Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Generelt om tilknytningsomsorg

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14-04-2012, 17:11
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard Re: Egen seng - vurderer å prøve :(

Ja, det er nok sånn at jeg har latt mine grenser bli litt flytende. Dessverre. Må prøve å hente meg inn igjen, på et eller annet vis.

Har slått ifra meg at pappan kan legge her. Lille er ikke så vant til ham som meg. Bare jeg som har lagt ham helt fra starten.

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 17:27
petunia sin avatar
petunia petunia er offline
Senior Member

Medlem siden: Aug 2010
Meldinger: 2,559
petunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud ofpetunia has much to be proud of
Standard

Jeg mente ikke å si det fordi dere skulle prøve det altså, du vet best Det var mer et eksempel på at om man man av og til må kjenne på sine egne grenser, og prøve å finne løsninger der også sine egne behov blir ivaretatt.

Dance like no one is watching!
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 17:38
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard Re: Egen seng - vurderer å prøve :(

Nei, skjønte det Tro meg, jeg har lekt med tanken om det! Derfor jeg skrev hvorfor vi ikke kan gjøre det.. Vi finner forhåpentligvis ut av det.

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 19:34
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Jeg gikk i tilknytningsomsorg-fella med Martine. Hun fikk lov til det aller meste, hun møtte lite motstand, jeg stilte opp, veiledet, ryddet, lot henne holde på - også utover det jeg egentlig synes var greit. Og det er DER fella er Ikke hva de får lov til, men hva som går på tvers av det du orker og vil.

Om du synes det er OK å rydde opp CD'er (det synes jeg, om det betyr at jeg får en pust i bakken mens de rives utover), spise selv med masse søl er ikke feil, det er jo supert at han får lov å utforske maten. Jeg tror egentlig at jo færre "nei" de har, jo lettere blir det etter hvert å overholde de "nei'ene" jeg. da...

Vet du hva vi egentlig burde? Fått til et godt, gammeldags AP-treff (må vel omdøpes til TiO-treff nå da ). Det er noe med å treffes, SE hvordan andre gjør det, ikke minst hvor forskjellige vi er. Se hvor forskjellige ungene til TiO'ere er. Se at vi "gæmlisene" mister besinnelsen og gjør og sier teite ting til ungene også.

Du har tydeligvis fått en skikkelig viljesterk liten tass. Det er helt OK, han bare er sånn. Om han får lov å utforske verden, så betyr ikke det at han kommer til å utvikle seg til en tass som brauter seg vei hele livet. Han kommer til å bli en flott fyr, og det helt uten at du trenger å lage mange "nei'er" i livet hans, bare for å lage dem. Kos deg først og fremst. Og om han utforsker en blomsterpotte ved å rive all jorda utover, og du akkurat da synes det er greit - ja, så er det greit. Den gangen du ikke orker det, så sier du "jeg vil ikke at du skal rote ut jorda nå, jeg vil slippe å rydde opp. Kom, så gjør vi noe annet". Om han hyyyyyler og VIL rive utover jorda, så kan du bare bekrefte ham: "Ja, jeg vet at du hadde lyst nå, men jeg vil ikke rydde opp. Det er helt greit å bli sint for det, men mamma vil at vi skal gjøre noe annet". Eller noe. Han skjønner det kanskje ikke helt, men din holdning vil også gjenspeiles i kroppsspråket ditt.

Sett utenfra har vi en veldig inkonsekvent oppdragelse, i og med at slike "ytre grenser" ikke er tydelige og stabile. Men vi og ikke minst ungene kjenner en konseventhet over det, for vi er tro mot våre egne grenser. Som flytter seg. Noen dager har man masse overskudd, andre dager ikke. Sånn er det for både voksne og barn, og det skjønner de. I alle fall er jeg overbevist om det

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 19:56
*LoveBugMama* sin avatar
*LoveBugMama* *LoveBugMama* er offline
Administrator

Sted: Hippieville
Meldinger: 16,028
*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute*LoveBugMama* has a reputation beyond repute
Standard

For en utrolig flott tråd!! Ble skikkelig glad over å lese alle disse flotte innleggene, jeg. Og jeg er HELT enig med Fjummsi. Vi burde definitivt få til et "landstreff""!

Ellers så signerer jeg bare alle de andre innleggene her. Tror ikke jeg kan tilføre noe som ikke allerede er sagt. Håper du finner en løsning som føles god for dere begge, EvaLita.
Gammel 14-04-2012, 20:54
Lindemor Lindemor er offline
Junior Member

Medlem siden: Feb 2012
Meldinger: 10
Lindemor is on a distinguished road
Standard

Hei, kjære Evalita!

