Tilknytningsomsorg

Gå tilbake   Tilknytningsomsorg > Tilknytningsomsorg > Generelt om tilknytningsomsorg

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24-03-2012, 19:51
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard Hva er en tilknyttet familie?

Hva tenker dere om hva det innebærer å være en tilknyttet familie? Hva er motsatsen? Hva MÅ være på plass - og hva er eksklusjonskriterier? Hva gjør akkurat dere til en tilknyttet familie?

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 24-03-2012, 20:26
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 6,171
Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Det jeg opplever at gjør oss til en tilknyttet familie er at vi har et veldig godt fellesskap. Vi _liker_ stort sett å være sammen som familie, og jeg tror vi alle føler at vi er en del av et større hele, et familiefellesskap. Jeg føler at vi er flinke til å gi hverandre rom til å være seg selv i dette fellesskapet, et sted man kan gå til med både sine gleder og sorger. Man kan forvente at det er et sted hvor man finner noen å feire sine gleder med, og også et sted hvor det er rom for å være når man er sur, lei, sliten og forbanna.

Jeg føler at vi i større grad enn en del andre familier er opptatt balansen mellom å gjøre ting sammen og det å bare være sammen. Vi er ikke enten alltid på farten hver for oss, men vi sitter heller ikke å glor på TV sammen hver eneste ettermiddag og kveld. Jeg opplever at det i noen familier er helt fint, nesten til det beste, om ungene er borte hos andre hver dag. Men jeg kjenner at jeg titt og ofte må si nei når de får spørsmål om de vil komme på besøk, bare fordi jeg kjenner at nå må vi være sammen som familie. Og jeg opplever at jeg da har tatt helt rett, og at ungene blir lettet og glad for at jeg har "satt ned foten" for dem og sagt nei. Altså at det er en god balanse der...

Jeg kjenner at vi er en tilknyttet familie fordi jeg nesten alltid kjenner et lite snev av spenning når noen kommer hjem fra skole, barnehage eller jobb. Hvordan har h*n hatt det mens vi har vært borte fra hverandre, hva har h*n opplevd? Og at det er tosidig - at de også liker å høre om mine opplevelser.

Jeg tenker at selvopptatthet er et eksklusjonskriterie... jeg tror ikke en familie kan være tilknyttet på en _god_ måte hvis en av foreldrene lever i sin egen lille verden hvor det bare er dens jobb eller interesser som står i fokus. Det må være en form for vekting - ett av barnas liv og interesse kan heller ikke være et altoppslukende fokus. F.eks om et av barna har et spesielt talent, så vil det kunne ta veldig, veldig mye rom i en familie. Jeg har vanskelig for å se at det skal kunne være en god, tilknyttet enhet, selv om det selvsagt kan virke supert for det ene barnet og kanskje begge foreldrene også...

Jeg tenker også at perfeksjonisme vil fungere som motgift mot det å være en god, tilknyttet familie. Men da tenker jeg på perfeksjonisme som et behov for at alt skal _fremstå_ som plettfritt og idyllisk. Dersom man synes det er veldig problematisk at unger uttrykker følelser eller at ungene roter med leker eller drar inn søle med støvlene osv, så tror jeg det kan være vanskelig å være tilknyttet. Dette fordi jeg tenker på familie som et sted hvor det skal være plass for å være et levende, spontant og utforskende individ. At man ikke skal legge altfor mange hemninger på hverandre kanskje?

Det er viktig at det ikke blir en klaustrofobisk greie. At man ikke sperrer ungene inn i kjelleren i frykt for at de skal finne på å knytte seg til noen andre enn familien...hehe. Det må være rom for at alle skal skape og ha andre gode relasjoner utenfor familien. Det må ikke være kontrollerende, sånn at barna er nært tilknyttet foreldre fordi de rett og slett ikke har noe annet valg. Familien skal være en trygg base, men verden utenfor må vokse i takt med barnet.

Det er ikke rom for veldig mye krenkende adferd i en tilknyttet familie. Alle bommer i blant, men det bør ikke bli en vane at man er sure, frekke, kjeftende, straffende mot hverandre. Alle kan ha en dårlig dag, men hvis de dårlige dagene er regelen snarere enn unntaket må man gå inn og undersøke hvordan man kan endre det slik at den som alltid har de dårligere dagene skal få det bedre. Det gjelder enten det er en voksen eller et barn. Forskjellen er at dersom det er en voksen, så er det bare en selv som må se på seg selv med et objektivt blikk og innse at en selv trenger hjelp (barna har ikke mulighet til å ta det ansvaret.) Av en eller annen grunn så er det enklere å se at andre trenger det, særlig dersom den andre er et barn...

Det som må være på plass er kjærligheten! Velviljen, respekten, fleksibiliteten, omtanken, tilliten... Og livsgleden, tror jeg faktisk - man må ha en del gleder som man samles rundt. Man kan ikke bygge en god familie på en grunnmur av negativitet og pessimisme.

Også trenger man en stor seng.

Sist endret av Sally; 24-03-2012 kl 20:40
Svar med sitat
Gammel 24-03-2012, 22:50
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard Re: Hva er en tilknyttet familie?

Hmmm...tror ikke vi er tilknyttet. Men det høres veldig bra ut å være det! Jobber med saken, det er vel så langt jeg kan strekke meg. VIL men klarer det ikke helt kanskje.

