Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Amming/Flaskemating > Barnestyrt avvenning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-05-2006, 11:35
Floke Floke er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 187
Floke is just really niceFloke is just really niceFloke is just really niceFloke is just really nice
Question Når avvenner barna seg selv?

Jeg har et spørsmål til de av dere som har latt barnet styre avvenningen helt selv: Når har barnet sluttet med nattpupp?

Og i samme slengen: Når har de sluttet helt med puppen?

Er nysgjerrig på hva man kan forvente. Om det er store individuelle forskjeller eller om det er en typisk alder man slutter i.

Selv har jeg styrt avvenningen selv, nattavvent ved 18 mnd og sluttet helt ved 24 mnd. Men nå har jeg begynt å tenke på hva jeg skal gjøre denne siste gangen. Nå kommer det ikke noe nytt svangerskap etterpå nemlig.
Gammel 11-05-2006, 23:15
Lotta sin avatar
Lotta Lotta er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 692
Lotta has much to be proud ofLotta has much to be proud ofLotta has much to be proud ofLotta has much to be proud ofLotta has much to be proud ofLotta has much to be proud ofLotta has much to be proud ofLotta has much to be proud of
Standard

Mine sluttet av seg selv da de var omkring året de, merkelig egentlig.
Jenta mi ammet jeg ikke lengre enn til hun var 3 mnd dessverre, da starter jeg med flaske fordi hun ikke la på seg nok og da var det gjort. Da vill hun ikke ha pupp mere, veldig trist.

Gutten mine sluttet helt av seg selv som sagt i 1 årsalderen.
Gammel 11-05-2006, 23:43
Soleil Soleil er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 2,571
Soleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond reputeSoleil has a reputation beyond repute
Standard

Grynet har ikke tatt puppen på nesten en måned nå. Hun vrir seg unna og blir mild sagt forbanna hvis jeg ymter frampå om amming. Jeg er optimist og håper hun vil ombestemme seg. Det kan jo hende...og da skal jeg være her. Men, pr dags dato tar hun ikke pupp og hun er 14 måneder.

Skjønner ikke hvorfor hun ikke vil ha, kanskje jeg ikke produserte nok, kanskje det smakte annerledes/vondt..
Svar med sitat
Gammel 12-05-2006, 10:19
MariaMaria sin avatar
MariaMaria MariaMaria er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 869
MariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to allMariaMaria is a name known to all
Standard

Regner gutten min som rimelig selvavvent, men det er mulig at det hadde innvirkning at jeg er gravid. Melka forsvant gradvis til det var helt tomt, og da gadd han ikke mer. Er veldig glad for at vi ikke har hatt noen "kur", men at det gikk så greit. Hadde faktisk grudd meg til å slutte i flere år, for jeg trodde man måtte tvangsavvenne til slutt.
Ammet ham i omtrent 2.5 år. Nattpupp har vært litt opp og ned (når er det tidlig morgen og ikke natt?), men han var vel rundt året da han gjerne sov rundt noen netter.
Gammel 12-05-2006, 11:52
Floke Floke er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 187
Floke is just really niceFloke is just really niceFloke is just really niceFloke is just really nice
Standard

Takk for svar allesammen. Jeg vil gjerne ha flere svar også jeg, for jeg synes dette er ganske interessant.

Men jeg lurer endel på dette med selvavvenning. Ofte når jeg har hørt mødre fortelle at barna sluttet av seg selv like før ettårsdagen, så har jeg ofte tenkt at det var jo ikke så rart fordi for eksempel; barnet fikk varm melk på flaske, eller moren hadde vært bortreist noen dager, eller de hadde lagt stor vekt på at barnet skulle spise mye fast føde (gjerne gitt før brystmåltidet), eller at de hadde sluttet med pupp på natta etter harde kamper, eller lignende. Mitt inntrykk er at dersom moren er innstilt på at hun ikke vil amme etter at barnet har blitt ett år, så blir det ofte slik, selv om moren ikke føler hun har avvent selv.

På den annen side virker det som om noen barn slutter å vise interesse for puppen på den tida, på tross av at moren gjerne vil fortsette, og heller ikke har gjort noe som kunne virke negativt inn. Slik noen av dere forteller om her. Kanskje de ikke har ro i rumpa til å ligge i fanget å die, for eksempel. Eller de er glad i mat (fast føde) og har ikke behov for den emosjonelle biten, da de får det dekket på annet hvis. ???

