Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Kjærlig veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-01-2012, 23:00
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard Oppfører voksne seg etter alle påbudene og forbudene de gir barna?

...likte særlig den setningen i denne artikkelen.

http://www.dagbladet.no/2012/01/06/k...bruk/19696247/

Har dere noen spesielle regler eller ordninger knyttet til skjermtid for ungene?
Gammel 07-01-2012, 23:13
karimor karimor er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Nord-Vestlandet
Meldinger: 1,551
karimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond reputekarimor has a reputation beyond repute
Standard

Vi har vel ein regel (ikkje utan unntak den heller da....) om skjermpause under felles måltid.

Vi har ingen tidsbegrensning for bruk av dingsane våre, men innimellom, litt vilkårleg, finn eg el mannen ut at no må dei slå av og gjere noko anna når det begynner å sjå ut som om ein heil dag skal gå m til skjermaktivitet. Vi blir som oftast einige m dei om det da.

Dei lærer alt mulig, språk, fakta, presentasjon og mykje av det dei held på m er sosialt på den måten at dei enten er på nettforum el at dei held på i lag framfor skjermen. Eg er i det heile tatt lite bekymra for nett- og skjermaktivitet, sjøl om det er fleire timar som går m til det kvar dag. God tid til slikt om ein dropper sfo!
Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 01:10
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Veldig, veldig gode poeng i den artikkelen Da eldstemann var yngre, så hadde jeg et slags kontrollbehov i forhold til hvor mye han så på TV. Men så fikk jeg et godt råd her inne (fra Ingrid, tror jeg?) om å la han se og se og se og se på TV til han ble kjempelei? Eller kanskje hun spurte: hva skjer hvis du bare lar han se? Etter det oppdaget jeg at han etter en periode med veeeeeldig mye TV, begynte å regulere seg godt selv.

Vi har ingen regler eller grenser for bruk av noe egentlig her i hus. Det regulerer seg greit selv. Den som er dårligst på selvregulering er nok - tada - mor i huset. Ungene er veldig aktive og kreative og flinke til å holde seg tilstede i virkeligheten. Eldstemann elsker å se sport på TV, mellomstejenta ser ikke mye på TV. Når hun ser på er det egentlig mest for å være sammen med noen andre som ser på TV, som f.eks storebroren eller venner som er på besøk som ser på barne-TV. Vi har aldri hatt noe fast opplegg med å se på barne-TV kl. 18.00 her... Ellers bruker eldstemann PC til å følge med Premier League og slike ting, og mellomstemor spiller ABC-spillet eller Josefinespill eller noen andre rolige spill en eller to ganger i uka, kanskje? Eldstemann er hekta på Wordfeud på Iphone og liker å sende sms med slektninger. Mellomste kan også noen ganger ta en av telefonen for å spille noen veldig uskyldige barnespill på dem. Jeg synes det er veldig greit at de lærer seg å bruke PC og telefoner, jeg. Og jeg har heller ingen problemer med at eldstemann følger med på sport.

Meeen, jeg har jo av og til sett litt på youtube eller TV på ting som tydeligvis er kult blant mange unger, som jeg ikke hadde likt at ungene mine så på. F.eks så jeg såvidt på dette Ninjagoo-greiene på youtube, etter at jeg og guttungen i lengre tid egentlig hadde stusset litt på hva dette var siden det er så mye greier på lekebutikkene. Og det forklarte jo egentlig hvorfor alle guttene i klassen løper rundt som hodeløse tullinger og roper Ninjagooooo mens de sparker etter hverandre og er helt fjerne i blikket. Slikt fenger ikke han heldigvis, og jeg hadde ikke latt han sitte å se på sånt noe særlig, og spesielt ikke alene. En ting er nå all drepinga, men jeg synes det bidrar til et idiotisk verdensbilde av "good vs. evil" som jeg synes det er tankeløst å fore småunger med i 2012. Det er forskjell på det å se på TV, og det å se på TV også. Og på det å spille spill, og det å spille spill. Og på å bruke tid på TO-forumet her, og det å bruke tid hver eneste dag på å skrive på et forum for høyreekstreme f.eks

Vi er alltid i nærheten da, det kan ikke plutselig komme noe på TV eller på PC eller på telefonen uten at vi får det med oss. Ja, bortsett fra guttungen nok har fått med seg mer av Tour de Ski enn meg da, men jeg vet jo hvilken kanal han har hatt på.

