Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Tilknytning og større barn > Ungdom

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-12-2008, 09:43
varga sin avatar
varga varga er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Eidsvoll
Meldinger: 662
varga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond reputevarga has a reputation beyond repute
Standard Ungdom og alkohol

Nå er det fortsatt lenge til jeg har tenåring i hus, men jeg satt og tenkte litt på dette... Husker selv hvordan det var å være 14 år og skulle på klassefest. Snike med seg et par bittesmå likørflasker hjemmefra, eller dele en fruktvin eller cider... Hehe..

Hva tenker dere om dette? Hvordan opplevde dere det selv? Fikk dere alkohol hjemme? I så fall når?

Jeg synes det er vanskelig. I utgangspunktet tror jeg ikke det er så lurt å gi ungene alkohol med seg hjemmefra. Jeg tror det er naivt å tro at de bare drikker det. Det blir lagt til det andre de får tilgang til. Å tro at de IKKE drikker mener jeg også er rimelig naivt.

Hvordan reagerer du den dagen din datter/sønn kommer hjem og lukter alkohol?

Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 14:21
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Mine opplevelser rundt ungdomstid og alkohol trur eg ikkje eg vil ta opp her på åpent forum

Men jo, her er jo ungdomstida rett rundt hjørnet, så har tenkt på det ja. Men korleis eg vil reagere, nei sanneleg om eg veit. Vanskeleg det der.

Men faktisk så virker det som om det er mindre alkohol i ungdomsskulealder her no enn då eg vaks opp. Iallefall i følge mine venninner som har ungd.skule elever. Dei har ikkje samme settingen til å drikke, og er meir heime hjå kvarandre og kan gjerne sitte ein gjeng ungdommer i stua sammen med resten av familien.

Det som eg iallefall føler er viktig, er å være åpen, alltid klar til å hente og ha ein heim som er åpen for gjengen. Og eg kjem aldri til å sende med ungene alkohol, det blir for dumt. Det er jo å oppmuntre til å drikke, og at ein aksepterer det, og det kjem i tilleg til alt det andre som dei drikk.
Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 15:02
Enchanted sin avatar
Enchanted Enchanted er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: rett rundt hjørnet
Meldinger: 2,329
Enchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond reputeEnchanted has a reputation beyond repute
Standard

Jeg vet sannelig ikke, men jeg vil at de skal vite at uansett hvor fulle de er så kan de ringe hjem å bli hentet av en av oss. Åpenhet er viktig.
Det kommer sikkert til å bli en kjip opplevelse uansett, men det kommer og det må vi bare prøve å finne oss i.

Om de får med seg alkohol er heller tvilsomt. Men om de vil ha en øl/et glass vin til maten innimellom er det helt OK for meg fra de er 16-ish.

å fatte seg i korthet er ikke for meg..
Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 16:15
Lady In Red sin avatar
Lady In Red Lady In Red er offline
Senior Member

Meldinger: 602
Lady In Red is a splendid one to beholdLady In Red is a splendid one to beholdLady In Red is a splendid one to beholdLady In Red is a splendid one to beholdLady In Red is a splendid one to beholdLady In Red is a splendid one to beholdLady In Red is a splendid one to behold
Standard

Jeg vet om en familie som klarte å innarbeide at jenta deres ALLTID, ALLTID kunne ringe foreldrene hvis det var noe. Midt på natta, om jenta var full eller edru; foreldrene skulle være våkne og edru og ville alltid kunne trå til med hjelp, henting etc. (uten å bli rasende ).

Dette ble faktisk så effektivt at til og med venner av jenta følte de kunne ringe disse foreldrene og be om hjelp når det knep om.

Dette høres veldig ut som en type relasjon jeg ønsker å få med min datter når den tid kommer, men det er vel ikke alltid like selvsagt hvordan man skal få det til.
Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 16:21
bettyz sin avatar
bettyz bettyz er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,788
bettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond repute
Standard

jeg vil ikke sende med alkohol, men å a et glass øl eller et glass vin sammen etter en alder av 16- tror jeg at jeg kunne gjøre- at man lærer ungdom at man kan kose seg med et glass vin på en lørdagskveld med middag ser jeg som positivt.

hente ungdom hjem fra fest osv vil jeg nok også gjøre ja.

det var veldig trygt å kjenne at mor eller far ville hente, skjedde ikke ofte men de gangene var det en god følese, er ikke så lenge siden jeg ble hentet

men dette er heldighvis lenge til for min del.

I hele verden er du kun et menneske, men for et menneske kan du være hele verden.
Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 16:44
Chickpea sin avatar
Chickpea Chickpea er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: I kornsirkelen
Meldinger: 7,544
Chickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond reputeChickpea has a reputation beyond repute
Standard

Jeg må innrømme at jeg vet virkelig ikke. Jeg ser jo kampanjen som går nå, www.settegrenser.no. Ikke send med alkohol hjemmefra.