Sent from my SK17i using Tapatalk
Svar med sitat
Gammel 24-03-2012, 23:06
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Sally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond reputeSally has a reputation beyond repute
Standard

Hva er det som gjør at du ikke føler at dere er tilknyttet da? Når jeg leste innlegget mitt nå, så ser jeg at det kanskje høres ut som jeg mener at alt bare må være kos og hygge og hurra-meg-rundt hele tiden for at man skal være tilknyttet...hehe... Jeg skriver jo også at alle bommer i blant og alle har dårlige dager osv, men det forsvinner kanskje litt. For det mener jeg virkelig, virkelig. Jeg tenker at man godt kan være tilknyttet selv om man er skikkelig sur og kjip innimellom og ungene smeller med dørene og synes du er en skikkelig drittmamma. Men hvis det er sånn jevnt over det meste at tiden, så blir det liksom litt annerledes i mine øyne...
Gammel 25-03-2012, 00:55
Alexandra sin avatar
Alexandra Alexandra er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2005
Meldinger: 2,258
Alexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond reputeAlexandra has a reputation beyond repute
Standard

Det jeg opplver som en tilknyttet familie er det som Sally sier: gleden over å være sammen og nysgjerrigheten og interessen for hverandres liv. Vi bryr oss og interessserer oss - for hverandre.

De gangen jeg ikke er tilknyttet er når jobben tar overhånd. Det kan skje like før deadline. Da vil jeg helst bare være på jobb, men heldigvis forekommer det bare sånn ca en - to uker i året - fordelt på hele året.
Gammel 25-03-2012, 01:08
Sally sin avatar
Sally Sally er offline
Senior Member

Standard

Ja, da jeg var student så hadde jeg også perioder hvor jeg var ekstremt selvsentrert og helst ikke ville bli brydd av alle andres tanker og opplevelser...hehe...rett før eksamen. Det var en utrolig ekkel følelse...jeg takler ikke sånn...jeg kommer sikkert aldri til å greie å kombinere jobb og familieliv...
Gammel 25-03-2012, 10:55
Evalita Evalita er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2012
Meldinger: 445
Evalita will become famous soon enoughEvalita will become famous soon enough
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sally Vis post
Hva er det som gjør at du ikke føler at dere er tilknyttet da? Når jeg leste innlegget mitt nå, så ser jeg at det kanskje høres ut som jeg mener at alt bare må være kos og hygge og hurra-meg-rundt hele tiden for at man skal være tilknyttet...hehe... Jeg skriver jo også at alle bommer i blant og alle har dårlige dager osv, men det forsvinner kanskje litt. For det mener jeg virkelig, virkelig. Jeg tenker at man godt kan være tilknyttet selv om man er skikkelig sur og kjip innimellom og ungene smeller med dørene og synes du er en skikkelig drittmamma. Men hvis det er sånn jevnt over det meste at tiden, så blir det liksom litt annerledes i mine øyne...
Vel, føler vel at begrepet tilknyttet familie liksom er litt vell... MYE for vår del? For meg virker det som om "alt" man gjør (og ikke gjør) må være helt gjennomtenkt og alle alternativer til håndtering av situasjoner må ha en forankring i tio-prinsipper. Og jeg vet ikke helt hva de prinsippene sier engang! For min del tror jeg vi ikke kan definere oss som en tio-familie, men Lille er tilknyttet, og jeg (og sambo litt mer for hver uke..yey!! ) har kjernefamilien som sentrum i livet vårt. Og samtidig er det fullstendig DEILIG å kunne gi stesønnen beskjed om å gå på rommet og leke der når jeg (vi) trenger litt luft. Og jeg hadde ikke takla om han også skulle sovet i senga vår altså! Og det er jo veldig lite tio-tankegang såvidt jeg forstår.

Så noe stemmer jo for oss også, men slettes ikke alt, men jeg føler det er mer etter hjertet vårt/fornuften vår, og ikke ifølge tio-prinsipper. Var det forståelig?
Svar med sitat
Gammel 25-03-2012, 12:51
Ingrid sin avatar
Ingrid Ingrid er offline
Moderator

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 10,022
Ingrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond reputeIngrid has a reputation beyond repute
Standard

Jeg er på farta her, men ville bare kort si at jeg har nettopp gitt barna beskjed om å gå opp å leke for PP og jeg hadde en voksen samtale vi virkelig ville få ferdig av ulike grunner. Jeg har null skrupler med det - gitt en del forutsetninger selvsagt.

Jeg gir ofte beskjed til barna om at de slik eller sånn - når det er slik jeg vurderer det ut fra vår balanse der og da at de faktisk ... Jeg ser ingen generelle motsetninger mellom det og tio...

When you accept what is, what is changes.
Svar med sitat
Gammel 25-03-2012, 13:37
Bonsky sin avatar
Bonsky Bonsky er offline
Senior Member

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,136
Bonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant futureBonsky has a brilliant future
Standard

Yess, sånn som ingrid her også - og jeg og ser på oss som tilknyttet, uten at jeg er helt inne i tio-reglene.. For tilknytning er noe man kjenner i hjertet sitt og i livet sitt i mine øyne....
Svar med sitat
Gammel 25-03-2012, 16:38
BukkeneBruse sin avatar
BukkeneBruse BukkeneBruse er offline
Senior Member

Medlem siden: Nov 2006
Meldinger: 1,465
BukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond reputeBukkeneBruse has a reputation beyond repute
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bonsky Vis post
Yess, sånn som ingrid her også - og jeg og ser på oss som tilknyttet, uten at jeg er helt inne i tio-reglene.. For tilknytning er noe man kjenner i hjertet sitt og i livet sitt i mine øyne....

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:04.

HOVEDSIDER