene mest er i senga.
Hva syns dere generelt om å sette grenser rundt dette? Er det feks ok å bestemme seg for at om morgenen har vi tid til 15 minuter amming, så må vi stå opp. Og så ta barnet vekk fra puppen selv om det gråter.
Takk for innspill. Jeg har vært inne på tanken om å begynne å stå opp ja, men er jo så forferdelig trøtt..
Vurderer også å kutte ned på varigheten ja, jeg lar ham f.eks gjerne kun få på en side hvis han allerede har blitt ammet i løpet av natten. Han godtar det under tvil. Men jeg må i hvertfall gjøre noe så det ikke ender med at hver kosestund ender med negative opplevelser for begge.
Gammel 01-11-2007, 19:12
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard Jeg liker denne tråden

og synes den er lærerik! Tror det er viktig at mammaene hører på både sine egne og barnas følelser her.

Selv ammer jeg en gutt på 22 måneder. Foreløpig synes jeg det er helt OK, for han lar seg stort sett avlede om jeg ikke har tid el l på dagtid. Om natta er det bare fint å puppe ham i søvn - vi samsover, og det er mest kos. Men jeg kunne virkelig ønske at han kunne klare seg uten pupp mellom leggetid og midnatt!

Min første betenkning rundt amming av stort barn kom faktisk i går. Da besluttet jeg at jeg ikke ville ha ham med på jobben når barnehagen har planleggingsdag på fredag - jeg har nemlig ikke lyst til å amme ham foran 20 muslimske barneskolebarn. Og i en sånn "nytt-sted-situasjon" kommer han til å bli lei seg om jeg nekter.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:41.

HOVEDSIDER