Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Kjærlig veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 04-07-2011, 10:35
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard "Jeg kjeeeeder meg!"

Det har blitt noen slike utbrudd her hos oss de siste ukene, fordi vi har valgt å ha en rolig sommer hjemme. Det er klart det er er en omstilling for ungene fra en aktiv hverdag med skole, barnehage, besøk, masse venner overalt osv. Men dette er jo et bevisst valg av oss, og vi kommer ikke til å dra til Legoland bare fordi ungene kjeder seg litt, for å si det sånn...

Hva svarer dere når halvstore unger (i vårt tilfelle 5-8 år) klager over at de kjeeeder seg? På den ene siden synes jeg jo ikke de har noen spesiell grunn til å kjede seg når rommet er fullt av leker og bøker, naboungene leker i gata og vi har hele dagen på oss til å finne på gøy. Men på den andre siden vil jeg jo gjerne være "hjelpsom"...

Hvor mye aktiviserer dere barna, og hvor mye lar dere dem kjede seg?
Gammel 04-07-2011, 10:54
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Eg er litt kjip og lar ungene mine berre kjede seg

Eg aktiviserer dei lite pga at dei kjeder seg. Altså eg går ikkje rundt å finner på ting berre for å aktivisere dei. Dei tinga eg finn på, finn eg på fordi eg skulle finne det på uansett. Wow så god eg er på å forklare Men skjønner?

Eg kan gjerne foreslå ting, men av erfaring så meiner dei at mine forslag er kjeeedleg uansett, ja viss eg ikkje kjem opp med noko superdupert bra då, ala bading og slikt.

Så når mine unger slenger i ein stol å kjeeeeder seg, mine forslag er uaktuelle, så seier eg at då får dei enten hjelpe meg med husarbeid så har dei noko å gjere, ellers så får dei berre sitte å kjede seg då. Er det fint vær, forlanger eg at "kjedinga" skal foregå ute.

Eldstemann kjeder seg mykje. Dersom han ikkje får sitte forann ein eller anna skjerm, så kjeder han seg. Heilt tragisk. Er kompiser på besøk og dei ikkje får sitte på multimedia, så sitt dei i sofaen og måper og trykker litt på mobilen. Har ingenting anna å finne på. Ser 6 åringen har begynt litt sånn også. Gjeld dette spessielt gutar? 10 åringen som er jente, er mykje flinkare til å finne på ting.
Svar med sitat
Gammel 04-07-2011, 11:52
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg lar også barna kjede seg. Etter en økt med "det er så kjeeeedelig!!!", så popper oftest kreativiteten opp og de setter i gang med å leke. De må ofte bare over kneika først.

Og så passer jeg på at det er fine muligheter. Lekerommet må ikke være alt for rotete for eksempel - da inspirerer det ikke til lek. Og så strekker jeg meg litt for å komme dem i møte når de får noen ideer til lek etter en slik "jeg kjeeeder meg!!!" for å vise dem litt at det nytter å komme på noe. Men stort sett setter de i gang av seg selv.

Men det krever at jeg holder ut en halvtime med kaos mens de kjeder seg. Her i huset sloss og krangler de, og er "rampete" når de kjeder seg - så det å ikke miste all tålmodighet underveis mot litt kreativ lek er en balansegang... Det er av og til fristende å sette dem i gang med noe, eller la dem se TV eller slikt bare for å få litt ro. Men det er jo ikke det som hjelper dem til å bli kreative lekere.

Jeg passer også på at det er en slags variasjon mellom å måtte finne på alt selv og det å få noen tilbud.

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 04-07-2011, 21:19
Krusedull sin avatar
Krusedull Krusedull er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 8,874
Krusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond reputeKrusedull has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har sagt til 7- og 10-åringen at det er vitenskapelig bevist at barn har godt av å kjede seg litt Etterpå ble de riktig så kreative faktisk Sikkert tilfeldig altså, men jeg hadde litt moro av det.

Ut over å slenge om med med sånne tullete utsagn hender det jeg sier at jeg skjønner at de kjeder seg, men at jeg også vet at de helt sikkert klarer å finne på noe å gjøre hvis det blir alt for kjedelig. Og det funker det altså!

Nå liker de to eldste å finne på ting sammen i utgangspunktet, så selv etter to uker "kjedelig" hjemme-ferie så langt, har det ikke kjedet seg noe særlig. De klipper og limer og styrer på, eller leker med diverse lekefigurer, dokker eller andre ting inne, hopper tau, leker med rocke-ringer, leker i lekestua, eller bare - ja - driver med ett eller annet - ute.

De er ikke vant til å bli underholdt hjemme, jeg synes vel i grunnen det er ganske kjedelig å "leke" Og de er jo så store at de klarer jo mye selv. Så henger 2-åringen på... ser heller for meg at hun "kjeder" seg på småbarns-avdelinga på barnehagen heller enn her hjemme

www.krusedull.net
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:32.

HOVEDSIDER