Jeg må si at jeg ønsker jo i min naive verden at mine barn ikke skal drikke alkohol før de er gamle nok, men så husker jeg meg selv som 16 år med 3 lag sminke og et stivt blikk i hjørnet av byens mest populære utested

Mannen synes at de er ok å vise barna at alkohol ikke bare er fyll, men jeg tror- tror-tror at det er bedre at de ikke får noe hjemme før de er gamle nok.

Hypotetisk. Om poden skal på fest og jeg gir han vin hjemmefra. Da er det legitimt å komme hjem og lukte fyll, og gudene vet hva den vinflaska trigger han til å drikke etterpå. På den andre siden; han kan jo likevel få tak i akkurat det han vil, så...

Verdier fra hjemmet er viktig, men her tror jeg også det kommer mye an på personligheten til barnet.
Har du en utforsker, en forsiktig liten, en pliktoppfyllende, en gi faen?

dot e dot- bær med stil[/size]
Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 16:46
Godemine Godemine er offline
Senior Member

Sted: oppå fjellet, oppå fjellet....
Meldinger: 6,628
Godemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond reputeGodemine has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lady In Red Vis post
Jeg vet om en familie som klarte å innarbeide at jenta deres ALLTID, ALLTID kunne ringe foreldrene hvis det var noe. Midt på natta, om jenta var full eller edru; foreldrene skulle være våkne og edru og ville alltid kunne trå til med hjelp, henting etc. (uten å bli rasende ).

Dette ble faktisk så effektivt at til og med venner av jenta følte de kunne ringe disse foreldrene og be om hjelp når det knep om.

Dette høres veldig ut som en type relasjon jeg ønsker å få med min datter når den tid kommer, men det er vel ikke alltid like selvsagt hvordan man skal få det til.
Det hørtes flott ut, akuratt det eg håper å få til også
Sakna det då eg var ungdom sjølv.

Men kvifor synst det at der er ok at ungene får nyte alkohol sammen med foreldre når dei er 16? Smake er nå ein ting, men vil de gje dei eit glass med vin/øl da altså?
Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 17:07
Nselk sin avatar
Nselk Nselk er offline
Moderator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Midt-Norge
Meldinger: 14,325
Nselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond reputeNselk has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lady In Red Vis post

Omtrent sånn hadde jeg det, faktisk! Fikk gå på fest hos kjæresten min som 16-åring, men de hentet meg på kvelden/natta. Og selv i dag foretrekker pappa at jeg/sambo ringer han og vekker han, slik at han kan hente oss og kjøre oss hjem, fremfor å bruke en usikker piratdrosje eller en dyr drosje.

Mine foreldre har alltid hatt en sunn holdning til det med alkohol. Jeg feiret faktisk feks min 18 års dag med mine foreldre! (min far spilte i band, de spilte på min 18 års dag, og spanderte øl på meg og ei venninne av meg hele kvelden). Jeg håper og ønsker å gjennomføre samme alkoholpolitikk som mine foreldre - jeg så dem *aldri* beruset før jeg var voksen og kunne mobbe dem selv Og jeg kan telle på en hånd når jeg har opplevd dem *litt* mer enn beruset - tilsammen! Og ingen av dem var ubehagelig beruset noen av de gangene...
Gammel 05-12-2008, 21:59
bettyz sin avatar
bettyz bettyz er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,788
bettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond reputebettyz has a reputation beyond repute
Standard

du er nok inne på noe chickpea

I hele verden er du kun et menneske, men for et menneske kan du være hele verden.
Svar med sitat
Gammel 05-12-2008, 22:48
Nickless sin avatar
Nickless Nickless er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 2,513
Nickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond reputeNickless has a reputation beyond repute
Standard

Ingen av våre unger får lov av oss å drikke alkohol før de er gamle nok, det er ikke lov før de er 18, så da er det grensen. Jeg synes det er forkastelig å skulle lære dem at det er greit å bryte loven ved å gi dem før det.
Så vi kommer altså ikke til å sende med alkohol hjemmefra heller nei.

Men derimot har vi nå slike relasjoner som gjør at de alltid kommer til oss hvis det er noe. Uansett hva det er, så er det alltid greit å komme til oss, og vi tar det på en ordentlig måte uansett hva det er. Det fungerer nå med eldste (eneste det er aktuelt for) som snakker med oss om alt.
Og det skal videre imprentes. Sånn at de alltid ringer oss, hva det enn er, så kan vi hjelpe.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:47.

HOVEDSIDER