Jeg våger meg på et svar her med en gang, jeg...... Vi har jo barn som er like gamle, og jeg forstår frustrasjonen din! Etter en tøff fødsel og nakkeproblematikk, har sønnen din hatt endel ekstra utfordringer enn babyer som fikk en roligere overgang til verden, og det tenker jeg nok påvirker hverdagen deres litt enda? Det er utrolig slitsomt å ikke få sove godt over lang tid!

Det er nok ikke så veldig til hjelp, men vi er også kommet til et punkt der vi må ta "tak i" sovesituasjonen vår. Jeg har samsovet med jenta vår siden hun ble født. De første månedene sov hun sammenhengende til klokken halv fem (noe som vel aldri skjedde med sønnen vår på samme alder). Men ved firemåneders-alderen (er vel litt typisk, tror jeg), begynte hun å våkne masse, og det gjør hun fremdeles. I det siste føler jeg at hun har begynt å våkne av meg i større grad også, og det er jo ikke helt heldig. Rører jeg på en arm i søvne så skal hun ha pupp, liksom. Det har egentlig fungert greit med samsoving og mye amming, men for noen dager siden begynte jeg å kjenne på at nå har jeg faktisk behov for å sove litt alene igjen. Dessuten hadde det vært deilig å få kveldene tilbake, slik at jeg har mulighet for å komme meg litt ut av huset HELT ALENE () på kveldstid etterhvert. Sånn det er nå, så våkner hun i snitt tre ganger i løpet av kvelden + minst hver annen time hele natta.

Så da er vi i gang, IKKE med noen Ferber eller skrikekur, men hun gråter jo litt. Vi tar det veldig forsiktig. Hun sover i vognbaggen med lammeskinn på dagtid og kveld. I går natt begynte jeg å legge henne i baggen (som jeg har ved siden av meg i senga) etter hver amming. Hun våknet like mye, men jeg vil at hun venner seg til baggen på natta også. Hun gråt ingenting på grunn av dette, hun er jo vant til baggen. Men jeg ammet henne i søvn hver gang hun våknet, altså.

Hun våkner nesten alltid etter tre kvarter på kvelden og vil ha litt påfyll. Det har vårt helt greit til nå, jeg har ikke følt det store behovet for å gå på kveldstrening eller kafe, men det begynner så smått å melde seg, kjenner jeg. Hun våknet nå i stad, og da fikk hun ikke pupp. Men jeg la meg ved siden av baggen i sengen, holdt rundt henne, sang en rolig sang, trøstet, klappet, snakket med rolig stemme osv, og hun gråt toppen to minutter før hun la seg til å sove igjen. Det føltes selvfølgelig som mye lenger, og det var vondt å høre på hikstingen hennes da hun la seg til å sove, men samtidig kjenner jeg at det er rett for oss nå. Hun gråter ikke alene, hun er mett og trygg. Hun er lei seg og sint fordi hun ikke får pupp, men jeg må sette denne grensen for meg selv nå. OG jeg tror hun merker at jeg er klar for dette nå, og at jeg ikke vingler i forhold til dette. Jeg har IKKE som mål at hun skal sove hele natta enda, jeg ammer gjerne, men vil gjerne at hun sover hele kvelden og helst noen timer i strekk på natta. Mer krever jeg ikke av henne, for litt nattamming er kos i moderate mengder, synes jeg.

Jeg tror at vi noen ganger kan bli så redde for at barnet vårt skal være misfornøyd/ gråte at vi strekker oss litt langt for at det ikke skal skje, dvs. at vi ikke opprettholder våre egne grenser, men lar barnet overskride og invadere oss i litt for stor grad. Samtidig tenker jeg at en baby nødvendigvis invaderer grensene våre, og at det er slik det skal være. Vi strekker oss langt mer enn vi tror vi orker når vi har en baby. Men nå nærmer babyene våre seg året, og jeg synes godt hun kan sove litt lenger uten pupp nå, siden hun har begynt å spise godt på dagtid. Hos oss tror jeg det går seg til hvis vi bare får kveldene tilbake. Da venner hun seg til å sove lengre i strekk, og det vil påvirke natta også, tenker jeg.

