Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden > Frustrasjonshjørnet

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-11-2010, 04:22
FatallyYours sin avatar
FatallyYours FatallyYours er offline
Member

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Trondheim
Meldinger: 54
FatallyYours will become famous soon enoughFatallyYours will become famous soon enough
Standard hvordan finne tålmodighet?

det lurer jeg på, og er en av grunnene til at jeg føler jeg trenger dere her.
hvor finner jeg tålmodigheten? har en 3-åring som lyver og stjeler hvis hun ikke får det som hun vil, og strekker strikken til bristepunktet.. Hun stjeler sminke for titusenvis, ødelegger alt av matvarer for hun skal lage "dittenogdatten", klipper istykker klær for å leke sydame osv

da 8-åringen vokste opp fungerte De Utrolige Årene med Carolyn Webster Stratton fenomenalt og vi har ett nært og godt forhold, mye tror jeg fordi jeg jobbet spesifikt etter hennes teori. Men 3-åringen? føler som jeg jobber for døve ører!!!!
Hun er så vanvittig smart, sluttet med bleier dag og natt før hun var halvannet år, snakket rent som 2-åring, hun leser og skriver som 3-åring og er en så god og snill jente på alle måter, men så....

Hvor finner jeg tålmodighet til å jobbe med ei lita ei som ikke gidder å høre på ett nei?
Gammel 18-11-2010, 09:30
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

måtte le litt av inlegget dittt. Ser for meg den lille sydama

Nei, kva skal ein gjere? Gøyme unna alt ein er redd for og sette hengelås på det meste? også trøste seg med at det blir mange gode historeier å fortelle henne når ho blir voksen.
Ho høyres nå heilt fantastisk ut da.

Du, viss du finn kilden til tolmodighet, vær snill og del hemmeligheten da, kunne trenge ein dråpe eller to (eller ei heil tønne rettere sagt )
Svar med sitat
Gammel 18-11-2010, 10:24
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Hun høres ut som en herlig liten jente... Jeg bare elsker barn med egne meninger og stor kreativitet... Er det noen måte hun kan få egne ting å være kreativ med? ¨Få velge ut en sekk klær på loppemarked som hun kan gjøre hva hun vil med, får kjøpe egen billig sminke på Nille (eller hvor de nå har det) og Handle litt billigere matvarer til henne som hun kan får trikse med? Det kommer jo til å bli litt av et søl nå en stund, men tenkt når hun er fem og kan kokkelere stort!!

Jeg tror sånne barn (ja, alle barn) bør få utløp for kreativiteten sin på en eller annen måte i vhertfa.. ;

Lykke til - sikkert hektisk nå, men det kommer bedre tider....

Jeg hadde ei som prøvde tålmodigheten min til langt over bristepunktet i mange år. Nå er hun 10 og verdens herligste mest pliktoppfyllende, kreative og flinke (jada jada - vet man ikke liker det ordet her) jente.... Hun har fått egne vegger og stoler til å tegne på, klær å klippe i og alt som ellers trengtes.. Hun hadde sikkert blitt like herlig uansett - hun erjo seg selv fullt ut, men jeg tror disse barna har det hakket bedre med rom til å utfolde seg litt....
Svar med sitat
Gammel 19-11-2010, 09:20
Ruskesara sin avatar
Ruskesara Ruskesara er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 3,404
Ruskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond reputeRuskesara has a reputation beyond repute
Standard

Tolmodighet?

Jenterusket vårt er hakket mer oppfinnsom enn gutterusket. Hun er to og et halvt og gutterusket seks år. Det går fint, men jenterusket kan ikke gå for seg selv og kjede seg på samme måte som gutterusket kunne; da går det galt...

Ellers ser jeg på jenter som har en god del eldre storesøster at de små strekker seg veeeldig. Vi har et par kusiner med fem års mellomrom, men den yngste konkurrerer nesten på lik linje med søsteren i det aller meste. Det sier seg selv at det går på helsa løs noen ganger. Hun er jo også overlegen jevngamle unger og det er ikke alltid like greit.

Nei, hva man gjør? Rydder unna, flytter opp, låser inn, forklarer, snakker, venter... Det går jo over - til slutt.
Gammel 19-11-2010, 14:40
FatallyYours sin avatar
FatallyYours FatallyYours er offline
Member

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Trondheim
Meldinger: 54
FatallyYours will become famous soon enoughFatallyYours will become famous soon enough
Standard

ja ja... får vel bare håper det går over snart da.... Kanskje jeg irriterer meg litt for mye også. Bare vært litt vel mye i det siste.... Dere har nok rett. Håper jeg slipper å vente til hun er 10, dog
Gammel 20-11-2010, 13:38
Joannanas Joannanas er offline
Member

Medlem siden: Sep 2010
Meldinger: 40
Joannanas will become famous soon enoughJoannanas will become famous soon enough
Standard

Vi har en kreativ jente her også, og selv om det er frustrerende trøster jeg meg med at det er kjempegod egenskap som med tiden vil gi henne en stooooor fordel! Så jeg vil si gratulerer til foreldre med slike barn!!

