Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Samsoving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27-02-2012, 00:53
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

I natt sover alle tre ungene i vår seng, forresten, og jeg gleder meg til å krype til køys sammen med dem! De velger selv hvor de vil sove, og helt siden Ludvik ble født har de nesten alltid valgt sitt eget rom til å begynne med, selv om Petter ofte kommer inn i løpet av natta. Martine bare sjelden. Det er 100% "selvregulerte samsovere" som ikke har nattskrekk, og de sluttet altså tidlig. Ville bare si det, for det er ofte en oppfatning at "bare de får lov" så "utnytter de situasjonen". Det tror jeg ikke på i det hele tatt. Jeg tror unger som får velge selv velger det de er klare for. Mine unger ble tidlig klare (rundt 3 1/2-4 er tidlig i TO-standard, men så klart sent i andres øyne) for å sove i egen seng. De tok det igjen med laaaaangtidsamming, da

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 27-02-2012, 11:52
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Kort herfra i farta: Så lenge dere voksne synes det er fint med samsoving, og gutten har et alternativ om han vil velge noe annet, så er alt vel slik jeg ser det! Lukk ørne for kritikk og velmente råd og stol på egen magefølelse.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 27-02-2012, 13:45
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ingrid Vis post
Kort herfra i farta: Så lenge dere voksne synes det er fint med samsoving, og gutten har et alternativ om han vil velge noe annet, så er alt vel slik jeg ser det! Lukk ørne for kritikk og velmente råd og stol på egen magefølelse.
Signerer bare denne helhjertet Det var akkurat noe sånt jeg tenkte å skrive, bare at Ingrid formulerte det så kort og fint her

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 03-03-2012, 23:40
Mimas sin avatar
Mimas Mimas er offline
Member

Medlem siden: May 2007
Sted: Buskerud
Meldinger: 75
Mimas is just really niceMimas is just really niceMimas is just really niceMimas is just really niceMimas is just really nice
Standard

Takk for støtten alle sammen!
Det er akkurat dette jeg elsker med dette forumet, at her går barnas behov først og at vi fint kan bla forbi sidene som i boka som heter "normalen tilsier at barna i denne alderen skal......."
Nei, vi også mener at hans behov for vår nærhet og trygghet skal gå først, derfor har vi heller ikke gjort de helt store forsøkene på å få han til å sove i egen seng. Han får velge selv, hver kveld, hvor han vil sove. Noen få ganger velger han sin seng, men som oftes vil han sove i vår seng. Jeg nekter plent å legge gutten i sin egen seng mot hans vilje, når jeg så tydelig ser han virkelig er redd.
Men det er godt å få det bekreftet, at vi ikke er "gale samsovere"

Godt å lese at det også er andre 6 åringer med dette behovet, og som får behovet sitt dekket!
Svar med sitat
Gammel 04-03-2012, 17:41
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Og 7-åringer.
En god grunn til at man ikke slavisk skal følge normalen er at normalen forandrer seg hele tiden.
I disse dager er man for eksempel meget alternativ hvis man velger å være hjemme lenge med barna - mens for bare to ti-år siden var det radikalt å gå ut i full jobb mens ungene var små.
Gammel 05-03-2012, 13:42
Irja sin avatar
Irja Irja er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 6,636
Irja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond reputeIrja has a reputation beyond repute
Standard

Her samsoves det fortsatt med åtteåringen og seksåringen, og vi ser ingen grunn til å slutte med det hvis ikke dem ønsker det selv.

"Når du bor, bo nær bakken.Når du tenker gjør det enkelt.Ved konflikt, vær rettskaffen og generøs.Når du styrer, unngå å kontrollere.Når du arbeider, gjør det som gleder deg.Når du lever med familien, vær helt til stede."
Tao Te Ching
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:07.

HOVEDSIDER