Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Lesekroken > Barnebøker

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 08-12-2012, 16:43
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tror jeg kan krysse av alle tipsene på Hildeborgs liste.
Jeg elsker bøker, og kommer fra en familie som alltid har elsket bøker. Arvingpappaen derimot, kommer fra en familie der en del av medlemmene knapt har lest EN bok i hele sitt liv. (Seriøst.)

Arvingen slekter desverre mer på pappaens familie enn min, når det gjelder bøker. Det er en sorg for meg, faktisk. MEN, gleden er at han i hele sitt liv har elsket fakta. Han elsker å lære. Han elsker verden, kunnskap om verden, nyheter og samfunnet rundt seg. Så før han fylte 4 år hadde vi over 50 faktabøker i heimen. Der andre leste barnebøker på sengekanten leste vi faktabøker. Og bøker om graviditet og fødsel. (Den fasen med graviditetsfascinasjon varte i flere år, og han "leste" ALT han kom over om det. )

Så her var det sånn at selv om vi "gjorde alt riktig" i forhold til bøker, så lærte han ikke å lese før i beg. av første klasse. Og han har aldri blitt veldig glad i bøker. Han leser litt, men ikke veldig mye mer enn han MÅ i forhold til skolen. (Kan jeg få si at jeg HATER disse leksene der de må lese min. 15 minutter hver dag... Jeg syns de er så ødeleggende for lesegleden, for fokuset blir kun på å lese NOK, ikke på å lese..)
Bonsky (08-12-2012)
Gammel 08-12-2012, 20:48
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Å - fy, JAAA LBM!! Jeg og haaater alle "leselyst"kampanjer!! Makan til gledesdrepere!!!!

Greit nok nå når jeg har leselystne barn, men eldste gutten var sent moden lesemessig og bare vanlige leselekser var et maaareritt for ham førsteklasse (så begynte vi å hjemmeskole - droppet absolutt alt av tvangslesing, nå er han blant de beste i klassen, i 6.klasse...).

Dessutene r vi litt "periodelesere" - i perioder leser vi MASSe alle sammen, mens i andre perioder hodler vi på med alt annet. og når leselystkampanjene kommer i de periodene blir de bare negative selv for de som liker å lese altså....
Svar med sitat
Gammel 09-12-2012, 14:46
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

De har hatt leselystkampanje her også... Urk. Vi hadde kontaktmøte med læreren et par dager etter de startet denne, og jeg gjorde et poeng av å fortelle sønnen min, foran læreren, at han ikke skulle bry seg så mye om dette. For det var jo liksom lagt opp til at de skulle lese både flest mulig bøker (slik at ungene selvsagt velger korte, små bøker!) og 10 minutter hver dag (de går i 2.klasse). Sønnen min holdt på å lese Harry Potter da leselystkampanjen begynte... og han leser gjerne noen timer pr. dag. Så han kom jo selvsagt på at han kunne lese mange små, lettleste bøker istedet bare for å skrive de på den teite boklista!

Heldigvis så læreren til å skjønne poenget mitt, og sa at han ikke måtte tenke på det. At han måtte lese hva han ville og hvor mye han ville....

Jeg lurer på om tvang/oppmuntring er den eneste måten å lære barn uten leselyst å lese? Jeg tenker - dersom et barn overhode ikke har noen som helst interesse for å lese. Kommer de da noen gang til å lære å lese godt og effektivt? Mener ikke at det er et mål i seg selv at absolutt alle mennesker skal lese veldig mye, men om jeg hadde et barn som etter noen år på skolen leste veldig dårlig fordi det faktisk aldri leste en bok....så hadde jeg kanskje syntes en slik kampanje hadde hatt noe for seg. Men det er vanskelig å si...
CarinaNV (12-12-2012)
Gammel 09-12-2012, 18:32
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Her er ikke dette del av noen leselyst kampanje, faktisk. Det er mer eller mindre fast lekse i norsk hver eneste uke, året igjennom.. Både på denne skolen og den forrige.

