Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Kjærlig veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-10-2012, 21:43
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 1,669
Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard dårlig oppførsel og stygge ord

Det har ennå ikke gått over her, selv om vi har bedre perioder. Sjuåringen strør om seg med stygge ord når hun blir sint, og det blir hun ofte for tiden. Hun kaller oss stygge ting, overdramatiserer og lager spetakkel. VI forstår ikke denne forvandlingen som startet for ca et halvt år siden. Den eneste forklaringen vi vet, er at venninnen hun er mest sammen med har minst like dårlig oppførsel hjemme. Men det kan vel ikke forklare alt. Noen dager er kjempefine, som i går da dagen startet med oppdagelse av årets første snø. Men de fleste dagene er det mye kamp, om påkledning, ting som må gjøres, om å komme presis (det er et fryktelig stress for å få henne på skolen i tide). Slett ikke hele tiden, for vi har mange fine stunder også. Men kommer en konflikt, eller hun blir sliten, kommer denne dårlige oppførselen. Hva kan vi gjøre for å snu dette? Gode tips mottas med takk!
Gammel 31-10-2012, 10:09
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Det høres frustrerende ut, for både liten og stor!
Jeg bare tenker høyt nå, så bær over med meg.

Jeg tror at denne alderen er ganske frustrerende, "skummel" og stressende for barna våre. De har begynt på skolen, og det har gått opp for dem at "dette er livet mitt nå". Ansvaret ved å bli større synker inn. Samtidig er de fortsatt SMÅ. De blir fortsatt slitne, frustrerte, forbanna, lei seg, redd og irritert over de samme tingene som før, men kanskje voksnes reaksjon på barnas oppførsel forandrer seg også i denne alderen? "Nå er du så stor, så ubevisst forventer jeg at du skal være voksnere, mer fornuftig o.l."

En annen ting er jo at barna etterhvert skal igjennom flere løsrivelsesfaser fra oss voksne. Det å begynne på skolen, få ansvar, ikke lengre være et lekende barnehagebarn men en stor jente som skal gjøre lekser o.l. vil naturlig nok være en stor omveltning for et barn. Det er ganske naturlig at det da skjer en form for løsrivelse også, i denne tiden. (Selv om de fortsatt er små.) Denne alderen blir vel kalt den første pubertet, av mange. Helt sikkert ikke uten grunn.

Som du ser, så har jeg få fasitsvar til deg. Jeg bare tenker høyt, og funderer på hva som kan ligge bak en slik oppførsel. For jeg tror fortsatt, som jeg har gjort i hele min foreldrekarriere, at barn oppfører seg så godt de kan i enhver situasjon. Når barn "ikke oppfører seg bra" så er det fordi noe plager dem, irriterer dem eller på andre måter forstyrrer balansen, tror jeg.

Er hun en person man kan snakke med om dette?
Forklare henne hva du/dere føler når hun sier og gjør sånn?

Kan dere gi henne andre måter å utrykke frustrasjon på?
Trenger hun mer søvn?

Kan hun ha noen allergier som bøller med systemet hennes?

Kan en roligere avslutning på dagen hjelpe? (Nå ANER jo ikke jeg hvordan kvelden deres er, så dette er overhodet ikke kritikk, bare et forslag.) Jeg merker selv at når jeg er sliten, og ikke orker "styre" så mye med Arvingens kveldstid, så blir han mer frustrert, får vanskeligere for å sovne o.s.v. Men når jeg tar meg tid til å lage "sove-te" (Kamille-te), tenner stearinlys, vi spiller kort mens han spiser kveldsmat, jeg drypper lavendel på puta hans før han legger seg o.l. så sovner han bedre, får mer søvn og livet blir litt bedre.

Kan det hende hun trenger bedre tid om morgenen? Om morgenen er stressende for henne av en eller annen grunn, så kan jo det lett forplante seg til hele dagen. Jeg vet selv hvor utrolig ekkelt det er å få en kjip start på dagen.

Jeg håper du får mange svar, med mer konkrete løsninger.
Bonsky (31-10-2012), CarinaNV (31-10-2012), Kivi (06-11-2012)
Gammel 31-10-2012, 12:39
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Maman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond reputeMaman has a reputation beyond repute
Standard

Takk for mange fine tanker og tips LBM, ja jeg synes det var mye bra her jeg!! Liker tanken din om å organisere dagene bedre, og det er sant at bedre tid om morgenen hjelper, det samme med bedre søvn og kos ved leggetid. For å få det bedre til har vi allerede bestemt å kutte ut en kveldsaktivitet, for vi er nok litt stresset alle sammen over alt vi skal rekke over.
LIkte også veldig tanken din om å hjelpe henne til andre måter å vise frustrasjon på. For nå kommer hylingen og de stygge ordene først. Noen tips til hvordan dette kan gjøres??
(Jeg har jo allerede snakket med henne om at det er lov å bli sint, fortelle hva en føler, men at det ikke er lov å si stygge ting til hverandre, og heller ikke slå (det skjer også av og til)
Det hjelper også å sette seg ned å snakke med henne om hvordan dette føles, men så sklir det ut igjen etter et par dager ... Sånne belønningssystemer liker jeg ikke, så det ville jeg jo helst slippe ...
Det hjelper veldig de dagene hvor ting av en eller annen grunn går bra, og vi kan forsterke den positive trenden ved positiv forsterkning, (ikke stjerner eller sånt da) gjøre hyggelige ting osv. Men når den negative spiralen først setter inn, og en er nødt til å forholde seg til alt det negative, og stemningen blir negativ ... ja, da er det vanskelig. Og det er da vi trenger noen gode verktøy, om de finnes ...
Gammel 01-11-2012, 09:10
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Vanskelig er det... Noe som hjelper synes jeg, er å bare innstille meg på at det kommer til å komme slike episoder og se for meg hvordan jeg skulle ønske jeg reagerte da.

