Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Tilknytning og større barn > Ungdom

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-10-2013, 10:48
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard Småfrekke ungdommer.

Ja, hvordan reagerer dere på dette? Når ungene nærmer seg/kommer i ungdomsalderen, så vil vel mange av oss (om ikke alle) merke at hormonene deres er litt på tur, og at sleivkommentarene sitter itt løsere?

Hvordan mener dere slikt skal "håndteres"? JEg ser så mange forskjellige reaksjoner hos folk rundt meg med tenåringer. Noen bare ler, og lar det prelle av. Noen slår hardt ned på det. Og alt i mellom.
Gammel 20-10-2013, 11:53
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Jeg har en på 9 1/2 som allerede er begynt å banne, snebbe når han bllir snakket til av meg eller pappaen, og virker tidvis ekstremt hormonell og pre-teen. Håper ikke det blir ti ganger verre etterhvert...

Jeg lar noe banning bare gå, noe kommenterer jeg. Han vet jeg ikke liker det, samtidig kan jeg banne selv i enkelte sjeldne situasjoner (ikke stolt av det, men det er nå sånn...), så jeg tenker det går seg litt til hvis det ikke får så mye oppmerksomhet. Derimot prøver jeg å prate med han når han "er sånn" (snebbete og sur og irritabel), for da ligger det oftest noe annet bak. Men slår ned på snebbing og frekk oppførsel på den måten at jeg kommenterer skarpt at jeg ikke vil han skal gjøre sånn, før vi prater sammen...

Sist endret av Nselk; 20-10-2013 kl 11:59
Svar med sitat
Gammel 20-10-2013, 14:37
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Jeg lot mye skil forbi, men tok det verste. For eksempel hadde jeg en klar regel på at hvis jeg kjørte eller hentet dem, så skulle de være hyggelige i bilen. Og noen ganger kunne jeg si at det er var OK at de var i dårlig humør, men da kunne de være det på rommet sitt. Tenårene kan være vanskelig, ikke bare at noen blir frekke, men også det evindelige dårlige humøret. Jeg hadde jo to tenåringer boende i huset da Leo kom og det var helt utrolig å pluteselig få en baby som smilte, gurglet og synes at jeg var best i verden.
Gyda (04-12-2013), Ingrid (21-10-2013), petunia (20-10-2013)
Gammel 02-12-2013, 19:57
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Min eldste vart faktisk bedre da han vart tenåring
Selvfølgelig er det episoder og perioder nå også, men er så mykje lettare å snakke med han no. Han tar ting meir til seg, kan innrømme når han har gjort noko feil eller sagt noko dumt og ja oppfører seg rett og slett meir skikkeleg enn det han gjorde før. Men han var også ein vanskeleg 6-13åring. Også har det gradvis blitt bedre og bedre

Eg tolererer ikkje banning og dårlig oppførsel her i heimen. Rett og slett fordi me er så mange, og det er mange små som fanger opp oppførsel og tar etter. Og det vil eg ikkje. Ein ting er ein tenåring som oppfører seg deretter, men ikkje så bra om dei beg med det når dei er 2, 4 og 8 Men selvfølgelig skjer det situasjoner, og da må eg berre ta det som det kjem og prøver å ta det med dei under 4 auger. Og det er heilt ok å være sur og ha ein dårlig dag, men da får ein gå og vere det ein plass der ein ikkje er til bry for andre.

Eg må sei at min tenåring er ein fin, ærleg og hyggeleg tenåring. Og eg tenkjer at det kanskje er no ein hauster av alt slitet opp gjennom åra?
Også tenkjer eg at det er litt naturleg at dei bruser med fjørene, vil hevde seg og gå litt i opposisjon mot oss voksne. Det er vell bra å få teste det ut på oss som han kjenner så godt, før han skal stå heilt på eigne bein og ta eigne valg.
Svar med sitat
Følgende 5 medlemmer liker Godemine sin post:
*LoveBugMama* (02-12-2013), Aurora Borealis (03-12-2013), fjummsi (02-12-2013), Gyda (04-12-2013), Jordbær (08-12-2013)
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:03.

HOVEDSIDER