Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Skravlesiden > Frustrasjonshjørnet

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-03-2010, 23:40
vil vil er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Innlandet
Meldinger: 491
vil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to beholdvil is a splendid one to behold
Unhappy Mitt bøllebarn....

Lillebror har "diagnostisert" seg selv: Han fortalte meg for et halvt års tid siden at han er sjenert- og at det er derfor han i noen situasjoner oppfører seg som et "bøllebarn".

Han er et barn som ikke liker forandringer, ting skal helst være som de alltid er. Jeg opplever ikke at det er en rigiditet i dette, mer at han opplever (enkelte) nye situasjoner som vanskelige.Når han følger Storesøster til skolen kan han bli småfrekk i munnen til barn som er mye eldre enn ham (han er fire): "Dusting", "Dumming"- og han blir urolig i kroppen. Han blir støyende, og jeg antar at han framstår som både vanskelig og sikkert for noen ufordragelig

I barnehagen fungerer ting veldig greit: Han har meget god lekekompetanse, god konsentrasjon, er rolig i situasjoner der det forventes, klarer å vente på tur...., foreldresamtalene er stort sett solskinnsopplevelser. Jeg tror jeg kan si at problemene oppstår i møte med mennesker han ikke kjenner/situasjoner som er litt fremmede for ham. Jeg sier ikke at alt går på skinner til vanlig, men alt er greit! Han har, helt fra han var et knøtt, hatt MEGET god kontakt med følelsene sine, og kan verbalisere hvordan han har det. I etterkant av slike situasjoner blir han lei seg, og angrer veldig på det han har sagt.
Vi forsøker så godt det lar seg gjøre å forberede ham før vi skal noe. I etterkant, viss ting har gått litt på tverke, går vi gjennom situasjonene med ham og skisserer sammen hvordan han kunne løst dem. Når han mesterer godt i situasjoner han ofte kan ha blitt litt "breial" i har vi fokus på hvordan han har løst ting godt.....

I dag måtte vi til doktoren etter et uhell i barnehagen: Lillebror var IKKE komfortabel i situasjonen. Da legen kom og ropte oss opp, stakk Lillebror den andre veien. Da legen (og selvfølgelig en turnuskandidat!) kom inn på kontoret, sa Lillebror "dustinger". Han ville ikke lukke opp øyet da doktoren skulle se på det. Da doktoren slo av lyset, proklamerte Lillebror til dem at "dere er mørkredde"..... PUH!!!

Dette ble rotete. Egentlig vil jeg bare at noen skal skrive: Slik var min sønn også, og han "vokste det av seg!" Jeg ser at et plager ham, jeg vil ikke at han skal ha det slik!

Sist endret av vil; 13-03-2010 kl 10:02
Svar med sitat
Gammel 13-03-2010, 00:57
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Må legge meg nå, ville bare si at jeg har lest

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 13-03-2010, 15:40
CarinaNV CarinaNV er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 5,369
CarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond reputeCarinaNV has a reputation beyond repute
Standard

Vår minste är 4 och jag känner igen mig i en del av det du beskriver...
Svar med sitat
Gammel 13-03-2010, 18:13
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tror dere gjør det helt rette. Forberede så langt dere kan, og så snakke litt om det etterpå.

Og unger kan være litt slik, er ofte et tegn på usikkerhet.

Husker eldste en gang noen bak oss i køen i butikken ba han flytte seg litt; kan gikk til angrep, begynte å skubbe vogna hennes bort. Han taklet en periode ikke at fremmede snakka med han. Og nå (er 10) elsker han å opptre på kulturskolen eks. Men kan fremdeles falle litt bort om det er mange som kjenner han, men som han ikke vet hvem er (typisk slektstreff)

Dette går seg til, bare behold roen og fortsett slik dere stevner!

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Gammel 13-03-2010, 21:02
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har ikke erfaring med akkurat den måten å reagere på uvante/ukjente mennesker og situasjoner på. Men jeg synes også det høres ut som dere hjelper ham så godt det er mulig å gjøre.

Og jeg vet i alle fall at det kan skje enormt mye med barn fra de er fire til de er seks når det gjelder forståelse og økt trygghet. Så uten at jeg kan love det, så tror jeg at dette er noe som ser helt annerledes ut om et år eller tre.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:14.

HOVEDSIDER