Gi henne mulighet til å boltre seg i kreativitet! La henne også få være med på husarbeid, henge opp klær, vaske opp, bake osv.
Jenta mi elsker å holde på med scrapbook-tigene sine.. (Har kjøpt et sett som er til barn med klistremerker, stempler, saks, limstift m.m.)
Anbefaler også "barnas store IQ-bok", til å bryne seg litt på.. mange gode tips vi har tatt med oss...
Hva om hun får en pose med gamle klær som hun kan få lov til å klippe i? Hva om hun får sine egne sminkesaker? (Dem har billige sminketing på H&M).

Lykke til med din flotte 3-åring!
Svar med sitat
Gammel 26-11-2010, 09:12
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har tenkt på deg og denne tråden de siste dagene. Og jeg tenker nok slik som Johannanas. At det er viktig å finne gode trygge utløp for fantasien og kreativiteten.

Jeg tenker at barn som "lyver og stjeler" i en alder av tre år, de har ikke noe godt forhold til det å lyve og stjele slik vi voksne, og større barn, har. Jeg tenker at det kan være et tegn på at hun har litt for stramme grenser rundt seg, og at hun mestrer disse begrensningene på sin tre-årsmåte - ved å sno seg om dem.

Jeg ville absolutt ikke latt en treåring få ødelegge matvarer for å kokkelere. Men kanskje hun kan bli med deg når du lager mat - legge opp til at hun får utfolde seg på kjøkkenet på en trygg måte?

Du sier hun stjeler sminke for titusenvis. Jeg går ut fra at hun bruker din? Da tanker jeg som Johannanas at hun kanskje kan få sin egen ved siden av din - og så lære henne at "min og din"? Hun ville sikkert elske å bli med å kjøpe. "Jeg ser du liker å sminke deg, tullemor - skal vi ikke dra på butikken å kjøpe helt egen til deg?" - eller kanskje en fin julegave?

Sydame - som Johannanas sier - kanskje en egen pose med klippe-klær. Som barn klipte jeg i stykker et antikt kunstvevd sengetøy - for å lage dukke-klær. Det ble jo aldri brukt så da kunne jeg sikkert ta det - ikke så lett å vite forskjell som barn...

jeg ville gått gjennom alle de praktiske temaene slik - steg for steg for å se om man kan sette grenser for barn skal ikke ødelegge klær/mat/make up for å kunne leke. Dette anser jeg som riktige grenser å sette. Men jeg ville ikke satt dem som "nei!" men som en tilrettelegging for at behovene og ønskene får utløp på et annet sted.

Jeg vet ikke hvor du finner tålmodigheten... Den kan være ganske så kort her hos oss også når det røyner på, det kan jeg love deg!
Men det hjelper veldig på å ikke se på barnas døve ører som at de ikke vil høre på deg, men som et tegn på at de gjerne vil høre på seg selv. Det er så utrolige fine selvstendighetstrekk, og trekk som kan hjelpe dem til å få til mye av det de ønsker seg i livet.

Jeg tror det aller værste man kan gjøre i slike tilfeller er å sette mange begrensninger rundt barna uten å gi dem fullverdige alternativ - sett fra barnas ståsted.

Det nestverste er å begynne å strekke seg for å ettergi egene grenser for å imøtekomme barna - da skaper man seg mye trøbbel...

Men det å gå i seg selv å finne ut hvor man med glede kan flytte grenser eller tilrettelegge - det skaper grobunn for dialog, og barn som faktisk tåler å få et "nei" innimellom...

Det er krevende med kreative barn i huset... Men kanskje det også hjelper litt å tenke på at store vinger bakser mye, men kan også bære langt...?

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 26-11-2010, 18:58
Jordbær sin avatar
Jordbær Jordbær er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: østlandet
Meldinger: 1,246
Jordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond reputeJordbær has a reputation beyond repute
Standard

Jeg vet ikke om det er beste måten, men for oss fungerer det sånn:

* 2.5-åringen får kun bruke mønster-papirsakser (hun har heller ikke interessert seg for å klippe i annet enn papir ennå). Skarpe sakser legger vi på et høyt sted som kun 5-åringen rekker opp til. Og så prøver vi å klippe & sy litt sammen av og til (f.eks gamle T-skjorter som vi syr klær til lillesøster av - da er det ikke så farlig om noe blir feil ). Og da er det 5-åringen som klipper i stoffet.

* Sminke har jeg lagt på et høyt sted som ingen av barna vet om. Så foreløpig vet jeg ikke om de interesserer seg for å låne dette.

* Matlaging: jeg prøver å involvere barna i matlagingen (så ofte jeg har overskudd til det ). Da får barna lov å helle ingredienser oppi kjelen (5-åringen får også måle opp) og røre litt før jeg setter den på komfyren. Hvis noe skal deles opp, får de hver sin fjøl og en kniv tilpasset alderen (2.5-åringen får plastkniver - passer fint til å dele opp f.eks bananer). Og hvis jeg skal bake rundstykker, pizza e.l., får de hver sine deigbiter å leke med. Dette tror jeg er en fin løsning for oss - for de gangene det har gått laaang tid (flere uker/mnd) uten at barna får hjelpe til med matlaging, merker jeg at det blir mye mer leking (eller som jeg tolker det når jeg er sliten: søling ) med mat fra skap & kjøleskap.

Mamma til skolejente, barnehagejente og babyjente
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:53.

HOVEDSIDER