Først ble jeg sittende som et spørsmålstegn, fordi jeg følte at Jesper Juul prøvde å si at barn som slutter med bleier sent har problemer i relasjonen til foreldrene, og det synes jeg var et ganske drøyt utsagn.

Må også pirke litt på at han sier i typisk Juulsk- "sånn er det bare"-stil at unger vil ha 8-10 uhell i løpet av de neste 2-4 mnd. Jeg skjønner ikke hensikten med å være så bastant på slike ting, når det selvsagt ikke er noen automatikk i det. Ingen av mine unger har hatt 8-10 uhell i løpet av månedene etter de sluttet med bleie. De har hatt 1-2 uhell hver, og de var veldig ulik i alder når de sluttet. Jeg får litt følelsen av at han sier slikt bare for å fremheve seg selv, og sette to streker under svaret fra selveste Jesper Juul. Hvorfor kunne han ikke heller ha skrevet: Mange barn opplever å ha uhell de første månedene etter bleieslutt, og da kan dere *blabla*, i stedet for å sette en slags øvre og nedre grense som er definert av HAN.
Nå er jeg ferdig å pirke.

Ellers synes jeg det var bra. Flott å bevisstgjøre foreldre på deres forventninger i forhold til når ungene skal slutte med smokk, bleier, formiddagsdupp osv. Generelt så har jo veldig mange av oss slike forventninger til ungene. Selv var jeg mye mer sånn med eldstemann....jeg tenkte mer på om det ikke snart var på tide å slutte med ditt og datt, og hvordan jeg skulle gå fram dersom han ikke sluttet "i tide", selv om jeg jo hele veien ønsket å "presse han" på en mild og IKV måte

(oh the irony..) Med lillemor så har jeg ikke tenkt så mye på det, bare regnet med at ting vil komme av seg selv. Og det har det også gjort. Hun har sluttet med smokk og bleieslutt før jeg har "forventet" at hun skal gjøre det. Men guri - så mange samtaler jeg har hatt med andre småbarnsforeldre rundt disse spørsmålene......når skal ungene slutte med dupp, smokk, bleier...har hun/han sluttet enda, hvordan gikk det til osv....
Jeg føler at jeg har latt minstemor styre veldig mye selv i forhold til slikt, og at hun "mestrer" alle slike overganger mye bedre enn de fleste andre barn. Hun bare bestemmer seg for at nå er det "sånn og sånn". Men jeg vet ikke om det er tilfeldig, eller om f.eks storebroren også hadde vært sånn om han ble overlatt til å finne ut av ting på egen hånd, eller om det er hennes personlighet som er "sterkere" og mer selvbevisst..