Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Om Søvn > Samsoving

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-03-2010, 22:13
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard Samsoving vs bortesoving

"Samsoving er fantastisk"-tråden fikk meg til å tenke på en ting. Jeg tenker mye på sovesituasjonen vår for tiden. Greit, jeg ønsker å sove *litt* lenger om morgenen, og greit, jeg ønsker å få ligge og lese på senga uten å vekke opp hele familien, når jeg skal legge meg.

Men, skal jeg være bånn bøtte ærlig, så elsker jeg jo nettopp det å legge seg inntil de små kroppene om kvelden, og høre pusten deres. Det å beundre de sovende ansiktene, og legge armen rundt en liten kropp etter å ha kjærtegnet ansikt og hode og hender - det er herlig!!

Men, så kommer "mainstream"-meg frem fra glemselen og sier at ungene må legge seg i egne senger snart, for nå skal jo eldste snart på skolen, og jeg risikerer at de blir liggende i vår seng til de er tenåringer!! Og tenk når eldste skal på overnatting i barnehagen snart (han gleder seg sååå!), eller hvis han skal sove hos kamerater (vi har snakket om det med foreldrene til bestekameraten, nemlig). Vil han tørre det til syvende og sist? Joda, jeg tar problemene på forskudd her, og man *kan* hente hjem hvis det går galt etc... men ødelegger vi for guttene ved å ikke pushe dem i egne senger nå når de er såpass "gamle"? Guttene selv vil sove i vår seng, så det er ikke det det står på. Og så klarer jeg ikke å fri meg fra en tanke til - kan det at vi samsover være medvirkende årsak til at minsten ikke ønsker å slutte med smokken om natta, eller eldste med nattbleie?

Æsj, hvorfor skal mammarollen innebære så mye tenking...
Gammel 29-03-2010, 22:36
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har ikke tid til å skrive så mye nå. Vil bare si at min mening om dette er: "nei - du ødelegger ikke for dem". Dette er et av de tema hvor jeg aldri engster meg et eneste sekund for fremtiden.

Ang nattbleie og smokk - skal jeg tillate meg litt ren spekulasjon her, så tror jeg både smokk og bleie vil bli ennå mer kjært om de "presses" over i egne senger før de selv vil...

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 29-03-2010, 22:50
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

For det første: vår sønn har samsovet hver natt og gjør det fremdeles, han har slutta både med bleier og smokk for det, så jeg tror ikke det har noen sammenheng med samsoving.

For det andre så har jeg tenkt mye på det her i det siste. Vi har snakket en del oss voksne i mellom hvordan vi skal få de til å begynne å bruke sitt eget rom og at det hadde vært deilig å få soverommet for seg selv igjen nå. Bare det å kunne lese en bok på senga, ligge i senga og prate og småkose med mannen, ha sex på vanlig måte i ektesenga vår osv.

Vi begynte å tenke på tiltak og måter vi kunne motivere barna til å sove på sitt eget rom. Mannen (og delvis jeg) sov faktisk der inne sammen med de et par netter. Og da innså jeg at jeg absolutt ikke vil avslutte samsovingen. Den er så verdifull og fantastisk og så positiv for oss alle. Så om noen skal ta initiativ til å avslutte samsovinga, så skal det ikke være meg. Jeg merker jo veldig godt at de blir mer og mer selvstendige, og jeg ser også ganske tydelig at det nok ikke er mange år igjen til de ikke vil ønske å være så nær oss, løsrivningsprosessen til min eldste er virkelig i gang.

Så jeg har egentlig bare bestemt meg for å prise meg lykkelig for de gode nettene vi har sammen nå, være glad og takknemlig for at vi har denne fantastiske nærheten og kjærligheten til hverandre, for jeg kommer nemlig til å savne den intenst når den tiden er over.

Ja, this too shall pass....det gleder både på det som er vanskelig i forhold til barna i ulike faser, men det gjelder jo like mye for de deilige og fantastiske sidene ved det å ha små barn. La oss nyte de mens vi kan...

Sist endret av Sally; 29-03-2010 kl 23:10
Svar med sitat
Gammel 30-03-2010, 10:31
Mafalda sin avatar
Mafalda Mafalda er offline
Senior Member

Meldinger: 10,779
Mafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond reputeMafalda has a reputation beyond repute
Standard

Storesøster sover delvis inne i storsenga ennå. Hun la seg der hver kveld frem til 4-5 års alder og sluttet med bleie før hun fylte 2. Min erfaring er derfor at bleier ikke har noen sammenheng med samsoving. Hva smokken angår hadde hun sikkert brukt den ennå om hun ikke hadde blitt avvent i 3-4 års alderen.

Samsovinga har ikke vært noe problem i forhold til å sove over hos venninner heldigvis.

Jeg synes det er utrolig koselig å sove sammen med barna mine. Men jeg kjenner at jeg trenger å sove mer enn 10 min i sammenheng, og da går det ikke an å dele seng med storesøster. Lillesøster sover foreløpig sammen med meg og vil gjøre det i overskuelig fremtid. Så får vi se, veien blir til mens vi går.
Gammel 30-03-2010, 12:59
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Nei, for å være ærlig - akkurat det smokk-og-bleie-greiene tror ikke jeg heller har noe med samsovinga å gjøre altså - eldste har jo slutta med smokk og minsten med bleie, så... Men den siste tiden har jeg tenkt mye på om det kan være uheldig å samsove så lenge ungene "trenger"/ønsker uavhengig av hvor gamle de blir, og om det kunne vært en fordel for ungene om vi klarte å styre dem inn på eget rom...
Gammel 30-03-2010, 13:14
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Men den siste tiden har jeg tenkt mye på om det kan være uheldig å samsove så lenge ungene "trenger"/ønsker uavhengig av hvor gamle de blir...
Jeg tenker at nærhet og samhold aldri kan skade eller være uheldig, så lenge det skjer på barnas premisser. De kommer ikke til å ville sove med dere i det uendelige

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 30-03-2010, 14:21
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Nselk Vis post
Men den siste tiden har jeg tenkt mye på om det kan være uheldig å samsove så lenge ungene "trenger"/ønsker uavhengig av hvor gamle de blir, og om det kunne vært en fordel for ungene om vi klarte å styre dem inn på eget rom...
Tror jeg skjønner hva du mener. Man tenker jo, i forhold til alle disse tilknytningsverktøyene, på hva man gjør for sin egen del og hva man gjør for barna sin del. Og det å finne en balanse mellom det å dytte barna til selvstendighet og det å påføre de følelsen av at MAMMA trenger å være så nær dem at de ikke tør å løsrive seg. Jeg tror jo faktisk at man kan gå litt for langt, og faktisk hindre eller vanskeliggjøre løsrivningsprosessen for barn. Men løsrivelse eller selvstendighet har kanskje ikke noen plass i "AP-teorien"? Jeg vet ikke. Har ihvertfall lest om mødre som ønsker å være i symbiose med barnet langt over det som er normalt, og det er ihvertfall ikke heldig for barnet. Vel, liten avsporing der...

Men jeg tenker også en del på dette. Jeg tenker at det kanskje er en grense etterhvert som barna vokser til, for hvor nær det er naturlig og heldig å være knyttet til mor. Vi kommer nok til å oppmuntre ganske sterkt til å sove på eget rom dersom ungene ikke finner det ut selv før de er langt opp i skolealder. Dersom barna nærmer seg tenåra og ikke tør å sove uten mamma tilstede, så kommer jeg nok til å føle at denne samsovingsgreia kanskje ikke var så smart allikevel. For det tror jeg rett og slett ikke er naturlig.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:03.

HOVEDSIDER