Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Kjærlig veiledning

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-08-2011, 00:27
Smithton Smithton er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 1,003
Smithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant futureSmithton has a brilliant future
Standard Trusler

Hva skjer med barna, eller forholdet mellom foreldre og barna, når man bruker trusler? Da tenker jeg ikke nødvendigvis på trusler om direkte straff eller inndragelse av goder, men mer f.eks "hvis du ikke spiser opp maten din, gir jeg den til hunden". "Hvis ikke du slutter med X eller Y så drar vi hjem", eller "hvis ikke du kommer nå, drar vi hjem uten deg" etc etc.

Ally (10)
Svar med sitat
Gammel 03-08-2011, 07:21
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Det kommer gjerne litt an på hva trusselen gjelder og alderen på barnet. Kan dele noen av mine tanker rundt dette, uten at det er noen fasit:

Når barnet har nådd en viss alder og det ikke gjelder "store" ting, så kan en trussel like gjerne være en advarsel til barnet om hva som vil skje, slik at barnet faktisk kan gjøre noe med det selv. Men da må det jo være en advarsel om noe som faktisk vil skje og advarselen må være en mulighet for barnet. Og man må være obs på at barnet lett kan føle ansvaret for situasjonen, noe som kan være for mye for barnet.

Ut fra denne tankegangen kan jeg komme med et par eksempler:

- Hvis man truer med at man går fra barnet hvis barnet ikke kommer, så er det forhåpentligvis ikke en advarsel om noe som faktisk kommer til å skje, så det blir bare en tom trussel. Hvis barnet likevel tror at det kan skje, kan det skape redsel hos barnet. Dette kan bidra til et forhold mellom foreldre og barn som er preget av frykt for å miste, mangel på trygghet.

- Hvis man for eksempel er på et bibliotek og barna bråker skikkelig, så ser jeg ingen problem med å si at "hvis du ikke er stille og slutter å løpe, så må vi gå herfra". Barnet får en mulighet til å gjøre noe med situasjonen selv, før man eventuelt må dra.

Kommer man med små og store trusler hele tiden, så er vel det i et forsøk på å kontrollere barnet. Større barn vil vel da ganske raskt forstå at det ikke er noe i truslene hvis de ikke følges opp. Men det vil gjerne likevel bli en konfronterende måte å forholde seg til hverandre på, som gjør det vanskeligere å virkelig se barnet.

Jeg hører ofte at man ikke skal komme med tomme trusler. Det blir ofte tolket som at man må gjennomføre det man truer med. Poenget er vel heller at man skal beholde roen og ikke si ting man faktisk ikke mener.
Gammel 03-08-2011, 09:22
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av BukkeneBruse Vis post
Poenget er vel heller at man skal beholde roen og ikke si ting man faktisk ikke mener.
Mhm...
Gammel 03-08-2011, 14:03
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg tenker også at det er en balanse mellom trusler, og konsekvenser av uakseptabel atferd. Og så er det det å definere hva som er uakseptabel atferd, da Der ligger det vanskelige synes jeg.

Å true med noe som er skummelt eller veldig trist bare for å skremme barnet til "riktig" oppførsel, det synes jeg er noe man skal unngå. Type "hvis du ikke kommer nå, så reiser vi fra deg". Det jeg gjør, det er å si "Jeg skal gå nå, jeg vil at du skal komme. Nå begynner jeg å gå den veien". Da kommer de alltid (og ofte mens de roper "ikke gååååå fra meeeeeg" - hvorpå jeg forsikrer om at jeg aldri går fra dem, men at jeg vil gå nå). Men noen ganger ER konsekensen av atferd skummel, og da må man på en måte få formidlet det også. "Du MÅ gå sammen med meg nå, ellers kan du bli påkjørt av en bil og bli alvorlig skadet eller dø" kan jeg finne på å si om de vimser av gårde og ikke vil høre i trafikken. Det er ingen trussel, det er en helt reell konsekvens av uforsiktighet. Klarer de ikke å høre, så blir det rett i bilen. Der er jeg knallhard.

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 03-08-2011, 22:25
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har ofte pleid å komme med tulle-trusler... av typen "hvis dere ikke slutter å hoppe i sofaen så spiser jeg dere / biter av dere nesa" og liknende. De pleier å synes det er morsomt. Men jeg må passe meg litt, for er de i feil dagsform er det plutselig ikke så gøy mer...
Gammel 14-08-2011, 15:58
Hybelkaninen Hybelkaninen er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 387
Hybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond reputeHybelkaninen has a reputation beyond repute
Standard

Etter hvert som barna blir eldre blir det mer naturlig at oppførselen virker inn på oss voksne tenker jeg. En overtrøtt ettåring kan være en tålmodighetsprøve, men den kan ikke noe for det, og jeg vil strekke meg langt for å ikke bli frustrert (selv om det kan skje). Men da niåringen var sur og mutt med på kleshandling sprakk jeg til slutt og sa at det ble ingen innkjøp i dag, rett og slett.

Jeg synes det er litt vanskelig, for det må jo være rom i en familie for å ha dårlige dager. Alle har det. Hvor skal balansen gå mellom å måtte holde vonde følelser tilbake kontra å være "frekk" og lite hensynsfull? (Tenker her på større barn og voksne)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:27.

HOVEDSIDER