Vi har også skjermfrie måltider. Men jeg sier alltid i fra god tid i forveien om at det nærmer seg mattid, sånn at de kan avslutte eller mentalt innstille seg på at de ikke får sett ferdig. Hvis noe er veeeldig spennende og helt på slutten på TV, så er det ingen krise om en av de kommer litt senere til bordet og spiser halvkald mat heller. Det er ikke akkurat hver dag det skjer.

Hvis vi ikke har noen planer en helg, så vet jeg at tiden egentlig godt kan gå med til at vi alle sitter foran hver vår dings eller skjerm veldig, veldig mye av tida. Da passer vi på å enten komme oss ut i naturen på tur om det er greit vær, tar en tur til byen og drikker kakao på kafe eller at vi f.eks bruker store deler av dagen til å spille brettspill, til baking eller til aktiviteter som perling. puslespill og sånt.

Men i det daglige så er de jo på skole eller barnehagen halve dagen, så leker de hjemme med eller noen besøkende barn en time eller to før middag, så er det jo nesten hver dag en aktivitet på ettermiddagen (turn på mandager, skitreninger på tirsdager og korøvelse på torsdag og onsdagsklubb annenhver onsdag). Og så er det jo personlig hygiene og litt kos og kveldsmat før det er natt. Så det er jo ikke akkurat sånn at de har 5 timer daglig som de kan bruke til å spille skytespill på PCen heller da. Jeg forstår ikke helt hva slags liv folk lever dersom ungene har tid til å spille så mye dataspill eller se så mye på TV at det får blitt et problem. Da må det vel nesten være sånn at ungene sitter på rommet og spiller dataspill eller ser på TV fra de kommer hjem fra skole og fram til de legger seg? Og da våger jeg å påstå at familien må ha helt andre problemer enn selve spillinga/TV-gloinga.

Sist endret av Sally; 08-01-2012 kl 02:05
Svar med sitat
Gammel 08-01-2012, 01:40
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Ja, det samme hos oss som hos Sally. Leo er stort sett aktiv hele dagen og ettermiddagen så dataen går ikke ut over aktiviteten. Jeg derimot har en helt klar dataavhenighet - som jeg bør gjøre noe med. Og som jeg tenker en del på. For han lærer jo helt klart at data - det er avslappende og fint det. Og han elsker det han også. Han bare elsker enda høyere å gå på ski, skøyter etc etc. Skulle ønske det var det samme med meg.
Gammel 08-01-2012, 18:12
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard Re: Oppfører voksne seg etter alle påbudene og forbudene de gir barna?

Sitat:
Ja, det samme hos oss som hos Sally. Leo er stort sett aktiv hele dagen og ettermiddagen så dataen går ikke ut over aktiviteten. Jeg derimot har en helt klar dataavhenighet - som jeg bør gjøre noe med. Og som jeg tenker en del på. For han lærer jo helt klart at data - det er avslappende og fint det. Og han elsker det han også. Han bare elsker enda høyere å gå på ski, skøyter etc etc. Skulle ønske det var det samme med meg.
Hehe..ja ikke sant? Jeg er nett og tvavhengig! Jeg får bruke månedene framover til å bli et godt forbilde i forbindelse noe nett og tv. Har mye å gå på der, er også mer glad i rolige aktiviteter ute om sommern og bøker og hobby inne og sånn enn å være aktiv ute med trim og full fart... Må skjerpe meg, vil jo ikke være skyld i at lille blir en sofagris.

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 08:26.

HOVEDSIDER