Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Generelt om tilknytningsomsorg

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-04-2012, 21:48
Hildeborg sin avatar
Hildeborg Hildeborg er offline
Senior Member

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 2,638
Hildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond reputeHildeborg has a reputation beyond repute
Standard

Hei, du har fått mange fine svar her. Må bare kommentere en ting:

- Å bruke en time på å sovne er ikke spesielt lenge. Mine unger på seks og ni år bruker fort en eller to timer fra de ligger i senga til de sovner. De ligger og leser, hvisker til kosedyrene eller fingrene sine, osv. Men vi behøver jo ikke lenger å ligge ved siden av dem mens de gjør det... Har du tenkt over om det er noe du kan gjøre mens du ligger der og venter på at Lille skal sove, som gjør at du ikke blir helt sprø og bare ligger der og blir irritert og lei? Kan du lese en bok, høre på radio på øret, gjøre yoga eller pusteøvelser, eller noe annet?

Noen ganger satt vi voksne i en stol litt unna senga og leste, andre ganger lå jeg med puppen tilgjengelig og gjorde pusteøvelser. Atter andre holdt jeg jenta mi fast i armene mine så hun ikke kunne sprelle seg rundt og forstyrre seg selv. Når det gjelder lugging: det er til å bli gal av. Har du prøvd å ta på deg et superstramt skaut? Høres sprøtt ut, men jeg har en venninne som det hjalp for!
Gammel 14-04-2012, 22:53
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard

Dere aner ikke hvor godt det er å lese alle tankene deres! At dere svarer, og deler, hjelper veldig altså Setter tankene i sving her og hjelper meg til å se at det 1) ikke er verdens undergang om jeg ikke gjør alt "perfekt", 2) at jeg ikke er alene (VIKTIG) og 3) at det er mange veier/metoder som alle er "ok" som tio-foreldre Takk!!

Fjummsi: akkurat dette tenker jeg også: at jo færre "nei" de har, jo lettere blir det etter hvert å overholde de "nei'ene" man gir. Og tror det er sunt å utforske!

Vet ikke om du husker det, men jeg sammenlignet TiO med fri barneoppdragelse en gang her (og da sa du at det ikke var det samme altså). Jeg tror altså jeg har gått i den fella du snakker om...jeg ser vel fortsatt for meg at jeg ikke må være for "streng" (i mangel av bedre ord) som forelder for å være en GOD forelder. Selv om jeg jo vet at dette egentlig ikke stemmer. Jeg er nok bare så redd for å gjøre feil, vil jo så gjerne være verdens besteste mamma! Målet nå må være å klare å sette grenser for meg selv: hva er ok for MEG.

Det med at "noe er ok i dag, men ikke ok i mrg" sliter jeg med å virkelig tørre å tro på. Det er jo helt helt motsatt av hva "alle" sier: konsekvente regler er alfa og omega. Men det høres jo helt klart logisk ut at så lenge man er konsekvent med sine egne grenser, at det er grensene som ikke skal tråkkes på, så er det forståelig for barna. Selv om grensene tillater ulike ting i ulike situasjoner og til ulike tider.. komplisert det der! Må tenke mer på det for å forstå det helt selv tror jeg

Landstreff hadde vært stilig (om jeg tør, føler meg jo som dere vet som en "orntli grønnskålling" )

Lindemor: tusen takk for at du deler dette! Det er veldig godt å vite at vi er flere som er i samme båt Ja Lille fikk jo en tøff start, men troooor vel ikke han har noen plager av det enda sånn fysisk. Ble jo friskmeldt av KISS'en i august og har ingen grunn til å tro at han plages med noe. Men ja: vi fikk en tøff start, sant det. Sånn psykisk så påvirker det nok endel fortsatt. Lurer på om jeg noen gang kommer til å bli kvitt tankene om at jeg skulle ha gjort mer (krevd ks feks) sånn at han kunne fått en lettere start. Jeg husker jeg tenkte mens jeg satt på nyfødtintensiven at "jeg alltid alltid (fra nå av) skal gjøre alt jeg kan for å passe på deg". Det kan jo gå litt for langt andre veien kanskje, at jeg strekker meg for langt i forsøket på å være så bra som jeg kan.

Og det er vel ikke noe å skamme seg over at vi føler behov for noen timer som personene Lindemor og Evalita? At man trenger litt pusterom for å kunne fungere greit, og slik bli en bedre omsorgsperson!? JA det er jeg sikker på Og veldig veldig godt å vite at jeg ikke er alene som sagt

OG NÅ KOMMER EN OVERRASKELSE!!!!

Petunia: du satte meg på en ide som har ulmet i meg leeenge nå... som jeg hadde slått fra meg, men som jeg turde ta fram igjen da du skrev om det...

