Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Tilknytning og større barn > Ungdom

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-12-2008, 23:01
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er så godt som avholds selv, og de erfaringene jeg gjorde meg med alkohol før jeg tok det valget, var i grunnen ikke noe jeg mener er hverken nødvendig eller godt for barn/ungdom å erfare.

Jeg kommer til å forklare for dem hvorfor jeg har valgt å ikke drikke alkohol på en så ærlig måte som mulig. Om de allikevel velger å drikke alkohol (noe jeg antar at de vil), så skal jeg ikke gjøre noe spesielt for å forhindre at de skal gjøre det. Kanskje kommer det en sommerkveld om 15 år hvor jeg har lyst på et glass kaldt hvitvin, og da skal de får all del få smake fra glasset mitt. Men jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til dem og jeg kommer ikke til å servere alkohol til dem i heimen.

De kan alltid komme til meg og ringe til meg. At det evt. er alkohol med i bildet forandrer ikke det. Ikke skal jeg værende rasende heller. Jeg vet da hvor mye idiotisk man roter seg opp i fylla, så jeg kan heller bruke det til en sånn "hva var det jeg sa"-samtale.
Gammel 05-12-2008, 23:52
Vanilje sin avatar
Vanilje Vanilje er offline
Senior Member

Medlem siden: Jul 2006
Meldinger: 3,466
Vanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond reputeVanilje has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er avholds så for meg vil det bli helt uaktuelt å servere alkohol til barna hjemme eller kjøpe alkohol til dem. Men jeg regner også med at de kommer til å velge å drikke, det er isåfall et valg de står helt fritt til å ta selv. Og jeg kommer ALLTID, uansett til å stille opp hvis de trenger å bli hentet eller liknende. Ønsker et helt åpent forhold der de kan snakke med meg om alle sine problemer.

"Ethvert lite menneskebarn ville mye heller vært i morens armer i et trist skur enn alene i det mest eksklusive barneværelse" Desmond Morris
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 00:47
Lille Bill Lille Bill er offline
Senior Member

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,162
Lille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond reputeLille Bill has a reputation beyond repute
Standard

Når Bo og M blir store kommer de til å synes det er mye hyggeligere å sitte hjemme i stua sammen med mamma og drikke pærebrus og se på Detektimen enn å være ute og feste. Så det så...

(Ha ha ha.... Nei, neimen om jeg vet hvordan jeg kommer til å takle drikkingen når den en gang nødvendigvis starter. Suuuuupervanskelig tema...)

Mammaen til Booo juni 2005
lille M januar 2008
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 07:17
MissMoneypenny MissMoneypenny er offline
Senior Member

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 8,134
MissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond reputeMissMoneypenny has a reputation beyond repute
Standard

Jeg håper også på et sånt forhold som Lady in Red beskriver.

Utover det kommer jeg til å følge rådene fra de som forsker på og arbeider med dette, og dermed IKKE sende med alkohol på fest eller drikke vin/øl med dem hjemme før de er 18 i allefall. Det er vanskelig å vite hva som er riktig (i allefall som førstegangstenåringsmor når den tid kommer) men jeg føler meg trygg på at de som har erfaring og kunnskap om dette vet hva som funker best.
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 08:12
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av MissMoneypenny Vis post
Jeg håper også på et sånt forhold som Lady in Red beskriver.

Utover det kommer jeg til å følge rådene fra de som forsker på og arbeider med dette, og dermed IKKE sende med alkohol på fest eller drikke vin/øl med dem hjemme før de er 18 i allefall. Det er vanskelig å vite hva som er riktig (i allefall som førstegangstenåringsmor når den tid kommer) men jeg føler meg trygg på at de som har erfaring og kunnskap om dette vet hva som funker best.
Signerer dette.
Jeg er så godt som avholds (drikker kanskje 2-3 glass vin/cider i året) og det føles dermed helt riktig å legge seg på den linja som MissM skriver om her.
Gammel 06-12-2008, 16:01
Snøftefjes Snøftefjes er offline
Senior Member

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 339
Snøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant futureSnøftefjes has a brilliant future
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Wilma Vis post
Jeg er så godt som avholds selv, og de erfaringene jeg gjorde meg med alkohol før jeg tok det valget, var i grunnen ikke noe jeg mener er hverken nødvendig eller godt for barn/ungdom å erfare.

Mine foreldres forsøk på "avslappet forhold til alkohol" (som var fåfengt i utgangspunktet ettersom pappa var alkoholiker) fikk meg til å føle et sterkt drikkepress hjemmefra fra tolvårsalderen.

Jeg hadde massevis av veldig negative opplevelser i forbindelse med overdreven alkoholdrikking, og dette ønsket jeg ikke at barna mine skulle ha. Forskning viser at barn og ungdom som ikke får alkohol hjemme, drikker mindre, derfor ga jeg aldri de store barna mine alkohol hjemme, og sendte aldri med dem alkohol på fest. Jeg har heller aldri laget noen sak ut av at de har kommet fulle hjem, og det har skjedd, men de var verken så unge eller så fulle som det jeg var da jeg hadde mine første alkoholopplevelser som tenåring, og jeg har inntrykk av at de har hatt, og har, et greit og uproblematisk forhold til alkohol.

Jeg ser på det som naturlig at ungdom har lyst til å prøve å drikke, men mener at dette bør være på deres egne premisser, ikke noe foreldrene skal oppfordre til eller prakke på dem!

Helt siden de store barna mine først kom i tenårene, har jeg også måttet jobbe hardt for å bremse presset fra moren min om at de skulle drikke. (Mamma er oppvokst med at man skal begynne å drikke når man blir konfirmert og at dette er veldig morsomt på en litt "vovet" måte, hvis dere skjønner. ) Nå er de myndige og bestemmer selv.
Svar med sitat
Gammel 06-12-2008, 18:36
monita sin avatar
monita monita er offline
Senior Member

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 219
monita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to beholdmonita is a splendid one to behold
Standard

Det er faktisk ikke så lenge siden jeg og sambo hadde denne praten, i.o.m. at eldstegutten min nå er 13 og hans private blir 12. Det er stor forskjell på når unger/tenåringer blir nysgjerrig på alkohol/rus, så det kan være ok å være forberedt.
Jeg kommer ikke til å tilby mine barn alkohol, eller sende med alkohol på fest før de er gamle nok til å kjøpe selv. Syns det er veldig greit å ikke være vinglete på dette. Har bestandig vært veldig nøye på at mine barn ikke skal se meg beruset, og drakk heller ikke sammen med min mamma/stefar før jeg var voksen. Husker at jeg ble veldig utrygg selv da de voksne rundt meg var påvirka da jeg var liten (skal veldig lite til før barn merker forskjell, man trenger ikke være helt på trynet...)
Men jeg syns det er veldig viktig at man kan ha en åpen dialog med tenåringen om det med rus, sånn at det ikke blir noe som er vanskelig å prate om. Det kan man ha selv om man er konsekvent og setter grenser. Tror faktisk tenåringen føler trygghet ved at foreldrene har klare grenser når det gjelder alkohol.
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:06.

HOVEDSIDER