På den annen side: Man snakker om barnestyrt avvenning, men DET krever jo voksenstyrt opprettholdelse. Jeg antar at moren arrangerer ihvertfall endel av ammestundene, selv når barna er så store at de selv kan komme for å få pupp. Det var ihvertfall dette jeg utnyttet da jeg planla å slutte. Jeg lot vær å tilby, og da ble konsekvensen nedtrapping. På den måten gikk det smertefritt da jeg til slutt satte punktum, for da betydde det veldig lite for barnet. Dersom jeg ikke hadde satt det siste punktumet, men fortsatt med amming kun når barnet selv tok initiativ, tror jeg nok det hadde gått mot ammeslutt likevel, etter en stund. Men ville avvenningen da ha vært barnestyrt?

Andre som har tanker omkring dette? Kanskje du AP-mamma kan utdype dette med hva som er "skikkelig" selvavvenning, og hva du mener kan være innblanding.

PS: Jeg har lest retningslinjene for dette underforumet og håper jeg holder meg innenfor, selv om jeg problematiserer begrepet "childled weaning". Hvis ikke får dere flytte den opp et hakk.
Gammel 12-05-2006, 12:07
Safran sin avatar
Safran Safran er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 3,657
Safran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond reputeSafran has a reputation beyond repute
Standard

Jeg mener at barnestyrt avvenning ikke krever voksenstyrt opprettholdelse. Sånn er det ihvertfall ikke her hos oss.
Minstejenta på 2,4 år har hittill styrt mye av ammingen selv, bortsett fra at jeg er på jobb 4 dager i uka og av og til må be henne vente fordi jeg gjør noe annet . Men hun har definitivt ikke trappet ned av den grunn, og jeg tror hun hadde ammet mye uansett hva jeg hadde gjort.
Eldstejenta derimot trappet ned av seg selv og sluttet helt da hun var 2 år.
Så dette tror jeg er veldig forskjellig fra barn til barn, og det finnes vel egentlig ingen standard for det.
Gammel 12-05-2006, 13:13
Lykkeliten sin avatar
Lykkeliten Lykkeliten er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 101
Lykkeliten is a jewel in the roughLykkeliten is a jewel in the roughLykkeliten is a jewel in the rough
Standard

Gutten min på 3 år og 9 mnd har nettopp sluttet med ammingen. Og det er ikke jeg som har opprettholdt den, nei. Han har styrt det helt selv. Jeg har ikke tilbudt, men har har likevel spurt. Når han har vært frisk har han bare hatt pupp på kvelden før han skal sove, og litt på natten og på morgenen (nå snakker jeg om det siste året eller halvåret eller noe sånt, har ikke helt oversikten, siden det er han som har styrt det). Når han har vært syk, har han lagt på puppen masse, på dagen også.

Jeg tror ikke han er helt selvavvent, enda jeg med hånden på hjertet kan si at han nå var klar for å slutte. Jeg merket den siste tiden at han bare brukte noen sekunder på hvert bryst, akkurat som det bare var ut av vane. Drakk jo ikke noe.
Siden jeg er gravid, og er ganske så sår enda, så tenkte jeg at jeg skulle benytte sjangsen, og "make a deal" med han, at når han ønsket å slutte med puppen, så skulle han få noe som han har ønsket seg lenge. Og da ville han slutte på dagen. Ble litt paff jeg da, så for meg at vi skulle ha en siste uke med nana, eller noe sånt. Men han ville slutte. Og det har han gjort. Så enda han var rede, og han selv bestemte seg for å slutte, så var det jo jeg som tok initiativet. Det var vel derfor ikke totalt barnestyrt avvenning?
Gammel 12-05-2006, 15:39
(-: (-: er offline
Senior Member

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 617
(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute(-: has a reputation beyond repute
Standard

Vi har bare hatt delvis selvavvending her i huset, men sånn har det blitt:

- Sluttet å die om natten da hun var 2-4 mndr (spørs hva som regnes som natt - ca 4 mndr gammel sov hun fra 19/20-6, og så litt til etter pupp! Skjønner ikke at vi aldri trengte økedager!) Hun nattavvendte seg sjøl, det murmeldyret!
- 7 mndr gammel hadde hun tenkt å slutte å die. Det kunne ikke (den nygraverte) moren akseptere, og etter en uke var puppen grei igjen.
- Da hun var drøyt 12 mndr, sluttet jeg å tilby pupp. Den ble visst ikke savnet...

- Hadde òg noen puppestreikperioder det andre halvåret, men jeg syntes det var for tidlig for han å slutte. Det ble han etter hvert veldig enig i, og nå elsker han puppen. Men da han var 15 mndr, stengte jeg 'butikken' om natten fordi det forstyrret søvnen hans. Det har han godtatt (bortsett fra når han er syk og alt er fælt - da får han), og nå nyter vi i hvert fall litt mer sammenhengende netter... Er spent på om et nytt svangerskap vil stjele hans interesse for puppen òg, som det gjorde med søsteren. Mulig vi får et svar på det etter hvert.

2003
2004
2007
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:39.

HOVEDSIDER