Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-08-2006, 23:45
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard Sovne med puppen i munnen

Vet ikke om dette er riktig sted å poste dette. Er det feil sted, ber jeg om at det blir flyttet til riktig sted.

Jeg ønsker at Storesøster (og selvfølgelig Litja også...) selv skal få styre hvor lenge hun ønsker å die. Men jeg har kommet litt i tvil om vi gjør ting "riktig" likevel. For for henne har pupp i stor grad tror jeg etter hvert blitt knyttet til søvn. Hun sier ikke at hun er trøtt - hun ber om pupp. Og hun får pupp når hun skal sove. Både dagluren og til natten/ved våkning om natten. Hun sovner med puppen i munnen, og det kan til tider ta relativt lang tid fra hun sovner til hun gir slipp på puppen.

I disse søvndebattider blir jeg altså i tvil om det er greit å fortsette på denne måten. Gudene skal vite at jeg ikke alltid synes det er en praktisk måte å gjøre det på - det har mer enn en gang hendt, særlig når hun skal sove om dagen, at hun akkurat holder på å sovne, Litja våkner i vogna/blir urolig for ett eller annet og gjør krav på oppmerksomhet, jeg prøver å lirke meg løs samtidig som jeg rolig sier hva jeg skal og at hun bare må ligge rolig til jeg kommer tilbake - og hun hyler av fortvilelse eller i beste fall bare våkner og ikke greier å sovne igjen.

Nå kan det vel se ut som at dagsovingen går mot slutten (men det har vi trodd før også..), så da vil det "problemet" forsvinne - skriver i hermetegn for jeg ser jo ikke på dagsovinga som noe problem, bare at jeg ikke alltid greier å fylle begge barnas behov. Har til og med tilbudt smokk i nøden . Hun sluttet med smokk når hun var 8-9 mnd, men låner for tiden av og til Litja sine litt innimellom. Men smokk er uaktuelt ved soving.

Samme problemet kan oppstå om natten også. Hun kan ligge med puppen på den ene siden, så våkner Litja og jeg må snu meg, og da våkner Storesøster til og blir lei seg for ikke å få. Så har vi det gående... Fikser ikke helt en på hver pupp om natten, og ved amming av Storesøster må vi begge ligge veldig godt for at det ikke skal gjøre vondt når hun dier (hun har litt dårlig sugetak og bruker tennene).

Bør jeg lære henne å sovne uten puppen i munnen - i tilfelle hvordan? Eller vil dette komme av seg selv? Jeg håper og tror vel i grunnen det siste, men kan noen bekrefte det?
Gammel 05-08-2006, 11:29
Essa sin avatar
Essa Essa er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 888
Essa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er enig med deg at det bør være selvstyrt. Men for min del er det viktig å ta vare på mine egne grenser også. Trollungen sovner sjelden med puppen i munnen lengre, - fordi jeg ikke orker å amme så lenge... Til en viss grad presser jeg meg litt, men ikke så langt at jeg blir irritert/frustrert.

Mulig jeg er sær, men jeg mener det er viktig at det er hyggelig for alle parter.

Brukte Pantleys no-cry-metode for å avvenne med å sovne med puppen i munn

Lykke til!

"It isn't what you do - it's the way you do it!"
Svar med sitat
Gammel 05-08-2006, 12:17
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Ja, har tenkt på Pantleys metode selv. Men ser for meg at det vil ta en del tid og krefter - som jeg ikke er sikker på at vi har for tiden...

På den andre side fungerer det jo ikke så godt slik vi har det nå heller...

*går litt i tenkeboksen*
Gammel 05-08-2006, 12:25
Essa sin avatar
Essa Essa er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 888
Essa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond reputeEssa has a reputation beyond repute
Standard

Jeg synes ikke det var så slitsomt, men jeg fikk veeeldig såre brystvorter av det...

"It isn't what you do - it's the way you do it!"
Svar med sitat
Gammel 05-08-2006, 14:02
Abyss Abyss er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 5,753
Abyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond reputeAbyss has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Stine75
Jeg synes ikke det var så slitsomt, men jeg fikk veeeldig såre brystvorter av det...
Gentle removal, liksom...

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:54.

HOVEDSIDER