Jeg lurer på: ER det sånn at de som ikke leser så mye/liker å lese, ofte er dårligere lesere?? Det stemmer nemlig ikke her. Arvingen ligger helt på toppen når det gjelder lesing, både i følge læreren sin og disse lesetestene skolene gjør noen ganger i året. "Stigen" går til 18, tror jeg. (Dvs. at de "skal" være igjennom hele stigen før de slutter på barneskolen, etter 7.klasse.) Arvingen var i trinn 17 i fjor, i beg. av femte klasse. PÅ skolebiblioteket er bøkene delt inn i vanskelighetsgrad, ved en farget tapebit på bokryggen. Sort og blå er de høyeste, og det er kun de Arvingen leser i også..

Så jeg ble plutselig litt nysgjerrig av Sally`s innlegg. Kanskje det er mest normalt at de som ikke leser mye er dårligere lesere? Jeg har liksom bare tenkt at det handler om interesser, jeg.
Gammel 09-12-2012, 18:34
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

Standard

Forøvrig så er det håp! Arvingpappaen hardde knapt lest en bok hele barndommen/ungdomstiden. Men som voksen, etter å ha blitt oppmuntret av meg i maaaange år, så begynte han å lese. Og han har lest mer enn meg de siste 3-4 årene. Han har sikkert lest 50 bøker siden det løsnet. Så det er håp!
CarinaNV (12-12-2012)
Gammel 09-12-2012, 18:37
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Da eg var i praksis, hadde dei lesekampanje på den skulen, og det funka veldig bra på dei elevene som mangla lesemotivasjon og las dårlig, Var stooooor forskjell på før og etter lesekampanjen. Men her var ikkje fokuset på å lese mest eller fortest, men å forstå. Det heiter veiledet lesning og handler om å jobbe med teksten, sammen med lærer, aleine og med foreldre. Men det er klart -dette er ein litt meir krevande måte å få ungene til å lese på, litt meir jobb for læraren
Men eg som student, synst metoden var vedig fin, og traff kvar enkelt elev på det nivået det var.
Svar med sitat
Gammel 11-12-2012, 22:33
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

I Osloskolen har de innført et system som heter Tidlig Innsats / Early Years, som har fått veldig gode resultater. Det betyr blant annet at hver enkelt elev får lærerveiledet lesing på skolen hver uke. Og at de har som oppgave å lese minst 15 minutter hver dag. De får en ny liten bok hver uke, tilpasset sitt nivå. For de elevene jeg kjenner fungerer dette veldig bra - det eneste irritasjonsmomentet er at i begynnelsen skal de lese den vesle boka si tre ganger i løpet av uka. Littegranne kjedelig... men heldigvis har de lærerne vi har vært borti understreket (når vi har spurt) at når elevene først har knekt lesekoden ordentlig, så trenger de ikke denne omigjenlesinga.

Må si til slutt at jeg har forståelse for at skolene har regler om et visst antall minutter lesing hver dag. Det er jo mengdetrening som etterhvert gjør at man får opp lesehastigheten, og det er først når man har litt tempo at det blir gøy. Men hva ungene leser og hvor mange bøker synes jeg burde være helt fritt altså.
Sally (12-12-2012)
Gammel 11-12-2012, 23:32
*LoveBugMama* sin avatar
Administrator

Standard

Joa, jeg kan til nød skjønne fornuften/nytten i lesetrening for de minste. Men Arvingen går i 6.klasse. Kan ikke de fleste lese bra da? Arvingen kan iallefall. Han leser "som en voksen"... Og da syns jeg slike lekser blir så dust, for å være ærlig.
Gammel 12-12-2012, 00:29
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av *LoveBugMama* Vis post
Joa, jeg kan til nød skjønne fornuften/nytten i lesetrening for de minste. Men Arvingen går i 6.klasse. Kan ikke de fleste lese bra da? Arvingen kan iallefall. Han leser "som en voksen"... Og da syns jeg slike lekser blir så dust, for å være ærlig.
Her er det ikkje vanleg å ha lesekampanjer i så høge klasser. Helst i småskuletrinnet dei held på med slikt.
Svar med sitat
Gammel 13-12-2012, 14:27
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av *LoveBugMama* Vis post
Jepp, da er det temmelig dust. Her i Oslo holder de på med TIEY til og med tredjeklasse. Etter det har de andre typer opplegg. Storesøsters klasse skriver jevnlig bokanmeldelser av de bøkene de har lest. Men så vidt jeg har forstått er det ikke om å gjøre å lese flest bøker. Det er bare om å gjøre å lese jevnlig.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:17.

HOVEDSIDER