Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Kjærlig veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-05-2013, 23:17
Gyda sin avatar
Gyda Gyda er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Jæren
Meldinger: 7,955
Gyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond reputeGyda has a reputation beyond repute
Standard

Artikkelen var fra 2008, så vi får tro at det ikke er noe som har spredt seg så vidt...

AB - sikkert sånn jeg skulle gjort for lenge sida... Mye kunne sikkert vært bedre da... eller ikke...
Gammel 16-05-2013, 07:25
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Da jeg hadde hund leste jeg den "ikke skyt hunden"-boken, og den var jo veldig fin for oppdragelse av hunder. Jeg drev med klikkertrening i stedet for å straffe hunden. Men husker igjen fra den boken at det stod om hvordan man kunne overføre dette til ektefelle og barn også (uten klikkeren da ). Dette leste jeg før jeg fikk barn selv, og syntes det hele hørtes veldig bra ut, dette ville jeg gjerne gjøre når jeg fikk barn. Og det er jo noe i det også, det er klart det er bedre å si noe positivt hver gang mannen vasker opp, enn å kommentere negativt den gangen han ikke har gjort det. Husker jeg fortaltemin mor om denne fantastiske boken jeg hadde lest, og hvor bra det ville være for barn å heller bli behandlet slik enn å få kjeft, og hvor mye bedre dette måtte være for samlivet med mannen osv. Min mor ble lett opprørt, men sa på en fin måte at det kanskje var litt manipulerende? Det skulle ikke mer til før jeg begynte å tenke litt annerledes, at det kanskje ikke var en fullt så god ide som det jeg først hadde trodd. Skikkelig rart å tanke tilbake!

Men noen ganger kan vel slik "hundetrening" kunne forsvares, hvis man skal trene inn en viss adferd eller lære noen noe, og man ikke har noen annen måte å gjøre det på?
Gammel 16-05-2013, 07:25
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Da jeg hadde hund leste jeg den "ikke skyt hunden"-boken, og den var jo veldig fin for oppdragelse av hunder. Jeg drev med klikkertrening i stedet for å straffe hunden. Men husker igjen fra den boken at det stod om hvordan man kunne overføre dette til ektefelle og barn også (uten klikkeren da ). Dette leste jeg før jeg fikk barn selv, og syntes det hele hørtes veldig bra ut, dette ville jeg gjerne gjøre når jeg fikk barn. Og det er jo noe i det også, det er klart det er bedre å si noe positivt hver gang mannen vasker opp, enn å kommentere negativt den gangen han ikke har gjort det. Husker jeg fortaltemin mor om denne fantastiske boken jeg hadde lest, og hvor bra det ville være for barn å heller bli behandlet slik enn å få kjeft, og hvor mye bedre dette måtte være for samlivet med mannen osv. Min mor ble lett opprørt, men sa på en fin måte at det kanskje var litt manipulerende? Det skulle ikke mer til før jeg begynte å tenke litt annerledes, at det kanskje ikke var en fullt så god ide som det jeg først hadde trodd. Skikkelig rart å tanke tilbake!

Men noen ganger kan vel slik "hundetrening" kunne forsvares, hvis man skal trene inn en viss adferd eller lære noen noe, og man ikke har noen annen måte å gjøre det på?
Gammel 16-05-2013, 08:12
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Der var den ja.
Hadde vore interessant å visst korleis det gjekk med det prosjektet som læraren hadde SÅÅÅÅ tru på
Her burde det vore eit oppfølgingsintervju
Svar med sitat
Gammel 16-05-2013, 15:36
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Godemine Vis post
Der var den ja.
Hadde vore interessant å visst korleis det gjekk med det prosjektet som læraren hadde SÅÅÅÅ tru på
Her burde det vore eit oppfølgingsintervju
Ja, skulle gjerne visst hvordan det gikk! Både i barnehage og skole her har vi jo opplevd at det blir innført diverse mer eller mindre teite belønningssystemer. Stjerner på tavla, stjerner i boka, TV i matpausen hvis dere er stille hele dagen, vennekort, gullkort. De fleste tingene funker helt greit en stund, og så blir de borte. Jeg har snakket litt med barna om at det er fint å få stjerne, men at de må huske på at man ikke oppfører seg fint for å få stjerne, men fordi det er den riktige tingen å gjøre. Sukk. Men når det gjelder de der klikkelydene så tror jeg virkelig at selv mine ganske små barn raskt hadde blitt irriterte / følt seg overvåket på helt feil måte.
Godemine (16-05-2013)
Gammel 16-05-2013, 17:40
Aurora Borealis sin avatar
Aurora Borealis Aurora Borealis er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Der nordlyset er
Meldinger: 2,594
Aurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond reputeAurora Borealis has a reputation beyond repute
Standard

Jeg opplever mye adferdstrening på småskolen her. Og det gir bare en ytre motivasjon.

Og for å videreføre dette med hunder, så er det også viktig for dem å få belønning, også etter at de har lært kommandoen. Hunder kan jo ikke reflektere som oss mennesker og kun styrt av instinkter og klassisk betinging.

To store, fire små og en minibuss
Svar med sitat
Medlemmer som liker Aurora Borealis sin Post:
Godemine (16-05-2013)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:57.

HOVEDSIDER