Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Kjærlig veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-06-2011, 10:56
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard Hardt presset av Jesper Juul

Det er helt normalt at et barn på under tre år ikke har lært seg å bæsje på do ennå:

http://www.dagbladet.no/2011/06/01/m...barn/16758078/

Sitat:
Forventninger er den største synderen i kjærlighetsrelasjoner, og helt spesielt når de får karakter av krav. «Man kan vel forvente at?...?». Problemet er at mine forventninger jo er mine. De er oppstått i mitt hode, og derfor er de mitt ansvar. Dette ansvaret tar vi ikke så ofte. I stedet gjør vi den andre parten i relasjonen ansvarlig for å leve opp til våre forventninger. Så kommer alle de negative følgene: Vi føler oss såret, skuffet, ikke elsket, sviktet, vi blir sinte og kranglete. Eller vi føler oss utilstrekkelige og mislykkete med all den inn- eller utadvendte aggresjon som følger av nettopp denne opplevelsen.
Syns hele denne artikkelen av Jesper Juul var inspirerende!
Gammel 05-06-2011, 14:19
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Først ble jeg sittende som et spørsmålstegn, fordi jeg følte at Jesper Juul prøvde å si at barn som slutter med bleier sent har problemer i relasjonen til foreldrene, og det synes jeg var et ganske drøyt utsagn. Må også pirke litt på at han sier i typisk Juulsk- "sånn er det bare"-stil at unger vil ha 8-10 uhell i løpet av de neste 2-4 mnd. Jeg skjønner ikke hensikten med å være så bastant på slike ting, når det selvsagt ikke er noen automatikk i det. Ingen av mine unger har hatt 8-10 uhell i løpet av månedene etter de sluttet med bleie. De har hatt 1-2 uhell hver, og de var veldig ulik i alder når de sluttet. Jeg får litt følelsen av at han sier slikt bare for å fremheve seg selv, og sette to streker under svaret fra selveste Jesper Juul. Hvorfor kunne han ikke heller ha skrevet: Mange barn opplever å ha uhell de første månedene etter bleieslutt, og da kan dere *blabla*, i stedet for å sette en slags øvre og nedre grense som er definert av HAN.

Nå er jeg ferdig å pirke. Ellers synes jeg det var bra. Flott å bevisstgjøre foreldre på deres forventninger i forhold til når ungene skal slutte med smokk, bleier, formiddagsdupp osv. Generelt så har jo veldig mange av oss slike forventninger til ungene. Selv var jeg mye mer sånn med eldstemann....jeg tenkte mer på om det ikke snart var på tide å slutte med ditt og datt, og hvordan jeg skulle gå fram dersom han ikke sluttet "i tide", selv om jeg jo hele veien ønsket å "presse han" på en mild og IKV måte (oh the irony..) Med lillemor så har jeg ikke tenkt så mye på det, bare regnet med at ting vil komme av seg selv. Og det har det også gjort. Hun har sluttet med smokk og bleieslutt før jeg har "forventet" at hun skal gjøre det. Men guri - så mange samtaler jeg har hatt med andre småbarnsforeldre rundt disse spørsmålene......når skal ungene slutte med dupp, smokk, bleier...har hun/han sluttet enda, hvordan gikk det til osv....

Jeg føler at jeg har latt minstemor styre veldig mye selv i forhold til slikt, og at hun "mestrer" alle slike overganger mye bedre enn de fleste andre barn. Hun bare bestemmer seg for at nå er det "sånn og sånn". Men jeg vet ikke om det er tilfeldig, eller om f.eks storebroren også hadde vært sånn om han ble overlatt til å finne ut av ting på egen hånd, eller om det er hennes personlighet som er "sterkere" og mer selvbevisst..
Gammel 06-06-2011, 10:50
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Veldig fint budskap fra JJ, men han virker litt bastant i uttalelsene sine. 8-10 uhell, hvordan kan han si det? Det er jo så forskjellig. Og så synes jeg ikke han skal trekke inn at det er "naturlig" å slutte med bleie når man er 2,5-4 år, når det er så lite naturlig som det kan bli å gå med bleie. Bleier er noe vi har påtvunget barna våre, og som dermed har lært dem å overse kroppens naturlige signaler. Da blir kanskje bleieslutt mer en overgang fra en unaturlig tilstand...he, he, nok flisespikkeri fra meg. Altså, fint budskap i artikkelen synes jeg!

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 06-06-2011, 21:04
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Måtte tenke litt over det dere har skrevet petunia og Sally, og jeg er enig i det dere bemerker. Den setningen med 8-10 uhell syntes jeg også ble noe merkelig. En del av budskapet hans er jo at vi ikke skal henge oss opp i slike oppskrifter, men likevel er det lett å tolke det han skriver som en fasit også.

Det jeg likte spesielt godt var alle de budskapene som kommer igjennom, som ikke har med pottetrening/dotrening å gjøre. Blant annet det han skriver om at barn mellom 0 og 5 år ikke trenger oppdragelse.

Akkurat når det kommer til bleieslutt, så har nok jeg andre tanker om det enn Jesper Juul. Det er ikke når du gjør det, men HVORDAN du gjør det som det kommer an på, tenker jeg. Minsten her (på under 2 år) har ønsket å gå uten bleie (og mye uten klær også ) en stund nå, og har fått lov til det. Her er det masse "uhell", som vi igrunn ikke ser på som uhell. Men skal han gå rundt uten bleie, så passer vi også på at han kommer seg på potte etter mat og søvn (med så lite press vi klarer!), så det ikke blir alt for mye vask. Og det går jo kjempefint, kanskje et "uhell" om dagen, han koser seg med det og det gjør vi også. Men hadde vi hatt en forventning om at han nå må være tørr snart, så hadde presset kommet frem tror jeg, selv hvor avslappet vi hadde prøvd å være.

Jeg tenker litt på det med bleieslutt som med det å spise selv med skje. Hvis han ønsker det, så kan han gjerne prøve det. Det blir litt mer arbeid en stund kanskje, med å tørke opp, men så lenge det ikke blir for mye for meg, så hvorfor ikke la han få spise med skje eller gå uten bleie, og så går det jo seg til av seg selv etterhvert.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:03.

HOVEDSIDER