Jeg tror forresten ikke at du trenger å si mer nei/ "sette grenser" etc, for gutten din på dagtid. De er allikevel så små enda, og er ikke helt der enda rent kognitivt, tenker jeg. Jesper Juul mener (såvidt jeg husker) at man fra barnet er 18 måneder skal ha fokus på det du sier der: Å si et vennlig nei med god samvittighet (til for eksempel å dra ut bøkene) og deretter la barnet "få lov til" å bli skuffet, gråte over dette mens du er der for ham. "Kunsten å si nei med god samvittighet" tar for seg nettopp dette med å sette grenser omkring seg selv. Jeg får masse ut av denne, og det er noe jeg virkelig får arbeide med meg selv hele tiden, det er så lett å få dårlig samvittighet for å fokusere på egne behov når man er foreldre, men det er utrolig viktig, ikke minst fordi du på den måten lærer barna dine å sette grenser for seg selv.

Huff, dette ble et langt første innlegg fram meg, håper dere bærer over med meg.......

Sist endret av Lindemor; 14-04-2012 kl 21:01
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 21:05
fjummsi sin avatar
fjummsi fjummsi er offline
Administrator

Sted: Gjøvik
Meldinger: 15,133
fjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond reputefjummsi has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lindemor Vis post
Huff, dette ble et langt første innlegg fram meg, håper dere bærer over med meg.......
Jeg bærer ikke bare over med deg, men synes det er FANTASTISK at du kaster deg ut i det!

Mamma til Martine (jan-05), Petter (apr-07) og Ludvik (sept-10)
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 21:05
Junior Member

Standard

Jeg må bare legge til en liten ting til.......

Jeg vet jo at et av idealene (eller verktøyene som jeg synes er et mer dekkende ord) innenfor TiO er samsoving, og da helst til barnet er større enn ett år. Og jeg tenker slik at hvis jenta mi skulle begynt i barnehage nå, og vi hadde travle hverdager, så kunne det vært en fin måte å fremme tilknytning på i en ellers hektisk hverdag. Men vi skal ha henne hjemme et år til, jeg bærer masse på dagtid, ammer dag og natt etc., og da har jeg ikke dårlig samvittighet for å kutte ned på samsovingen. Det synes jeg ikke du skal ha heller!! Det finnes jo ingen fasit på hva som er best for ditt barn og deres familie. Jeg blir rett og slett en bedre mor hvis jeg får sove litt bedre enn jeg gjør akkurat nå.
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 21:09
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fjummsi Vis post
Jeg bærer ikke bare over med deg, men synes det er FANTASTISK at du kaster deg ut i det!
Tusen takk, Fjummsi, nå ble jeg glad!
Svar med sitat
Gammel 14-04-2012, 21:21
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Evalita Vis post
Det med amming er forresten helt ekstremt: han sier ifra at han vil ha pupp hele tiden (mange ganger i timen) men likevel vil han ikke ha, bare to skurker og så ned igjen... Slitsomt at jeg ikke skjønner dette.
Hm, det skal jammen ikke være lett å forstå seg på disse små.
Jenta mi kan også rive i genseren, for deretter å suge et par ganger og så ned på golvet igjen. Jeg tenker at hun følger impulsen - hun får lyst på litt pupp, men har egentlig ikke behov for det, og dermed gir hun det opp rett etterpå. Han har nok ikke behov for pupp mange ganger i timen, men det er jo så fristende med deg i nærheten, for det er jo det beste han vet! Kanskje du rett og slett må hjelpe han litt med å utsette litt - altså- har han ammet for ti minutter siden så har han kanskje heller behov for en tur ut (eller noe annet)- til tross for at han tror at han har behov for pupp. Ikke så lett for han å skille mellom hva han i et øyeblikks innskytelse får lyst på og hva han trenger der og da.

Altså- dette ble kanskje veldig lettvint- bare sett en stor strek over dette innlegget hvis det ikke passer for dere! Jeg bare tenker litt høyt, og det kan jo ligge noe helt annet bak dette enn det jeg skriver......... Egentlig skriver jeg bare ut i fra meg selv, jeg tror jeg feiltolker jenta mi noen ganger og gir henne pupp når hun ikke egentlig trenger det. Er det egentlige behovet kos og nærhet er jo bæring et bra alternativ, for eksempel!

Jenta mi er forresten en racer på å bite hardt i puppen hvis hun egentlig ikke ville ha eller var så sulten, AU!

Sist endret av Lindemor; 14-04-2012 kl 21:36
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:50.

HOVEDSIDER