Det å være stor nok at jeg rommer de følelsene som kommer, uten at det rokker stemningen i hele huset. Det er enormt mye lettere å si enn å gjøre, men det hjelper utrolig mye når jeg er bevisst på det!

Den ene delen av det er nettopp det å trygt å gå ut fra at episodene komer, så går vi ikke på tå-hev og lurer og håper på at de ikke gjør det...

Og den andre delen er den visualiseringen av en aksepterende og trygg Mamma som tåler de vonde følelsene som virvles opp. Det i seg selv hjelper synes jeg.

Jeg hørte en kort snutt online her om dagen - av en slik helt enkel visualisering. Skal se om jeg finner den igjen.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Medlemmer som liker Ingrid sin Post:
Kivi (06-11-2012)
Gammel 01-11-2012, 09:29
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ingrid Vis post
Jeg hørte en kort snutt online her om dagen - av en slik helt enkel visualisering. Skal se om jeg finner den igjen.
http://marcyaxness.com/dr-marcys-audio-sample-files/

Det er særlig den siste filen av de tre som jeg synes virkelig hjelper.

Jeg synes det er et flott utgangspunkt som settes i den første lydfilen. men jeg ikke ta utgangspunkt i at det ikke kommer noen vanskelige episoder i løpet av dagen. For meg er det viktig å ta det inn, og så se for meg at det vanskelige skal håndteres på en fin måte for alle involvert. Det jeg tar for gitt, er at jeg håndterer hva som helst som måtte komme, og at barna roer seg fort og finner balansen igjen.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Medlemmer som liker Ingrid sin Post:
Kivi (06-11-2012)
Gammel 03-11-2012, 17:49
Maman sin avatar
Maman Maman er offline
Senior Member

Standard

Tusen takk for gode tips Ingrid!! Dette skal prøves.
Men hva gjør man helt konkret for å stoppe dårlig språkbruk? NÅr det ikke hjelper å snakke om det, eller det tilsynelatende ikke har noen varig effekt. Ikke noe problem hos noen av dere?
I dag har vi jo hatt god tid, tuslet lenge rundt i pysj, spist frokost og spilt spill. Det forhindrer ikke at de sinte/slemme ordene kommer med en gang ting ikke blir slik snuska vil. Så angrer hun seg og sier unnskyld, men så er det ikke lenge igjen før hun er på'n igjen ... sukk.
Tror nok mye kan bedres med tålmodige voksne, god tid, god søvn og mat osv, men det er ikke bare det her, det er også en stygg uvane hun har fått som vi har problemer med å bli kvitt!
Gammel 03-11-2012, 18:05
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Jeg må innrømme at jeg er ikke så pedagogisk når det kommer til slikt altså... Her blir det gjerne "HEY!!" når jeg hører noe, og "sånne ord vil jeg ikke høre!!" Så pleier jeg å si at de kan så mange ord, at de kan bruke alle de ordene som er greit å bruke istedet, for å uttrykke det de vil si. Men jeg merker også at det kommer sjeldnere og sjeldnere, ettersom de blir eldre og ordene ikke er like spennende lenger...
Bonsky (03-11-2012)
Gammel 03-11-2012, 18:45
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Mmm - som Nselk her og..
Svar med sitat
Gammel 03-11-2012, 18:54
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Du har fått så fine svar her, og har ikke så mye å tilføye. Er litt i samme båt selv; har en 6-åring som til tider har et ganske voldsomt språkbruk. Jeg leser nå boka "eksplosive barn" av Ross Greene, anbefales varmt!

Jeg tenker også litt sånn at når de stygge ordene kommer, så er det pga mangel på en bedre måte å uttrykke frustrasjonen på. Det er ikke alltid så enkelt å sette ord på alle følelsene, spesielt ikke midt i heten av en diskusjon/ konflikt. Her har jeg (iallefall tidvis, ikke alltid det funker der og da), hatt nytte av speiling, og å hjelpe med å sette ord på følelsene. Men det fungerer som regel best å være i forkant (ikke alltid så enkelt..) smi mens jernet er ksldt, og samtidig være mentalt forberedt på at det kommer vanskelige episoder (enig i Ingrid der)

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Gammel 03-11-2012, 19:29
Belladonna sin avatar
Belladonna Belladonna er offline
Moderator

Sted: Trøndelag
Meldinger: 8,169
Belladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond reputeBelladonna has a reputation beyond repute
Standard

Når det kommer banneord og annen stygg språkbruk uten at det er stor frustrasjon med i bildet, så kommer jeg som regel med et alternativ. F.eks om eldstemann sier at han sprang jævla fort, så kommenterer jeg bare at det går også an å si superfort f.eks. Ofte kan han komme med egne forslag til alternativer, og det blir ingen big deal av det. Men sier de noe stygt til andre er jeg ikke like pedagogisk alltid nei, særlig ikke når de to største krangler og roper diverse til hverandre.. *sukk*

Lillegutt jan -04
Lillebror apr -06
Mini okt -10
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:55.

HOVEDSIDER