SÅ i kveld la PAPPAN Lille!!!! Og det gikk bra!!??! Riktignok var klokka kvart på ni og Lille var stuptrøtt og rasa rundt i stua uten mål og mening, med oppvaskbørsten i ene handa og grøtskjeen i den andre (hater grøt, men spiser litt av og til), men han roet seg da jeg holdt ham fast og gikk litt rundt i stua (sånn Gentle, var det Sally som sa det?) og så begynte han å gjespe og så tok Pappan over og bar gutten i seng. Og så sovnet han med pappan ved siden av seg, tok ca 20 min Det er første gang i livet noen annen enn jeg legger ham

Åhhh... tenk om jeg kan få avlastning på kveldene innimellom! Og at det kanskje er lettere for Lille om pappan legger! Vinn-vinn!! Og uansett så tror jeg det er mye riktig i det å "holde fast" en urolig kropp!

Mange hilsener fra en optimistisk Evalita
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 23:13
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Uansett om det varer eller ikke akkurat nå: Du har fått et verdifullt glimt inn i en ikke alt for fjern framtid, og det er gull verdt! Ta fram det minnet neste gang du er fortvilet, og tenk at "snart er det bra, snart kan pappaen legge like greit som meg".

Stor klem. Og treff: Jeg har truffet de fleste her inne, og ingen biter

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 15-04-2012, 09:01
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Såååå bra Evalita! Dette var godt for deg! Og sikkert veldig godt for pappaen også! Kanskje Lille er knyttet til pappaen sin allikevel? Og jeg tenker dette minnet er supert for deg, spesielt om dere tenker flere barn, da er det utrolig godt å stole på pappaen, for han ender ofte opp som den som må ta seg av den store om begge trenger deg på likt.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 15-04-2012, 09:07
petunia sin avatar
Senior Member

petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Og en ting til: JAAAAAAAAAAAAAA til treff!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar med sitat
Gammel 15-04-2012, 12:52
Lindemor Lindemor er offline
Junior Member

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 10
Lindemor is on a distinguished road
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Evalita Vis post
Det med at "noe er ok i dag, men ikke ok i mrg" sliter jeg med å virkelig tørre å tro på. Det er jo helt helt motsatt av hva "alle" sier: konsekvente regler er alfa og omega. Men det høres jo helt klart logisk ut at så lenge man er konsekvent med sine egne grenser, at det er grensene som ikke skal tråkkes på, så er det forståelig for barna. Selv om grensene tillater ulike ting i ulike situasjoner og til ulike tider.. komplisert det der! Må tenke mer på det for å forstå det helt selv tror jeg
Det er "Kunsten å si nei med god samvittighet" i et nøtteskall! Anbefales, altså!

Og så utrolig bra at pappaen kunne legge, supert altså! Jeg er sikker på at dere er på riktig vei nå!

Her ble det også en bedre natt. Hun la seg syv, våknet etter tre kvarter (gråt i to min inntil meg), sov videre til halv elleve. Da ammet jeg første gang (tidligere har jeg ammet tre ganger før den tid, altså!). Deretter sov hun resten av natta i vognbaggen, avløst av amming hver annen time. Satser på en slik kveld denne kvelden også! Så tar vi det langsomt derfra.

Håper på en slik legging for dere i kveld også, vi får stadig ta noen bittesmå skritt i riktig retning!!
Svar med sitat
Gammel 15-04-2012, 16:34
Senior Member

Standard Re: Egen seng - vurderer å prøve :(

Det var framgang for dere også i går da Kanskje det blir bedre for henne også, at hun får litt mer sammenhengende søvn etterhvert. Sikkert skuffende å ikke få pupp som hun er vant til, men du er jo sammen med henne og hun har det trygt selv om hun gråter og er frustrert. Dette går nok bra skal du se! Vi får oppmuntre hverandre, og ta museskritt Har du lest Sove uten gråt forresten? Syntes det var mye bra der. Problemet mitt da jeg prøvde den var nok at jeg blir sliten og gir opp for lett. At jeg ikke VIL det nok. Derfor veldig veldig bra at pappan involverer seg litt mer
Svar med sitat
Gammel 15-04-2012, 18:45
Senior Member

Nå gikk pappan opp med Lille for å legge. I går var det alt alt for sent ( nesten 9 jo), mye mer ok tid i kveld, og Lille pleier å være trøtt i denne tida. Dag to pappan skal prøve legging altså..., krysser fingrene!

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Gammel 15-04-2012, 18:49
petunia sin avatar
Senior Member

Standard

He, he, da er vi to. Pappaen er nede på badet med ungene nå Men her er det en innarbeidet vane da, så spenningen har lagt seg her i huset. Litt mer nervepirrende for deg, tenker jeg, lykke til, jeg følger med

Svar med sitat
Gammel 15-04-2012, 18:53
Senior Member

Takk petunia!

Kan ikke egentlig tro at det skal gå like greit som i går, kan ikke gå SÅ greit liksom..hehe. Veldig spent, og litt euforisk lurer på om jeg skal lage meg en kopp kaffe og ta en bit sjokolade!!?

Hvor lenge har dere hatt deres rutine med pappalegging forresten?

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:24.

HOVEDSIDER